Motorsåg och handhållet

Elektrisk kjedesliper.

23 inlägg 19525 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Elektrisk kjedesliper.

OAA  
#168737 Hei, er det noen som har erfaring med elektrisk kjedesliper? Har sett på den på Clas Ohlson og Jula. Har dere noen anbefaling hvem jeg skal kjøpe? (Har truffet spiker og kjede ser ikke ut på Stihl maskinen...)



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Elektrisk kjedesliper.

forex  
#168763 Styr unna den på jula. CO har jeg ikke prøvd. Bruker en oregon 511- kopi som funker bra.

Avatar Fallback

Re: Elektrisk kjedesliper.

trondsenti  
#169258 Hvor får man kjøpt den oregon kopien?

Avatar Fallback

Re: Elektrisk kjedesliper.

forex  
#169311 Ebay. Kjøpte min hos Northern Tools. Fungerer veldig bra etter noen små modifikasjoner... :)

Avatar Fallback

Re: Elektrisk kjedesliper.

jd6630  
#169359 ja köpte en på logosol, 495+ moms funkar toppen

Avatar Fallback

Re: Elektrisk kjedesliper.

trondsenti  
#169368 Så det er samme som den "lille" kjedelsliperen som logosol selger?
Har nettopp bestillt solosag M8 og tenkte kanskje ta med en slik slipemaskin...

Avatar Fallback

Re: Elektrisk kjedesliper.

OAA  
#169880 Hei, er ikke den "lille" hos Logosol den samme maskinen som Clas Ohlson selger?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elektrisk kjedesliper.

molnia  
#169896 Är det någon mer än jag som upplever det som att skärpan är kvar längre med handfilat?

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk kjedesliper.

totte  
#169937 Handfilning ger bättre och hållbarare skärpa enligt många. Finns flera trådar om filning vs maskinslipning där det träts om vad som är bäst.

Avatar Fallback

Re: Elektrisk kjedesliper.

jd6630  
#170001
OAA skrev:Hei, er ikke den "lille" hos Logosol den samme maskinen som Clas Ohlson selger?



vet faktiskt inte, ja frågade en sk fackman var man köpte en maskinslip o han sa kolla logosols hemsida o köp en där, blir billigare än om han ska plocka hem en.
möjligheten finnes ju att insjön har samma maskin

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk kjedesliper.

lodjuret  
#170478
jd6630 skrev:ja köpte en på logosol, 495+ moms funkar toppen


funkar den till 3/8"?

kollar man på stenskivan som hör till så står det bara .325-1/4
http://www.logosol.se/store/sweden/index.php/slipskiva-3-2-mm-108x23x3-2.html

Avatar Fallback

Re: Elektrisk kjedesliper.

jd6630  
#170488 orginal skivan funkar nog bara till 325, kanske du kan lirka till o få de o funka på 3/8 med. annars beställer du en skiva för 3/8 kedja. de har dom som extra tillbehör
ja har min för o slipa kedjorna till vedmaskinen men köpte extra skivor så ja kan slipa 325- 3/8

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk kjedesliper.

lodjuret  
#170527 slängde iväg ett mail till dem.

svaret: "Den fungerar alldeles utmärkt till 3/8. Det är samma skiva som används, 3,2mm."

har aldrig slipat med maskin då man varit skeptisk till de billiga och de dyra är för dyra...

är det mycket bök att slipa med den?
slipper man ändra på konstruktionen innan man använder den?

är mest ute efter en man kan använda lite nu och då, för att få tänderna lika lång och slippa fila mycket om man "hittar" sten

Avatar Fallback

Re: Elektrisk kjedesliper.

MrEast  
#170537 Köpte en 500kr maskin på antingen Jula eller Clasohlson minns inte, den e svart iaf.
Den är lite racklig och så men när man fått till snitsen tycker jag kedjorna blir helt ok.
Tilläggas bör att jag är värdelös på att handfila och att det är bara för egen ved jag hugger så det är väl på amatörnivå det mesta. Maskinen kostade bara 500 och det är 5 maskinslipningar om man lämnar iväg kedjan så den har för oss känts som en väl värd investering.

Avatar Fallback

Re: Elektrisk kjedesliper.

sveakatten  
#170541 Köpte en på biltema,den fungerade inte alls emot att handfila.
Jag fick sätta en platta av laminerat trä på ca 10mm under där man spänner fast kedjan.Sedan limmade jag på en plåtbit på kedjestoppen så den blev 1cm längre,då blev det lika bra bett som vid handfilat. Från början slipade den alldeles för tvärt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).