Motorsåg och handhållet

beg.hva 262,ny dolmar 7900 eller alt.

16 inlägg 7858 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

beg.hva 262,ny dolmar 7900 eller alt.

jan larsson  
#170045 jag har en tid sökt en hva 262 som är i gott brukskick. dock utan resultat inom räckhåll.
nu funderar jag på en ny dolmar 7900 istället. men undrar om den inte är i häftigaste laget att kvista med. för jag vill inte släpa på två sågar vid fällning av grovt. (försöker alltid använda så liten såg som möjligt. men 346:an är för liten ibland. för den delen ibland även för stor)
vore jag säker på nya hva 560 så skulle jag valt den. men är tveksam då sågen inte kommer användas så mycket o därför förväntas vara med i några år.

sågen bör vara i proffskvalitet då den måste fungera o skall klara tuffa tag då den används.

så tipps på en 262:a. (lite nostalgi) eller ge förslag med motivering på andra bra alternativ.
(annons finns redan under köpes)

att användas till fällning, kvistning, kapning av grova träd. o även en liten del på vedbacken.

(blev även mitt inslag nr. 100)



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: beg.hva 262,ny dolmar 7900 eller alt.

totte  
#170053 Stihl MS 391 är väl ett hyggligt alternativ i 60+ cc-storlek, vettigt pris för en rätt stark såg i farmarklassen. Å andra sidan väger den ungefär samma som Dolmar 7900. Även om den inte är saluförd som proffssåg så bör det vara en rätt pålitlig slitvarg.

Stihl 362 är en dyrare och något lättare såg 59 cc.

Jonsered 2159 är ytterligare en stark och tålig såg i storleksklassen 60 cc.

Dolmarn är ju annars oslagbar i vikt/effektförhållande, största nackdelen är det bristande återförsäljarnätet.

Avatar Fallback

Re: beg.hva 262,ny dolmar 7900 eller alt.

jan larsson  
#170153 ingen reflektion på dolmar ni som använder dom. (har sibro inom räckhåll)
en 262 står allt bra högt än.
en Stihl 362 står före en Stihl 391 i det valet. men då skulle det nog ändå bli en hva. 560 då det bara är marginell skillnad på priset.(hva. fan. har provat Stihl 260 o motorkaraktären upplevdes hemsk jämfört mot hva.346)
men försök övertyga mej. kan testa billigt bra beg. ex.
pm:a isåfall.

   TS
Avatar Fallback

Re: beg.hva 262,ny dolmar 7900 eller alt.

haqvor  
#170180 En beg hva 357 kan kanske också vara ett alternativ i 60 kubiks klassen. Jag tycker min funkar bra till det mesta, fällning med bra precision, lite tung för kvistning så man får tänka på hur man hanterar den och den kapar med bra fart på vedbobacken. Den är kanske lite tung att släpa runt på men den tuggar trä som en bäver på speed, en väldigt bra kompromiss helt enkelt. Leta efter en som inte har gått så mycket.

Jag tycker att det låter som 560:n har lite barnsjukdomar än så länge här på forumet. Jag är också tveksam till en såg med så mycket elektronik om man ska köra den som privatperson.

Avatar Fallback

Re: beg.hva 262,ny dolmar 7900 eller alt.

SawTroll  
#170256 MS361 (ikke 362) er lett og sterk, det er selvsagt også 560xp/2260. Min vurdering av alternativer til 262xp ville ha stoppet der, med det som er eller kan være tilgjengelig.... :wink:
Senast redigerad av SawTroll tis 10 apr 2012, 14:25, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: beg.hva 262,ny dolmar 7900 eller alt.

