Motorsåg och handhållet

BIO eller mineralolja i motorsågen

74 inlägg 35837 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

halvproffs  
#189317 Håller med Skogssvinet och Röjkvist m.fl.. Har kört med bioolja sen den kom utan problem. Undantaget är när sågarna stått i 6månader efter den obligatoriska vinterhuggningen då sitter kedjan fast så jag brukar dra den fram o tillbaka några gånger över en stock eller stubbe. Tycker dock inte detta är ett problem. Ingen pump har pajat (Husqvarnasågar) Använder även alkylatbensin utan problem.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

skogssvinet  
#190003 Hör på den här då. En föredetta jobbarkompis kör på begagnad motorolja. Känns som pumpar och dyligt borde sättas igen men enligt han så har det funkat i flera års tid. Kanske ekonomiskt men knappast så miljömässigt.

Avatar Fallback

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

Storken  
#190017 Köra på spillolja skulle jag ju aldrig göra, så cancerogent som den skiten är... :-t

Användarvisningsbild

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

machonisti  
#190028 Körde spillolja en tid för mer än 10 år sen. Kanalerna stockade och noshjulet skar, helt blått.

Spillolja är bara skit. Den är utbytt i motorer eftersom dess smörjande egenskaper har försämrats väsentligt.

Vad beträffar cancerogena ämnen utsätts modernt levande människan i princip varje dag. Därför är det onödigt att krydda belastningen på kroppen med ämnen man med säkerhet vet innehåller cancerogener.

Det jag tycker är konstigt är att kanaler och pump gick att fixa med spillolja men inte efter bioolja.

   TS
Användarvisningsbild

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

totte  
#190049 Dessutom innehåller spillolja en massa små metallpartiklar som slipar ner pump, svärd och allt annat som rör sig som den kommer i kontakt med.

Användarvisningsbild

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190052 Spillolja i sågen, nä fy f*n, skulle aldrig tänka tanken ens.

Avatar Fallback

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

lars11  
#190060 nej, skulle nog inte köra spillolja i sågen. Men inte innehåller den så mycket "metallpartiklar" att den skulle skada en pump. Säg att den nyss var bra nog att smörja din nya BMW, nog skulle den vara ok i en annan maskin ett litet tag. Däremot så är den ju inte alls klibbig och har nog en lägre viskositet än den svärdolja som sågpumpen är avsedd för.
Nej det kan nog bli problem men jag skulle ändå säga: Bättre än ingen olja men dålig ide

Användarvisningsbild

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

machonisti  
#190062 Jag testade spilloljan på en rätt sliten motorsåg eftersom grannen skröt om hur bra det fungerade.

Min analys blev:

Det finns ingen egentlig ekonomi, sparade slantar är ändå rätt små.
Smörjer dåligt nöter svärdet i onödan.
Har tendens att bilda klumpar vid lagring.
Otroligt smutsigt att arbeta med. (filtrerade spillet genom trasor)

   TS
Avatar Fallback

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

Fredrik N  
#190068 Jag kan inte förstå varför man ska hälla i gamal, använd olja i en såg som kanske är ny och kostar 8 - 10 tusen. :???:

Vad häller dom i den nya bilen???? :shock:

Användarvisningsbild

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

värmSkog  
#190070 Spillolja i sågen och kedjeolja i bilen :o

Användarvisningsbild

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

machonisti  
#190071
värmSkog skrev:Spillolja i sågen och kedjeolja i bilen :o


Ett led i miljötänkandet?

Bilen oduglig efter några mil

   TS
Användarvisningsbild

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

värmSkog  
#190077 trodde du att jag gör så eller?

Användarvisningsbild

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

machonisti  
#190109
värmSkog skrev:trodde du att jag gör så eller?



   TS
Användarvisningsbild

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

värmSkog  
#190124 Dåligt tolkat av mig :geek:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).