Motorsåg och handhållet

Köpa ny motorsåg

12 inlägg 6379 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa ny motorsåg

Byman83  
#170077 Hejsan.
Jag tänkte köpa en ny motorsåg.
Jag arbetar som linjemontör och har en hva 353 i jobbet.
Men det är inte alltid som jag har tillgång till den privat.
Så därför tänkte jag köpa en egen som jag kan avända hemma, för mindre hobbyskogsbruk. Även som reserv i bilen eller på skotern vid ledröjning.

Jag har fastnat lite för stihl ms 241cmq.
http://www.stihl.se/katalog/produkt/114 ... +C-MQ.html

Vad tror ni om denna?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny motorsåg

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170084 Har kollat i butik på 241:an, fin såg 3,0 Hk och 4,8 kg. Själv kör jag en 260, den går fint också 3,5 Hk och 4,9 kg, är nöjd.

Var å kollade på de nya sågarna, 261:an tycker jag blir lite stor men 241:an verkar vara en smidig såg, köp den!

Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg

Tosca  
#170098 Titta på 251 också, lite mer vibrationer och lite tyngre men billigare och högerhandsbroms på den med.
Bromsen är imponerande smidig faktiskt.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg

jon h  
#170173 Jeg har en Ms 241 CQ, altså med ekstra brems. Veldig god sag, og angrer ikke på at jeg kjøpte med høyrehåndbrems. Den er 4,8 kg med ekstra brems, 4,7kg uten. Jeg hadde ikke valgt 251 istedenfor, det kjennes som en enklere sag og skal man ha ekstra brems må man velge med hurtigspenning av kjedet og easy start system og da blir den etter min mening for tung og bred i sagkroppen.
Ms 241 kommer standard med PS3 kjedet som skjærer veldig godt.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170333 Vet någon om Stihl har tänkt att komma med Q-högerhandsbroms även på utförandet med VW-handtagsvärme på 241an?

Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175538
bengt.a skrev:Vet någon om Stihl har tänkt att komma med Q-högerhandsbroms även på utförandet med VW-handtagsvärme på 241an?

Får väl klämma nya Stihl ombudet på orten med frågan om de har tänkt att ha både säkerhet och komfort(värme) i nära framtid.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg

SawTroll  
#175546
bengt.a skrev:Vet någon om Stihl har tänkt att komma med Q-högerhandsbroms även på utförandet med VW-handtagsvärme på 241an?


Jeg kan ikke forstå hvorfor noen vil ha den bremsen - den øker komplexiteten og vekten til ingen nytte - og er et faremoment om du er vant til den, og den plutselig ikke fungerer (det hender om det kommer skitt på feil plass). :roll:

Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg

SawTroll  
#175547
Tosca skrev:Titta på 251 också, lite mer vibrationer och lite tyngre men billigare och högerhandsbroms på den med.
Bromsen är imponerande smidig faktiskt.

Den har veivhus i plastikk, og er ikke mye billigere - nei takk!

Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175550
SawTroll skrev:
bengt.a skrev:Vet någon om Stihl har tänkt att komma med Q-högerhandsbroms även på utförandet med VW-handtagsvärme på 241an?


Jeg kan ikke forstå hvorfor noen vil ha den bremsen - den øker komplexiteten og vekten til ingen nytte - og er et faremoment om du er vant til den, og den plutselig ikke fungerer (det hender om det kommer skitt på feil plass). :roll:

Övriga skydd på en såg kan också få nedsatt eller ingen funktion beroende på om det kommer skit på fel ställe och upphör att fungera,viktigt att hålla såg ren och servad samt funktionstest regelbundet.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg

Nonkan  
#175559
bengt.a skrev:Vet någon om Stihl har tänkt att komma med Q-högerhandsbroms även på utförandet med VW-handtagsvärme på 241an?


Det är nog svårt att få plats både med värmeelementet och quickstopreglaget tror jag.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175565
Nonkan skrev:
bengt.a skrev:Vet någon om Stihl har tänkt att komma med Q-högerhandsbroms även på utförandet med VW-handtagsvärme på 241an?


Det är nog svårt att få plats både med värmeelementet och quickstopreglaget tror jag.

Har inte riktigt tänkt på skillnaden på handtagen men den är betydlig,frågan ska nog ändå ställas till Stihlombudet.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg

Byman83  
#176414 Jag har tycärr inte hunnit köpa någon ny såg ännu. Kom ett husköp i mellan 8)
Men får se om det blir ett köp närmare hösten eller under semestern.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).