SawTroll  
#170257 En annen ting, om du vil ha en 7900 så begynner det å haste - den er erstattet av 7910 på den tyske websiden, med mindre effekt og mer vekt..... :sad:

Avatar Fallback

Re: beg.hva 262,ny dolmar 7900 eller alt.

anderswestergren  
#170896 När jag jobbade hos entr. som hade "trädsäkring av södra stambanan Älmhult-Lund" på sin lott, så hade jag en Husqvarna 357. En mycket bra såg som dög till det mesta. Mycket fällning blev det efterhand för min del. Vi var bara 3 av 9 huggare som fick certifikat för att fälla invid järnvägen.
Då var 357:an utmärkt. Det gick bra att hänga på 18"svärd om så behövdes och den gick även bra att kvista samt röja med.

Avatar Fallback

Re: beg.hva 262,ny dolmar 7900 eller alt.

FalconXPG  
#171374 Husqvarna 365special såg jag hos ett par handlare i skåne för ett tag sedan til ca 6200:- samma såg som 372an men med 65cc istället bra såg till rätt pengar finns kanske på fler ställen i landet....

Avatar Fallback

Re: beg.hva 262,ny dolmar 7900 eller alt.

jan larsson  
#171396 en snabbkoll visar att effekten är 4.6 hp / 3.4 kW i 365:an mot 5.3 hp / 3.9 kW i 372:an. o väger ca. 0,4 kg mer än 357:an. det skulle ju kunna betyda att 365:an har en utomordentlig hållbarhet i 372:ans kostym.antar att det var en exportsåg men att det inte borde vara skillnad på mer än kolv o cylinder.

den hade varit alldeles lagom. ny o till en bra kurs. en sån vill jag haa.

flåt mig stihllovers. men ett tag sneglade jag på MS 362. men kan jag få tag i en hva. så väljer jag den.
häpp. ropa inte hej än du har inte fått tag på nån än.

här hos hva.handlarna har jag inte set den. så pm:a gärna firmanamn, adress o tel.nr. till handlare som har den.

   TS
Avatar Fallback

Re: beg.hva 262,ny dolmar 7900 eller alt.

Phantom  
#171411 Om du frågar din handlare så bör han kunna ta hem en till dig :)

Avatar Fallback

Re: beg.hva 262,ny dolmar 7900 eller alt.

jan larsson  
#171496 jasså?. jag som trodde de var tagna ur produktion o att det rörde sig om kvarvarande export ex. men om så är fallet så skall jag absolut tala med handlaren.

jag såg även att det är en annan förgasare på 365:an o att maxeffektsvarvtalet är något lägre. o att den inte kallas xp. (det kan jag leva med) jämförelserna är gjorda på Husqvarna Canadas sida.
så de tillverkas nog fortfarande för export. (372,365 o även 357 mfl.)
o för det priset så lär man väl få riktigt mycket såg för pengarna. eller.
det kanske finns någon som vet mer.
Senast redigerad av jan larsson tis 17 apr 2012, 21:03, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: beg.hva 262,ny dolmar 7900 eller alt.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171497 Är det den vanliga 372/365 du tittat på eller den nya med X-torq?

Avatar Fallback

Re: beg.hva 262,ny dolmar 7900 eller alt.

jan larsson  
#171507 på Kanadas sida verkar det vara den vanliga.
de sökresultat jag fått fram så har det inte varit med X-torq. men med deras minst lika krävande avgasregler så vore det ju logiskt om det vore X-torq motorer.
de ex.en som fanns hos handlare i skåne kallades ju även special. kan de vara med X-torq.

   TS
Avatar Fallback

Re: beg.hva 262,ny dolmar 7900 eller alt.

jan larsson  
#171518 nu sökte jag även med X-torq o hamnade på denna sida. Husqvarna UK. där är de med X-torq motorer o något dyrare. men även för ca. 7000 så får man ju mycket såg för en överkomlig peng.

   TS
Avatar Fallback

Re: beg.hva 262,ny dolmar 7900 eller alt.

jan larsson  
#171639
Phantom skrev:Om du frågar din handlare så bör han kunna ta hem en till dig :)
det ville dom inte. eller så var det hva. som inte ville. öppnade ny tråd. viewtopic.php?f=12&t=13617
för det verkar vara en såg som väl uppfyller mina behov.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).