Motorsåg och handhållet

Ny motorsåg. ms 192?

14 inlägg 7041 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny motorsåg. ms 192?

viktor meck  
#168670 Hej. funderar på ny såg. tycker att min 346xpg är lite overkill när man bara sågar ner några små träd om året och sågar upp dom sen. säljaren på jobbet tyckte att jag skulle köpa en ms192. den är ju lätt att hantera och väger lite. bra att lära sig riktigt. eller är det någon annan ni rekommenderar? maxpris 4000kr. ska köpa egna sågbyxor med (har lånat pappas). det blir oregons byxor (kopia på stihls Xfit). ms192 är ju på kampanj nu för 2990kr. vad kan min 346xpg vara värd? ganska fint skick. polerade den med maskin igår :lol: Ny cylinder (knappt inkörd), ny kopplingskåpa/kastskydd, nytt laminerat caltronsvärd med ny kedja, nya membran, och öppnad ljuddämpare med 16mm pipa (inte så högljud ändå) tacksam för svar Mvh Viktor



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg. ms 192?

wiktor  
#168676 köp en beg ms200 istället :wink: den är en proffs såg bättre än både ms192 och ms 201 och sätt på ett 14 tumms svärd med ps3 kedja på. :wink:då har du den ultimata sågen!

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg. ms 192?

viktor meck  
#168681 det är alltid kul med nya saker och så är jag lärling på agria trädgårdsmaskiner. så jag får den till ett bra pris. ska testa den först innan jag bestämmer mig. vill ej ha topphandsmodellerna. passar ej till det jag sågar :mrgreen: men ska kolla på ms200 med

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg. ms 192?

wiktor  
#168683 du som gillar att skruva så kan du ju renovera upp den så den blir som ny :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg. ms 192?

viktor meck  
#168684 Ja. precis som jag gjorde med 346an :mrgreen: ska kolla runt lite :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg. ms 192?

totte  
#168732 Annars är väl 192:an en mycket bra såg för just tillfälligt bruk, konsyumentsåg med kvalitet skulle jag påstå. Så om du inte hittar nåt trevligt skruvobjekt så. Hindrar ju förresten inte att skaffa en 192:a också, det är väldigt bra att ha flera sågar.

Förresten du har inte nån bra reservdelsmotor av B&S 19402-typen, min på slungan har fått vevaxelbrott?

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg. ms 192?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168775
viktor meck skrev:Hej. funderar på ny såg. tycker att min 346xpg är lite overkill när man bara sågar ner några små träd om året och sågar upp dom sen. säljaren på jobbet tyckte att jag skulle köpa en ms192. den är ju lätt att hantera och väger lite. bra att lära sig riktigt. eller är det någon annan ni rekommenderar? maxpris 4000kr. ska köpa egna sågbyxor med (har lånat pappas). det blir oregons byxor (kopia på stihls Xfit). ms192 är ju på kampanj nu för 2990kr. vad kan min 346xpg vara värd? ganska fint skick. polerade den med maskin igår :lol: Ny cylinder (knappt inkörd), ny kopplingskåpa/kastskydd, nytt laminerat caltronsvärd med ny kedja, nya membran, och öppnad ljuddämpare med 16mm pipa (inte så högljud ändå) tacksam för svar Mvh Viktor

Varför inte behålla 346:an? Du får nog inte mer än 3000 för den och då är det ju ett rejält nerköp att skaffa sig en Stihl för samma pengar :grin:

Om man vill lära sig att såga "riktigt" tycker jag att det är bättre med en ordentlig såg som inte tappar varv vid riktskär och instick.

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg. ms 192?

viktor meck  
#168802 jag får ju den mkt billigare :roll: jag ska kolla med chefen vad jag får i inbyte :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg. ms 192?

viktor meck  
#168830 Nu har jag bestämt mig :mrgreen: Har röjt hagar hela dan. Har kört röjsåg, slytrimmer, häcksax, och min 346XPG :smile: det var ett lövträd med en diameter på ca 50cm i omkrets som hade vällt i en hage. började såga upp den i bitar. herre j-vlar vad den tugga på :lol: Den har ju öppnad dämpare och lite portad i kanalerna :mrgreen: så jag behåller 346:an. Men köper 192an ändå. har planer om att flytta lägre upp i landet och köpa ett torp om några år. så då kan dom behövas :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg. ms 192?

totte  
#168837 Nu snackar vi! Sa ju det, väldigt bra att ha fler sågar! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg. ms 192?

viktor meck  
#168843 Ja. och egna skyddsbyxor och handskar ska jag ha med. så jag slipper låna pappas hela tiden :smile:
har redan skogshuggarhjälm, stövlar med sågskydd och stålhätta, även skogshuggarjacka. Dessa sågbyxor blir det :mrgreen: http://www.hakma.se/product/1256765-mid ... dland.aspx

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg. ms 192?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168844 Vänta bara tills du provat att köra en såg med 70+ kubik i en 50 cm björk. Då blir det nog såg nr 3 :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ny motorsåg. ms 192?

Tosca  
#168846 Huggarkängor är det oxå trevligt att ha, man blir inte lika svettig om fötterna i dem.
Kan vara skönt att växla med ibland åtminstone.

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg. ms 192?

viktor meck  
#168854 th: haha. kommer nog bli så. är ju inne på min 36e gräsklippare nu :lol: (nej. jag förstör dom inte :mrgreen: )

Tosca: får se hur det blir i framtiden :mrgreen:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).