Motorsåg och handhållet

Oljeläckage motorsåg

6 inlägg 5606 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Oljeläckage motorsåg

blixten  
#166670 Nu behöver jag hjälp med internetdiagnos till min Jonsered 2050 turbo.

Den har stått still ett bra tag och läcker nu kedjehålla. Jag har plockar bort en del grejjer och lokaliserat läckan till den gummidelen som är inringad i bilderna. När jag vänder sågen med svärdsbultarna nedåt så droppar det ganska friskt med olja ur hålet. Vad tror ni är felet och vad göra härnäst?

bild1.JPG


bild.JPG




   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Oljeläckage motorsåg

Phantom  
#166676 Läcker den lika mycket även när oljepumpen sitter på plats?
Att den läcker som den ser ut nu är inte konstigt då den mynnar rakt in i oljetanken.
Ev. kan tätningen vara dålig och gammal vilket gör att den inte tätar som den ska mot pumpen.

Avatar Fallback

Re: Oljeläckage motorsåg

blixten  
#166681 Japp den läcker med oljepumpen på. Så du tror alltså att gummidelen man ser på bilden behöver bytas? Hur gör man det enklas? Antar att man får byta den från andra hållet, dvs. inifrån sågen om man säger så?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oljeläckage motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166692 Du pillar ut den ur hålet den sitter i.
Det ska komma olja från hålet, men inte runtomkring oljeledaren/pickup eller vad man vill kalla det.

Jag brukar sätta denna del i silikon runt om, se bara till att det inte hindrar oljan på nåt vis.

Avatar Fallback

Re: Oljeläckage motorsåg

blixten  
#166697 Är inte helt säker på att det läcker runtomkring oljeledaren. Får undersöka det närmare innan jag pillar loss den och ev. tätar.

Vad är det i oljepumpen som hindrar oljan från att komma ut? Kan det vara något där som inte håller tätt? Sågen har förvarats liggande ett par år(har ju oranga sågar att köra med), svärdsidan nedåt, allt monterat, och det var helt nerdränkt i olja när jag tog fram den. Pumpen fungerar iaf för den matar fram olja till svärdet som den ska.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oljeläckage motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166728 Jag tror inte det är sågen du har fel på snarare olja eller förvaring i sig.

Men nu när du har isär det så kolla upp allt. Kolla även pump eller byt, kostar bara några tior om jag minns rätt. Axeln i pumpen ska snurra lätt men inte glappa i huset, då smyger olja förbi.
Kolla plast och hållare till pump så allt ligger rätt o där av tätt. titta på övre oljeledare med...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).