Motorsåg och handhållet

Duger denna såg för mig?

28 inlägg 12324 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Duger denna såg för mig?

axwell  
#170632
haqvor skrev:Effekten hos de större elsågarna är minst lika stor som hos en liten bensinsåg och kedjehastigheten verkar inte vara så mycket lägre så de borde vara lika kapabla att såga sönder muskler, blodådror och ben...
Enda skillnaden verkar vara att en elsåg inte kräver hörselskydd.


Behovet av hörselskydd variera men till de flesta är det att rekommendera.
De flesta elsågar är farligare än en godkänd bensinsåg, kedjebromsen brukar vara långsam och på flertalet rullar motorn på en bra stund efter on/off.

Ett av undantagen är Stihl:s MSE220, tvärnit på kedjan så fort mjukstartknappen släpps.
Kapar nästan all ved med en sådan, och hörselskydden är på.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Duger denna såg för mig?

haqvor  
#170636
axwell skrev:
haqvor skrev:Enda skillnaden verkar vara att en elsåg inte kräver hörselskydd.


Behovet av hörselskydd variera men till de flesta är det att rekommendera.
De flesta elsågar är farligare än en godkänd bensinsåg, kedjebromsen brukar vara långsam och på flertalet rullar motorn på en bra stund efter on/off.

Ett av undantagen är Stihl:s MSE220, tvärnit på kedjan så fort mjukstartknappen släpps.
Kapar nästan all ved med en sådan, och hörselskydden är på.


Ok, my bad. Samma skyddsutrustning oavsett vad som får kedjan att snurra alltså. Dessutom lite mer försiktighet med en elsåg, det verkar om möjligt vara ännu otrevligare att få ett ordentligt kast med en sån om kedjan inte stannar med en gång...
Att Stihl bygger bra prylar förvånar mig inte ett dugg.

Användarvisningsbild

Re: Duger denna såg för mig?

totte  
#170648
Enda skillnaden verkar vara att en elsåg inte kräver hörselskydd.


HELT FEL!

Det ljud från en motorsåg som är mest skadligt för hörseln är ett ljud som du nätt och jämnt uppfattar, det högfrekventa vinandet från kedjan, det hörs inte högt därför att vår hörsel i det området inte är bra. Däremot är örat i de höga frekvenserna ytterst känsligt för bullerskador, och det får du precis lika bra av en elsåg.

KÖR INTE ELSÅG UTAN HÖRSELSKYDD!

Ursäkta jag gastar, men det här en så fruktansvärt vanlig missuppfattning.

Användarvisningsbild

Re: Duger denna såg för mig?

viktor meck  
#170661
totte skrev:
Enda skillnaden verkar vara att en elsåg inte kräver hörselskydd.


HELT FEL!

Det ljud från en motorsåg som är mest skadligt för hörseln är ett ljud som du nätt och jämnt uppfattar, det högfrekventa vinandet från kedjan, det hörs inte högt därför att vår hörsel i det området inte är bra. Däremot är örat i de höga frekvenserna ytterst känsligt för bullerskador, och det får du precis lika bra av en elsåg.

KÖR INTE ELSÅG UTAN HÖRSELSKYDD!

Ursäkta jag gastar, men det här en så fruktansvärt vanlig missuppfattning.



+10 :-bd Hörselskydd ska man alltid ha %-(

Avatar Fallback

Re: Duger denna såg för mig?

Ile62  
#170664 Denna Park såg ser i bilden ytterligt ut som McCulloch 835, åtminstone i placeringen av bränsletanken, oljetanken och bensinblåsan. Densamma konstruktion har sålts också med namnen AL-KO KB 35/35 och Grizzly BKS 35. Konstruktionen är redan många år gammal. Att den är gammalmodig, kan vara en orsak till ringa priset. Själv har jag en mycket sliten McCulloch 835, köpt i söndrig kondition på loppmarknaden och sedan reparerat nödaktigt. Den är användbar på vedbacken, men inte skulle jag ta den i skogen utom som reservesåg.

Användarvisningsbild

Re: Duger denna såg för mig?

viktor meck  
#170666 skulle hellre köpt den här http://www.jula.se/motorsag-46-cc-726726 eller en beg. t.ex. denna(min annons :lol: ) http://www.blocket.se/goteborg/Grasklip ... ?ca=15&w=3

Avatar Fallback

Re: Duger denna såg för mig?

BlondeDexter  
#170673 Hej igen alla!

Stort tack för alla svar!

Trodde detta var ett forum för amatörer som mig men ni verkar skogarbetare helt bunten :smile:

För att klargöra så har jag skyddsutrusning i form av stålhätta skor, arbetsbyxor, hjälm med hörselkåpor, hörselkåpor (beror på vad som ska sågas) samt skyddsglasögon. Så jag känner mig rätt lugn på den fronten.

Får ta mig en funderare på detta helt enkelt.

Men återigen stort tack för alla era konstruktiva svar.

MVH/D

   TS
Avatar Fallback

Re: Duger denna såg för mig?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170674 För motorsågning räcker det inte med stålhätta och "arbetsbyxor". Det är så lätt hänt att man råkar såga där man inte skall, och det är därför man skall ha sågskyddsstövlar/kängor och byxor. Detta kostar några tusenlappar.

Det dör flera personer varje år när de tar reda på vindfällen.

Användarvisningsbild

Re: Duger denna såg för mig?

totte  
#170699
Trodde detta var ett forum för amatörer som mig men ni verkar skogarbetare helt bunten


Nädå här finns alla från "amatörer" som sågar nån halvkubik ved till heltidsproffs. Alla är välkomna och alla får svar på vettiga frågor. Säkerhetstänkandet är rätt högt bland motorsågsfolket här, som du märker. Det är här man skall fråga om motorsågar, inte på "amatörforum" för villaägare och liknande.

Avatar Fallback

Re: Duger denna såg för mig?

M_M  
#170707 En sak till att väga in är att en lite äldre, begaganad kvalitetssåg till vettigt pris kan du sälja när du känner att du inte behöver den längre utan att förlora nämnvärda summor. Den första sågen du länkade till är jag tveksam om du blir av med alls.

Avatar Fallback

Re: Duger denna såg för mig?

haqvor  
#170719
totte skrev:Säkerhetstänkandet är rätt högt bland motorsågsfolket här, som du märker.


För min del så handlar det om vad jag vill göra efter en dag med sågen. Jag sitter hellre framför en brasa med trevligt sällskap och en fin whisky än spenderar kvällen på akuten...

Användarvisningsbild

Re: Duger denna såg för mig?

viktor meck  
#170732 http://www.jula.se/sagskyddsbyxa-911047 inte så dyra :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Duger denna såg för mig?

OAA  
#170746 Jeg har begynt å bruke hjelm med visir selv med el sag. Jeg fikk flis på øyet, og lærte noe der. Dessuten kan en få kast med en el sag også. Ser at her i Norge er det mange som sager i olabukse og gummistøvler!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).