Motorsåg och handhållet

Högt fällskär

61 inlägg 25240 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Högt fällskär

Homo abies  
#162867
Kjell S skrev:ur http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=2733

"Fällskär under riktskär

Ger vid snedfibrighet en överdimensionerad brytmånsbredd. Brytmånen blir också extra tålig för sidoriktad kraft från t.ex. islagning av kilar. Friktion mellan kilen och rotstockens kapsnitt gör att en del av slagets kraft vill skjuva trädet av stubben. Med fällskäret under riktskärsnivån får brytmånen stöd mot stubben.
Nackdel är något tyngre böjning, (men god böjbarhet) samt störst risk för spjälkning och virkesskador i rotstocken. "

Första gången jag ser detta ens tas upp. Ser också mer nackdelar än fördelar med det...
Skjuva trädet ökar risken för att brytmånen brister. Tjurdrag ökar, vilket kan tvinga dig att
lumpa en bit... Då är det säkrare att kapa ovanför rotbenen och lumpa stubben för sig...
Vid riktigt stora träd med utvecklade rotben brukar man kapa bort och runda av rotdelen
för lättare fällning. Då har man tagit bort en hel del av den snedfibrighet som eftersträvades...

-Snedfibrighet1.: vi snackar 0-10mm nivåskillnad! -Rakfibrigt träd:
-vid 20mm brytmån vågrätt mätning ger fs 10mm nivåskillnad nedåt mot rs ökar brytmån från 20mm med 3mm till 23mm Om fibrerna är motsvarande sneda ~20gr ok i så fall en ökning men....
- om du i stället mäter fram 20mm brytmån vågrätt samma fibervinkel men lägger fs 10mm över rs så får du knappt 14mm brytmån, 14mm håller helt ok vid normalfällning mendet säger en del om förhållandena..
-Skjuva trädet... använder man kilar eller brytjärn (ogillar verkligen verktyget!) så är den risken i det närmaste försumbar -har aldrig varit i närheten av just det.. -Men har kluvit stubben vid ett par tillfällen vid mkt kraftig motvikt kombinerat med låg stubbhöjd Och grunt rotsystem det verkar inte bero på sidkrafter utan mer klyvkraften mellan stam och stubbe,
-Jag har sett massor med fällningar som gått fel och då är faktiskt snedfibrighet en förhållandevis vanlig orsak.
- I min värld så är säkerheten nummer 1. och missbedömd fiberriktning en vanlig orsak därför: fällskär lika eller aningen under riktskär och så smal brytmån det går =bra böjning
Normalgran har 600kg draghållfasthet / cm2 !

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Högt fällskär

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162869 Sneda fiber ser man sällan innanför rotben i normala träd.
Tar man rotben först o fäll skären sen så är det inte svårt att placera gångjärn i bra fiber.
Många är rädda att ha höga riktskär med det är tvunget om gångjärnet ska hålla.

Inte många bekymrar sig hur trädet kommer ner eller om det ligger på stubben efter det är nere. Men i de fall man måste ha kontroll på trädet under HELA fällningen får inte gångjärnet brista, stock ska sitta fast på stubben efter det lagt sig.

Det är mitt mål de gånger jag fäller. Jag vill ha det så kontrollerat som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Högt fällskär

Homo abies  
#162877
Mange skrev:Sneda fiber ser man sällan innanför rotben i normala träd.
Tar man rotben först o fäll skären sen så är det inte svårt att placera gångjärn i bra fiber.
Många är rädda att ha höga riktskär med det är tvunget om gångjärnet ska hålla.

Inte många bekymrar sig hur trädet kommer ner eller om det ligger på stubben efter det är nere. Men i de fall man måste ha kontroll på trädet under HELA fällningen får inte gångjärnet brista, stock ska sitta fast på stubben efter det lagt sig.

Det är mitt mål de gånger jag fäller. Jag vill ha det så kontrollerat som möjligt.


Jag har sett för mycket konstigheter för att vara så självsäker angående fiberriktningen, ju längre ut i kanten desto viktigare för hållbarheten. I övrigt är vi överens med kontroll och säkerhet det är bakgrunden till ALLT jag skriver

Användarvisningsbild

Re: Högt fällskär

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162881 Hur många av dina träd sitter kvar på stubben?
Hur får du de till att inte bryta gångjärn om du inte har fällskär över riktskär?

Avatar Fallback

Re: Högt fällskär

foton  
#162886 Är det bara profesorer som är inne på denna tråden? Har varit i skogen över 50 år har aldrig behövt tänka på fiberriktning, man kollar hur trädet lutar, vind, mycket grenar,mm. Om riktskäret hamnar 1cm. över eller under fällskäret har ingen betydelse. Det var många år sedan jag sluta med brytjärn och kilar mina träd brukar ramla där jag vill.

Avatar Fallback

Re: Högt fällskär

Homo abies  
#162887
Mange skrev:Hur många av dina träd sitter kvar på stubben?
Hur får du de till att inte bryta gångjärn om du inte har fällskär över riktskär?

har ingen siffra -beror på men typ 75%
sen kan jag nämna att jag gärna låter mötet övre-undre rs vara lite rundat eller till och med plant längs fiberriktningen om jag vill få extra böjförutsättningar vid behov eftersom jag som du identifierat ett problem med ett "vasst" möte i riktskäret =brott.

Avatar Fallback

Re: Högt fällskär

Homo abies  
#162889
foton skrev:Är det bara profesorer som är inne på denna tråden? Har varit i skogen över 50 år har aldrig behövt tänka på fiberriktning, man kollar hur trädet lutar, vind, mycket grenar,mm. Om riktskäret hamnar 1cm. över eller under fällskäret har ingen betydelse. Det var många år sedan jag sluta med brytjärn och kilar mina träd brukar ramla där jag vill.

