Motorsåg och handhållet

Ytterligare en tråd om motorsågar

5 inlägg 4091 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ytterligare en tråd om motorsågar

Obo  
#167512 Hej! Behöver köpa motorsåg, ja kanske imorgon till och med. Blir inte klok på detta, har studerat HQA, Jonsered och flera andra. Har en lite trött Partner 356:a... eller trött och trött, det är mest jag som är trött på den, går aldrig att få kedjan vettigt spänd...

Har funderat uppgradera mig något, men får så många olika svar, beroende på vem jag frågar..."köp inte för lite, köp inte för stor, köp inte för dyrt, köp inte för billigt...etc, etc..."

Har lite skog, inte speciellt mycket, mest är det hobby och stugfällning. Sågen kommer väl främst att användas på vedbacken (även grövre saker) och så blir det då fällning av lite klenare träd + lite "snickeriarbeten" (ny altan m.m.)

Är det någon som har några erfarenheter? Motorstyrka etc? Är kontorsarbetare så jag blir oftast trött före sågen... Tips om bra och prisvärda skyddsbyxor mottages också gärna.

Obo



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ytterligare en tråd om motorsågar

totte  
#167521 Låter som du skulle ha en 50 cc eller så om det inte är stora mängder ved det handlar om. Husqvarna 450 eller 455 kanske, Stihl 261, Jonsered CS2250 el 2255. Samtliga är sågar som är ett bra snäpp mer såg än den där Partnern.

Användarvisningsbild

Re: Ytterligare en tråd om motorsågar

FREIJAN  
#167529 Tror en begad hva eller stihl proffs såg är en miljon gånger bättre än en ny stiga eller partner eller något hobby märke, som är tänkt för några kubik med hemved till kaminen.

En begad 346xpg kan man ju få för hyffsade dollars idag... är den genomgången av någon firma som pysslar med sågar så kan de va värt mera än en som säljes på blocket som kan va halvskuren!

Sågarbyxor ska du aldrig snåla på!! en såg går att ersätta... men ett par sarjade ben kanske aldrig blir sig lika efter ett varv med motorsåg i sig.

Avatar Fallback

Re: Ytterligare en tråd om motorsågar

Obo  
#167614 Det blev en HVA 445 e-series... och så får vi väl då se ifall det var det bra köp. Tack för kommentarerna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ytterligare en tråd om motorsågar

totte  
#167618 Det blir nog bra, det är en bra allroundsåg i sin klass. Kör med lätt hand när du sågar ved med den och ha ordentligt vasst, så lär den funka bra för det också.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).