Motorsåg och handhållet

beg röjsåg Stihl 450 värde

9 inlägg 19024 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

beg röjsåg Stihl 450 värde

vehuggarn  
#171543 Hej
Vad kan en beg röjsåg vara värd. Det är en Stihl FS450K som gått mer sporadiskt någon dag nu och då, mesta tiden på grästrimmning. Den går fint och har gått på Aspen hela tiden.
Jag funderar på att byta upp mig till en större eftersom det kommer att bli en del grövre röjning.
eventuellt tips? någon med erfarenhet av Stihl stora såg?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: beg röjsåg Stihl 450 värde

Homo abies  
#171560 fs 460 är en fantastisk maskin, lättstartad, lättservad och den svarar på gas precist i hela registret, går bra även med 225- klinga! Om kraften inte räcker så blir nog 490 rätt modell, (har jag dock ej kört) den bör gå att köra 250- klinga om du har riktigt grov röjning men naturligtvis blir körtekniken avsevärt annorlunda mot mindre klinga, -längre acctid och definitivt längre nedvarvningstid.
Om du har lite extra kulor så kan jag starkt rekommendera att du köper en extra vinkelväxel när du nyinvesterar så att du har en till klinga med rätt angreppsvinkel och en till trimmning med den vinkel som passar bäst till det. Du byter t.ex från klinga till trimmer på 10sek inklusive skydd, brickor, tätningar och allt!! (lossa två skruv, skifta och dra åt)

Användarvisningsbild

Re: beg röjsåg Stihl 450 värde

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171574 Den kan vara värd 3000:-

Avatar Fallback

Re: beg röjsåg Stihl 450 värde

surjämten  
#171589 Eftersom sågen verkar vara i topptrim tycker jag att 4000 kr är ett bra pris.

Avatar Fallback

Re: beg röjsåg Stihl 450 värde

vehuggarn  
#171679 Tack för svaren Alla!
Homo abies skrev
"Om du har lite extra kulor så kan jag starkt rekommendera att du köper en extra vinkelväxel när du nyinvesterar så att du har en till klinga med rätt angreppsvinkel och en till trimmning med den vinkel som passar bäst till det. Du byter t.ex från klinga till trimmer på 10sek inklusive skydd, brickor, tätningar och allt!! (lossa två skruv, skifta och dra åt)"
* Har du någon uppgift vad ett sådant arr skulle kosta?
* Det finns visst en som är större ändå "500" någonting är det överkurs eller ...? och finns det någon som har erfarenhet av den

   TS
Avatar Fallback

Re: beg röjsåg Stihl 450 värde

Homo abies  
#171771 komplettväxel.. 2500 kanske.? fs550 tror jag men den är tung stor och .... Jag har med åldern (erfarenheten :) kommit fram till att låg vikt på alla verktyg är det klart viktigaste och därefter vikt/effektförhållandet ( inom vissa gränser förstås) med en tyngre maskin blir varje steg hela dagen tyngre dessutom skall du prestera mer ! många män går här i ett stort självbedrägeri med stora verktyg och blir onödigt trötta! :roll:

Användarvisningsbild

Re: beg röjsåg Stihl 450 värde

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171782 550 är bra nybörjar maskiner :o

köpte 2 st 490:s idag har dock ej provat dem... 460 sågarna fungerar hyfsat.. (en del vinkelväxlar som rök under första säsongen)

mest pga av att 460 sågarna inte tål ett litet böjt riggrör som 480 sågarna klarade bättre...

tycker du borde införskaffa en 490, även fast jag ej provat dem men tror starkt på dessa sågar...

men nu har man lärt sig den läxan :)

Avatar Fallback

Re: beg röjsåg Stihl 450 värde

vehuggarn  
#171805 OK Tack för synpunkter särskilt det där med vikt har betydelse. Har en lätt proffssåg (Stihl) som jag jobbat med de sista åren när jag gått och kvistat ved hela dagar under en period och det ÄR en himla skillnad på slitaget på kroppen.
Jag ska kolla in 490

   TS
Avatar Fallback

Re: beg röjsåg Stihl 450 värde

vehuggarn  
#173115 Hej
Jag vill bara tacka för synpunkterna och rapportera följande:
Jag fick min 450 såld för 3500:- inkl tvåtrådig grässnurra och köpte en ny FS 480 med grässnurra och två klingor för 8700:- inkl m
Vilket jag är helt nöjd med.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).