Motorsåg och handhållet

BIO eller mineralolja i motorsågen

74 inlägg 35832 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

BIO eller mineralolja i motorsågen

machonisti  
#171938 Oljepumpen slets på två vintrar i min första Stihl ms 200 inköpt 2008.

Enligt servicegänget berodde det på dålig, billig eller bioolja. Jag har kört på bioolja så vad tycker forumets medlemmar ska pumpen hålla bio eller inte????



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171941 Efter vad jag erfar så funkar det bäst med mineral olja av god kvalisort.


Betydligt billigare o köpa lite bättre olja o ösa ut så mycket det bara går, än byta pumpar och skärutrustning, drev etc...

Avatar Fallback

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

FalconXPG  
#171947 problemet är ju om man skall såga i natura2000 områden o dyl där dom kräver bio-olja

Användarvisningsbild

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

ananders  
#171957 Jag har alltid kört med bio-olja (ca 15 år) och aldrig märkt att pumpen tagit skada av det. Det enda negativa jag märkt är att kedjan klibbar ihop med svärdet om sågen står en längre tid.

Dessutom tror jag att certifieringen kräver att jag kör på bio-olja.

Användarvisningsbild

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

machonisti  
#171961
Mange skrev:Efter vad jag erfar så funkar det bäst med mineral olja av god kvalisort.


Betydligt billigare o köpa lite bättre olja o ösa ut så mycket det bara går, än byta pumpar och skärutrustning, drev etc...


ska man bara lägga ut så mycket olja som helst i naturen då eller???

   TS
Användarvisningsbild

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

machonisti  
#171962
ananders skrev:Jag har alltid kört med bio-olja (ca 15 år) och aldrig märkt att pumpen tagit skada av det. Det enda negativa jag märkt är att kedjan klibbar ihop med svärdet om sågen står en längre tid.

Dessutom tror jag att certifieringen kräver att jag kör på bio-olja.


Hur länge har sågen stått kan samma hända i oljetanken ifall den står månadtals

   TS
Avatar Fallback

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

skogsau1964  
#171969 Har stort sett bare brukt bio de siste åra, har ikke noe negativt å si om det bortsett fra prisen. Bruker mest Stihl sager og bruker de ganske mye.

Avatar Fallback

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

8wdHypro500  
#171996 Hur länge har sågen stått kan samma hända i oljetanken ifall den står månadtals

Det kan være mye vann i oljen, og det kan fryse til is når det er kaldt. Om du da drar igang sagen kan jo pumpen sitte fast.

Om man stiller opp matinga for oljemengden for mye, går oljetanken fortere tom enn bensintanken og kjedet går uten smøring noen minutter. Dette har skjedd meg og sverdtrinsa har røket.

Användarvisningsbild

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172055 Jag ser de som har problem med bio/veg om den står en dag eller två. Kedja som sitter fast i glasad olja i svärdet efter ett par tim stilla. Även de som har problem med kontinuerlig körning. Byter betydligt fler pumpar till dem som, kör bio än de som kör mineral.
Klibbiga pumpar, beläggningar, igen geggade filter, ledningar, massor med varm körd skär utrustning pga dålig smörja.
Det är skillnad på märken och produkter, men generellt så smörjer inte nån bio eller veg bättre än mineral efter vad jag sett. Har inte några andra egenskaper att föredra heller så vitt jag förstår.
Senast redigerad av Mange lör 21 apr 2012, 09:30, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172057
machonisti skrev:
Mange skrev:Efter vad jag erfar så funkar det bäst med mineral olja av god kvalisort.


Betydligt billigare o köpa lite bättre olja o ösa ut så mycket det bara går, än byta pumpar och skärutrustning, drev etc...


ska man bara lägga ut så mycket olja som helst i naturen då eller???


Ska du hälla ut olja i naturen är det nog inte bättre med bio eller veg heller.
Tror inte naturen hanterar de bättre.

Ser man till de kvantiteter såg kedjeolja vi pratar om per 100HA, finns det nog betydligt värre olje bovar som bör tas om hand först vilka ger betydligt värre konsekvenser.

Användarvisningsbild

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172058 Om man ser till 1-2 års produktion, antal liter olja, antal svärd, kedja, drev, pumpar etc, då finns det inget som slår en bra mineral olja efter vad jag sett hittills.

Användarvisningsbild

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

machonisti  
#172060 Sen början av 90 talet har jag slutat lämna sågen i skogen. Det är bara problem när den skall startas. Jag uppbevarar den i källaren, har samma känsla som mange.
Jag har aldrig grejat med pumpar förutom i gamla sågar, förrän efter den kladdiga bion.
Ett personligt val jag gjorde för ett år sedan för att nöta upp lagret av bio var några tankar bio sedan mineral till kvällen. Blir lite många burkar i skogen men det har funkat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

Kjell S  
#172061 Kört på ren rapsolja från Willy´s nu i över ett år - inga problem!
Gör ju inget heller att spilla lite av det i naturen.

Kör man igenom kedjan ordentligt efter sågningen så har det inte heller
"kleggat" igen, eller mer rätt - sitter det lite "fetta" kvar.
Hängande kedjor i väntan på slipning kan bli lite stela, men inget lite 5-56 inte fixar.

Sågen har blivit mycket lättare att rengöra, bara blåsa av...

Användarvisningsbild

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

machonisti  
#172065 Kanske det är så att marknaden tillhandahåller oss med många olika typer av bioolja.

   TS
Användarvisningsbild

Re: BIO eller mineralolja i motorsågen

Kjell S  
#172069 Som dessutom oftast ändå innehåller 90-97% veg.olja...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).