Motorsåg och handhållet

Husqvarna 55, köpa begagnad?

11 inlägg 10176 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 55, köpa begagnad?

zajter  
#168029 Hej!

Ny på forumet och har läst intressanta trådar om denna maskin. Jag har fått erbjudande om att köpa en Husqvarna 55 ca 2 år gammal för runt 1000-lappen. Tycker det verkar vara ett vettig pris. Vad tycker ni? Vet någon, om denna modellen har några "sjukdomar". Jag hade en Husqvarna 45 innan och den hade "sjukdomen" läckande sågkedjeolja pga spricka i chassit. Det var tydligen vanligt fel med den modellen att chassit spricker.

Hur långa svärd tror ni denna modell klarar av?

Ska använda maskinen till att fälla mindre träd och kapa till bitar som ska klyvas till ved.

Tack på förhand/Anders



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55

Berg 33  
#168031 Låter som en bra affär har två stycken själv och är mycket nöjd, max 15 tum rekommenderar dom

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55

Skogshuggarninorr35  
#168032 Jag har haft en 55 och den drog 17 tum utan problem

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55

zajter  
#168037 Tack för era svar. Jag har ett sprillans nytt 18" svärd och kedja. Tror ni att det blir för mäktigt för maskinen med denna storleken?

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55

axwell  
#168045 Använde tidigare en 55:a som klyvsåg med 18" 1,3 mm svärd, har ytterligare en 55:a som ha gått med liknande jobb.
Båda fungerar fortfarande perfekt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55

Skogshuggarn  
#168050 Vet inte hur det blev med tillverkningen/tillverkningsland, efter det att HVA Sverige slutade sälja den?, men det brukar Mange kunna svara på,,,, (sett ur kvalitetsperspektiv)

Annars är det en jävligt (om man får svära?), bra allroundsåg,,,, så är den bara i skick?, är inte en tusing något att "bråka om",,,,,,

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55

zajter  
#168053 Ja, eller hur. Tycker också att 1000kr är ett bra pris. Ska åka och provköra den i morgon e.m efter jobb. Håller tummarna och bugar och bockar för era synpunkter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55

haqvor  
#168056 Jag har för mig att jag såg nya 55:or för sisådär 4000 spänn, så en två år gammal i vettigt skick för en tusenlapp låter väl prutat och klart.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55

totte  
#168060 Bara att köpa om den är i någorlunda bra skick! Och den skall klara ett 18" utan problem, det är en dragvillig såg med hyggligt moment. Det blir en mycket fin kombination.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168071 Sist så tillverkades de i Brazilien och kanske fortfarande...

Delar finns fortfarande och de går bra och håller bra.

18" vet jag inte, det ställer lite krav på filning, körteknik drift timmar etc....
15" brukar funka bra.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55

totte  
#168076 Beror ju på vad som skall sågas också, är det hårdträ, typ ek, bok och alm så kan det kanske vara lite nätt, men med bra filat så bör det inte vara några större problem i barr och björk. 55:an har bra bottendrag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).