Motorsåg och handhållet

Husqvarna 555- Stihl FS490

17 inlägg 13543 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555- Stihl FS490

storpeter  
#189252 Hej!
Det skulle vara intressant att höra dina åsikter omkring Hva 555, nu när du förmodligen hunnit röja en försvarlig areal. Jag jobbar själv med skogsvård och har två anställda. Jag har en 555:a i min såguppsättning. Något jag fått ångra fler än en gång. Har t.ex två Stihl fs 460, som var och en gått utan stopp i över 200 ha, medan Husqvarnan gått sönder inte mindre än fem gånger på mindre än 30 ha..
Vi har noga provat nya Stihl 490 och kört den parallellt med 555:an och funnit den bättre än Husqvarnan på alla områden. Skulle vara intressant att höra lite om dina erfarenheter..

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555- Stihl FS490

Johanm  
#189264 Hej Igen!

På förfrågan skriver jag ett par rader om mina erfarenheter av 555:an, nu när jag kört den på heltid i ca ett halvår.

Är nu inne på tredje förgasaren och det är väll egentligen inte riktigt förrän nu som den gått riktigt bra ett längre tag. Visst har den gått bra från och till innan också men bara nån vecka eller så, sen har det varit till att försöka justera då den inte gått riktigt rent, varvat för högt/lågt på tomgång. Då jag inte har varit sugen på att åka till ÅF varje gång den har strulat har jag väl justerat en del själv (vilket kanske inte alltid varit helt lyckat, det är ju en konst i sig att justera förgasare!). Min räddning har varit bra återförsäljare som verkligen gjort sig mån om att den skall fungera perfekt så när jag väl tagit mig tid att åka förbi har de åtgärdat och mekat utan knussel och fort har det gått. Jag gillar verkligen sågen när den väl går så min nästa såg kommer med största sannolikhet vara en 555:a oxå, dock skall jag se till att jag får den med en sån förgasare som sitter på sågen nu!

Hade

/Johan

Ps. Skruven till styret brast i dag men det tog två minuter hos ÅF så var det fixat! Ds.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).