Motorsåg och handhållet

självtryck i oljetanken 346XPG

34 inlägg 13776 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: självtryck i oljetanken 346XPG

FREIJAN  
#165997
knaggen skrev:
FREIJAN skrev:Kollade lite djupare idag på en hva 346 NE, den tankluftningen va riktigt finurlig! satt en slang under luftfiltret till förgasarn som va sammankopplad med tankluftningen... så där kommer de inte in någon smutts om man inte glömmer luftfiltret till förgasarn :wink:

Hur skulle annars pumpen fungera .
Har i dag skällt ut den lokala husqvarna återförsäljaren för felaktiga uppgifter så mig som kund kan han glömma.



Oj!! stackars på han, men va verkligen nödvändigt att skälla ut kraken för en sån bagatell? de kanske hade blitt något missförstånd??? :???:

Ja tycker att livet är för kort för att bråka om bagateller!!!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: självtryck i oljetanken 346XPG

Nonkan  
#166541 Jag måste säga att nu hänger jag inte med riktigt, de senaste 10 inläggen handlar ju om tankluftningen till bränsletanken? Det var ju övertryck i oljetanken som var TS problem?

Jag ligger hemma och är sjuk, så har jag missuppfattat något skyller jag på det :)

Användarvisningsbild

Re: självtryck i oljetanken 346XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166553 Nonkan.
Nja, det var väl en kommentar om att det var samma luftning i båda locken som startade diskussion om det var luftning i något lock alls som gav bränsle till dessa poster.
Nu är det utrett och du kan ligga kvar i lugn o ro och fokusera på att friskna till.

Jag har funderat lite på detta och något jag sett varit fel är oljeledaren från pump och upp till svärd.
Likaså till pump från tank.
I övrigt finns det inte mycket mer som kan läcka om tanken är hel.

Att sätta lite tryck i oljetanken kan provocera fram fel efter noggrann rengöring.

Användarvisningsbild

Re: självtryck i oljetanken 346XPG

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166821 Det kan även vara ganska mycket smuts under skyddsplåten, som sengör så att den blir otät i genomföringen.
Senast i fredags räckte det med rengöring så blev det tätt igen, ifs på en 357a men principen är densamma. Smuts = inte bra :mrgreen:

Om man misstänker luftningen (till oljan) så är det ju lätt kollat genom att efter körning öppna locket och sen skruva tillbaka det. Läcker det mindre då så är det nåt med avluftning som inte är OK.

EDIT: skrev fel, menade urluftning, inte tanklock....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).