Motorsåg och handhållet

riktigt stark eldriven motorsåg?

22 inlägg 16285 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: riktigt stark eldriven motorsåg?

Nonkan  
#165394 Dessutom är det ju den vanliga hobbykedjan på, så starkare motor vore ändå bortkastat. Jag tycker att hela sågen ser lite smäckig ut, t.ex. med oljelocket och kastskyddet.


Stihl MS220 har inga problem att hantera grövre kedjor. 2,2 kW. 18" är inte heller något större problem.

http://www.stihl.se/isapi/default.asp?c ... 0+C-Q.html

Dolmar/Makita har något liknande har jag för mig.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: riktigt stark eldriven motorsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165401 Starka elsåg är ovanligt. Stihl hade nåt för några år sen för träindustri.

Prinz tror jag har ordentliga såg för de flesta behov även grovt eller paket etc..

Användarvisningsbild

Re: riktigt stark eldriven motorsåg?

totte  
#165427 För industribruk finns det förstås, men då snackar vi oftast om trefas och ganska tunga grejor och priser.

Avatar Fallback

Re: riktigt stark eldriven motorsåg?

skogsflane  
#165521
totte skrev:Klar och tydlig lögn. Det står 15 A och är den 110 V så drar den 1650 W = ca 2.2 hk, säg 2 hk ut om vi räknar in verkningsgraden.

ok tack för infon!

   TS
Avatar Fallback

Re: riktigt stark eldriven motorsåg?

Puffen  
#165621 Jag har kört ett flertal elektriska sågar, vanliga handhållna kedjesågar, alla har förr eller senare brunnit i motorn, Bosch, Partner, Black&Decker.
För fem år sedan hittade jag en elsåg på Lidl (Deras märke heter "Florabest") som jag rätt skeptiskt läste specifikationerna på. Den kostade 699:- tror jag.
2300W
mjukstart
enhandspänning av kedjan
3 års garanti.

Det sista avgjorde, om jag inte kunde köra slut på den inom tre år så vore det väl själva..
Den har nu sågat upp över 20 kbm ved och det enda som jag har att klaga på (förutom att det inte är samma klös i en elsåg som i en bensindriven) är att trots att det fanns någon millimeter kvar att fila så gick det inte att spänna kedjan tillräckligt när den började ta slut så jag fick köpa en ny.
Den går fortfarande som tåget. Jag rensar alltid insuget till motorn mycket noga och det kanske bidragit till den i mina ögon långa livslängden.
Trodde inte på på det när jag köpte den, men jag är mycket nöjd.... :-)

Användarvisningsbild

Re: riktigt stark eldriven motorsåg?

totte  
#165643 Man kan ha tur även med lågprisgrunkor! Faktum är att motorerna ofta är rätt hållbara även i värsta lågprisgrejorna. Typ handsågar och vinkleslipar brukar rackla ihop totalt, men motorn går som ett spjut.

Om kedjan förlängt sig så mycket så oljar den för dåligt eller om det är manuell smörjning så har du oljat för lite.

Avatar Fallback

Re: riktigt stark eldriven motorsåg?

Homo abies  
#165752 Stihl mse 220 är väl kanske inte så jättestark men om du väljer den med 3/8 pmc3 kedja eller
den nya ps3 kedjan (+15% snabbare kap) så får du en driftsäker såg med någorlunda små kedjevibrationer (avsevärt bättre än 0.325!) beror troligt på smalare söm och läger tandprofil. Jag har använt en mse200 till all sågning när vi timrat 14 vinskydd, den fungerar fortfarande utmärkt. På sågverket jag jobbade innan hade vi en massa olika elsågar på olika ställen i produktionen, den modell som höll bäst var mse 220.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).