Motorsåg och handhållet

självtryck i oljetanken 346XPG

34 inlägg 13772 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

självtryck i oljetanken 346XPG

NomagS  
#165367 Hejsan! min 346a har en tendens att trycka ut kedjeolja efter man vart ute o huggt. vad kan detta bero på?? det är inte direkt nån jättemängd men tillräckligt för att de ska bli klabbigt överallt :roll:

Tacksam för svar!

Mvh NomagS



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: självtryck i oljetanken 346XPG

Phantom  
#165373 Var trycker den ut olja?
Kan det vara olja som finns kvar under kedjekåpan som rinner ut när du ställer den efter dagen?

Avatar Fallback

Re: självtryck i oljetanken 346XPG

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165390 Min är ännu värre, ibland rinner hela oljetanken tom.......ibland inte. Nå´n idé?

Avatar Fallback

Re: självtryck i oljetanken 346XPG

NomagS  
#165391 min tömmer också tanken fast under en längre tid dock. är tanken tom = ingen olja överallt men full tank = olja typ överallt .

   TS
Avatar Fallback

Re: självtryck i oljetanken 346XPG

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165392 Ja oftast precis likadant för mig.

Avatar Fallback

Re: självtryck i oljetanken 346XPG

Phantom  
#165395 Var har ni läckagen? Utan att veta det så är det svårt att ge ett bra svar som kan hjälpa er.
Om hela tankarna blir tomma så har ni antingen ett hål i botten på tanken eller så har motorhalvorna delat på sig/alternativt så är packningen kass för oljetanken.
Det kan inte vara oljelocket - för det ligger inte längst ner i tanken.
Avluftningen ligger högt i tanken.
Oljepumpens utlopp ligger höt i tanken.

Användarvisningsbild

Re: självtryck i oljetanken 346XPG

ananders  
#165408 Köpte en ny 346:a inför vintern och varje morgon när jag skulle ta sågen stod den i en pöl av kedjeolja. Svor långa ramsor över detta också varje morgon fram tills jag en dag jämförde locken på den nya 346:an med den gamla och upptäckte då att gummipackningen på locket saknades i den nya 346:an.

Avatar Fallback

Re: självtryck i oljetanken 346XPG

NomagS  
#165428 det kommer vid kopplingskåpan. har länge funderat på de o har kommit fram till att det måste vara nån sorts självtryck genom pumpen för även om sågen är ny"tvättad" eller vad man kan säga så kommer de en massa olja?

   TS
Avatar Fallback

Re: självtryck i oljetanken 346XPG

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165430 Jag har alltid förutsatt att oljan rinner ut "ordinarie" väg så att säga, men jag har aldrig tvättat rent och kollat.
Jag har trott att det är någon slags backventil eller liknande inblandat eftersom den läcker olika mycket. Är som att sågen kan tänka och jävlas, kommer man ihåg att ställa den i eller på något för att samla upp oljan så händer inget, ställer man den däremot någon gång direkt på flaket eller golvet så står den i pöl efter bara någon dag :-/

Avatar Fallback

Re: självtryck i oljetanken 346XPG

NomagS  
#165432
D Brown skrev:Jag har alltid förutsatt att oljan rinner ut "ordinarie" väg så att säga, men jag har aldrig tvättat rent och kollat.
Jag har trott att det är någon slags backventil eller liknande inblandat eftersom den läcker olika mycket. Är som att sågen kan tänka och jävlas, kommer man ihåg att ställa den i eller på något för att samla upp oljan så händer inget, ställer man den däremot någon gång direkt på flaket eller golvet så står den i pöl efter bara någon dag :-/



Är de inte de som kallas Murphys lag?? :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: självtryck i oljetanken 346XPG

FREIJAN  
#165433 Om de vore min såg skulle ja plocka bort kopplingskåpa och svärd+kedja, tvätta rent med bräkleen... fylla tanken med olja, ställa den på en en ren kartong bit, då ser man på kartongen vart oljan kommer, tex kolla en gång i timmen om de har blit någe... kan va lite lättare att hitta felet, sitter en tankluftning på svärdsidan, men om den är dum så borde inte tanken bli tom!

man kan även lägga under ett par träbitar imellan såg och pappskiva ifall de läcker under sågen om de är någe hål i tanken eller så.

tror nog de är så här man får göra för att lokalisera problemet :-bd

Avatar Fallback

Re: självtryck i oljetanken 346XPG

NomagS  
#165435 jag kan med säkerhet säga att det kommer ur smörjningsmynningen ;) rätt irriterande iallafall :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: självtryck i oljetanken 346XPG

FREIJAN  
#165436
NomagS skrev:jag kan med säkerhet säga att det kommer ur smörjningsmynningen ;) rätt irriterande iallafall :)


okej, kan ju va tankluftningen som de har smyge in någe smutts i så de blir övertryck i tanken av, du kanske skulle meka av kopplingen+plåten innanför och kolla?? kan ju bli rätt mycket smutts bakom plåten så de är ju inte fel å göra rent där ibland :wink: de är inte så mycket jobb, träligt när saker står å otjynes läcker olja...

Avatar Fallback

Re: självtryck i oljetanken 346XPG

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165461
FREIJAN skrev:
NomagS skrev:jag kan med säkerhet säga att det kommer ur smörjningsmynningen ;) rätt irriterande iallafall :)


okej, kan ju va tankluftningen som de har smyge in någe smutts i så de blir övertryck i tanken av, du kanske skulle meka av kopplingen+plåten innanför och kolla?? kan ju bli rätt mycket smutts bakom plåten så de är ju inte fel å göra rent där ibland :wink: de är inte så mycket jobb, träligt när saker står å otjynes läcker olja...

Kan det inte vara samma som bensintanken att olje locket är en del i avluftningen.

Avatar Fallback

Re: självtryck i oljetanken 346XPG

Robertberg  
#165472 Min har lite motsatt problem, när man öppnar oljelocket för tankning pyser det till, antar att det sugs in lite luft.
Har inte märkt något problem med att det smörjer för dåligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).