Motorsåg och handhållet

hva 262xpg ingen värme främre handtaget

7 inlägg 3931 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hva 262xpg ingen värme främre handtaget

Bubert  
#171052 Godafton!

Nu har jag införskaffat min första egna såg. Motorsågarnas hotrod, den legendariska 262'an :surp:

Köpte den via tradera och budet blev kanske högre än vad den egentligen borde vara värd med sina 19 år på nacken. Men Sågen startar fint och går rent. De enda defekterna på den var en smältskada på kåpan ovanför ljuddämparen och ett litet hål (såghål?? längst ner på främre bygeln, tror dock inte problemet har någon inverkan på problemet jag kommer till nu.

Jag får ingen värme i den förbaskade bygeln och en ny bygel ska kosta cirkus 800 rikesdaler! Värmen fungerar i det bakre handtaget så det är nog inget fel på generatorn. Sladdarna sitter bra och ser rena ut under den där lilla plastpluppen man kan pilla bort. Går sedan en sladd från bygeln in i sågen under cylindern typ... sitter fast om man drar i den så den är nog inte av. Är det så att värmeslingan kan vara trasig eller kan det bli brott inne i själva bygeln? Det blir ju svårt att komma åt i så fall :shock:

Sen så "pingar" sågen lite på tomgång märkte jag idag. Kopplingstrumman som slår kanske? Är det skadligt för sågen eller är det lugnt?

Passar även på o frågar vad ni tycker om denna såg. Sitter ett 18 tum svärd på den nu men funderar på att kila ner o köpa ett standard 13 och tyvärr ta bort det otroligt tuffa barkstödet. Borde bli en bra allround såg med ett 13 och ett 18 svärd. Både för lite klen gallring/röjning och grova as. Kanske?

Är rätt grön på det här med motorsågar och huggning men tycker det är otroligt kul! Har haft ab kortet ett tag nu och praktiserar inom ett skogslag. Hoppas få ett jobb inom manuell huggning/ klättrande trädfällning lr liknande. Men marknaden skriker ju inte direkt efter manuella huggare ;)

Nåväl.. Första inlägget här på forumet / Bubert



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: hva 262xpg ingen värme främre handtaget

Phantom  
#171063 En fin gammal trotjänare som i bra skick och med rätt underhållning har flera år kvar. Jag tror ett 13" kan kännas lite väl litet på den sågen, så jag skulle istället ha satt dit ett 15" svärd på den om du tycker 18" är lite långt i klen gallring ;) Då skulle jag använda en BPX kedja (1,5mm) och inte en micro kedja.

Får du inte värme i bågen så är det troligast ett kabelbrott eller en dålig kontakt någonstans. Kolla över anslutningarna riktigt noga och se om något ser misstänkt dåligt ut.
Hur lång tid lät du sågen gå för att konstatera att värmen inte fungerade?
Det kan ta en stund innan du får fram värmen.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: hva 262xpg ingen värme främre handtaget

Bubert  
#171070 Ja 15 kanske är bättre. 18 funkar ju rätt bra men det blir så jäkla många tänder att fila haha ;) Eller kanske 13 med 8 drev.. hm.. samtidigt så slipper man ju böja sig så mkt med 18. Eller så får jag skaffa en till såg som man kan klättra med också. Man blir lätt beroende av det här med sågar o sågning :P

Jag lät handtagsvärmen vara på tills jag kände att det bakre handtaget blev varmt. Kan det vara så att det dröjer lång tid innan bygeln blir varm också? På 346an och 254 jag har kört på praktiken kommer värmen samtidigt i handtaget. Men om man nu ska kolla alla anslutningar måste jag plocka bort cylindern då? Tänkte på packningen som då säkert måste bytas. Hur som helst så är det ju inte vinter nu i alla fall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: hva 262xpg ingen värme främre handtaget

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171107 Du behöver inte lyfta cylinder oavsett vilket el problem det är.
Ta av start kåpan, topp kåpan så ser du bättre.
Det är ett seriekopplat system om jag minns rätt. Är det fel så funkar inget, såvida det inte är bortkopplat.

Användarvisningsbild

Re: hva 262xpg ingen värme främre handtaget

totte  
#171124 Håller med, 15" är helt rätt svärd på den sågen för normalarbete, den blir lite lätt i nosen med ett 13".

Avatar Fallback

Re: hva 262xpg ingen värme främre handtaget

Bubert  
#171178 Tack för era svar!

Grejjen är bara den att jag har plockat bort alla kåpor och försökt se vart sladden går men jag tappar bort den ty under cylindern om jag minns rätt. Har yst med ficklampa och försökt se men det är svårt. Har dragit i den lite försiktigt så jag vet att den sitter i något i alla fall ;) Blir nog till att ta med mig sågen till en bekant med elmätare o så om man kan hitta vart felet ligger.

har använd sågen idag och är väldigt nöjd med den. Vilken kraft! Till skillnad från 346an. Men den väger ju förvissa lite mer.

Vet någon vart man kan hitta en sprängskiss eller elschema/ dylikt till sågen?

   TS
Avatar Fallback

Re: hva 262xpg ingen värme främre handtaget

åberg  
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).