ons 14 mar 2012, 14:02#166159
Byta tätningar är lite knepigt om man inte är van att meka, Du måste ha av både svänghjul och koppling. Och med tanke på att du inte vågade plocka isär förgasarn drar jag slutsatsen att du inte är van att skruva såg, så jag skulle nog rekommendera lite proffshjälp.
Bäst är om du kan gå till nån bra verkstad där dom kan provtrycka vevhuset för att se om det läcker. För om det är dåliga tätningar så finns det inget alternativ till att byta nu, annars blir sågen helt förstörd.
Kolla en sak, kör på tomgång och lägg ner sågen på ena och andra sidan. Ändrar den varvtal eller dör då så kan jag sätta ett par selmor på dåliga tätningar.
Annars finns det många andra tänkbara orsaker till varför sågen går som den gör, första att göra är att byta membran i förgasaren och byta bensinslangar och göra en ordentlig rengöring av förgasaren. Om det inte hjälper så bör man kolla att inte kolvringen är utsliten, det kan ge det här symptomet.
Kör absolut inte sågen i det här skicket, det slutar med att du överhettar den och får stora skador på kolv och cylinder.
En 242 är värd att lägga lite pengar på, finns få sågar i den klassen som är lika bra, oavsett årsmodell.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)