Detta betyderatt du vill ha träden dit de lutar! -mycket klokt då blir det sällan problem... Men vi som krigar om millimetrar är mycket mera insnöade och fäller alltid snett emot :roll: ...:)

Avatar Fallback

Re: Högt fällskär

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162897
Homo abies skrev:
foton skrev:Är det bara profesorer som är inne på denna tråden? Har varit i skogen över 50 år har aldrig behövt tänka på fiberriktning, man kollar hur trädet lutar, vind, mycket grenar,mm. Om riktskäret hamnar 1cm. över eller under fällskäret har ingen betydelse. Det var många år sedan jag sluta med brytjärn och kilar mina träd brukar ramla där jag vill.

Detta betyderatt du vill ha träden dit de lutar! -mycket klokt då blir det sällan problem... Men vi som krigar om millimetrar är mycket mera insnöade och fäller alltid snett emot :roll: ...:)

Jag fäller dom dit jag vill och inte åt det håll som trädet lutar om det inte är flera tons överhäng.
rot ben brukar jag kapa bort så elemenerar man det problemet
Och alla 3 sätten kan ge spjälkningar beroende på hur fort trädet kommer och hur tungt det är men får man spjälkning i ytveden så är det inget av drag på priset.

Användarvisningsbild

Re: Högt fällskär

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162926
foton skrev:Är det bara profesorer som är inne på denna tråden? Har varit i skogen över 50 år har aldrig behövt tänka på fiberriktning, man kollar hur trädet lutar, vind, mycket grenar,mm. Om riktskäret hamnar 1cm. över eller under fällskäret har ingen betydelse. Det var många år sedan jag sluta med brytjärn och kilar mina träd brukar ramla där jag vill.

Professor var nog helt nytt.
Har blivit kallad mycket men aldrig det, så vitt jag vet....
Du tillhär nog den kategori jag nämnde 3 poster ovan din.
Inte alla har den lyxen o välja var trädet ska gå eller utnyttja trädets egenskaper. Oftast blir det anvisat en plats dit det ska.
Den platsen är oftast oberoende av lutning, vind, tyngd eller annat man skulle normalt ha med i beräkningarna. I stället är det fokus på Hus, plantor, en konstig ört, andra träd eller nåt annat som värderas högre än detta träd och dess position.

Användarvisningsbild

Re: Högt fällskär

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162930
Mange skrev:Hur många av dina träd sitter kvar på stubben?
Hur får du de till att inte bryta gångjärn om du inte har fällskär över riktskär?

De flesta granar upp till ca 25 cm rotstockdiameter sitter kvar på stubben för mig om man har fällskär och riktskär på samma höjd. Vid grangallring då man försöker få trädet att landa så högt som möjligt för lagom kvistningshöjd händer det ju ganska ofta att brytmånen inte går av alls utan kräver ett ett extra snitt med sågen. Löv uppträder ju på ett annat sätt och där är nog fällskär över riktskär bästa metoden.

Avatar Fallback

Re: Högt fällskär

Homo abies  
#163024
th skrev:
Mange skrev:Hur många av dina träd sitter kvar på stubben?
Hur får du de till att inte bryta gångjärn om du inte har fällskär över riktskär?

De flesta granar upp till ca 25 cm rotstockdiameter sitter kvar på stubben för mig om man har fällskär och riktskär på samma höjd. Vid grangallring då man försöker få trädet att landa så högt som möjligt för lagom kvistningshöjd händer det ju ganska ofta att brytmånen inte går av alls utan kräver ett ett extra snitt med sågen. Löv uppträder ju på ett annat sätt och där är nog fällskär över riktskär bästa metoden.
vilka lövträd tänker du på då?

Avatar Fallback

Re: Högt fällskär

jan larsson  
#163032 ett litet tillägg bara.
ett att tänka på är hur fällkamen ser ut efter fällning om det skall bli timmer.
om fällskäret ligger jäms med eller något över så kan kammen jämnkapas med följd att skador som flisurdragning minimeras.
om fällskäret däremot ligger under så blir ju kammen infälld med all flisurdragning kvar. med följd att man måste kapa loss lumpa en trissa för att få rotstocken korrekt tillred.
nyfiken skall man vara annars lär man sig inget. så läs o lär.

Användarvisningsbild

Re: Högt fällskär

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163037 Att gå o kolla stubbar en dag är mycket lärorikt.
Jag fick den förmånen att gå med en då pensionerad huggare o han gick runt o förklarade varför de så ut si eller så. Jag har glömt mycket av det men det kommer fram lite ur minnet när jag hör diskussioner och fäller själv, lite vad han snackat om.

Användarvisningsbild

Re: Högt fällskär

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163090
Homo abies skrev:
th skrev:
Mange skrev:Hur många av dina träd sitter kvar på stubben?
Hur får du de till att inte bryta gångjärn om du inte har fällskär över riktskär?

De flesta granar upp till ca 25 cm rotstockdiameter sitter kvar på stubben för mig om man har fällskär och riktskär på samma höjd. Vid grangallring då man försöker få trädet att landa så högt som möjligt för lagom kvistningshöjd händer det ju ganska ofta att brytmånen inte går av alls utan kräver ett ett extra snitt med sågen. Löv uppträder ju på ett annat sätt och där är nog fällskär över riktskär bästa metoden.
vilka lövträd tänker du på då?

I huvudsak björk men även asp

Avatar Fallback

Re: Högt fällskär

haqvor  
#163103 Ursäkta en dum fråga men varför är det en fördel att använda olika sågteknik på olika trädslag, och vad ska man göra annorlunda på de olika träden?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).