Motorsåg och handhållet

Husqvarna 254 - Tändning

6 inlägg 7572 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 254 - Tändning

Lindianerna  
#161623 Mekar just nu med en Husqvarna 254.
Har problem att få gnista i tändstiftet - håller jag dock tändstiftet 3-4 mm ifrån cylindern ger det en riktigt fin gnista!!
Tändstiftet är 1 vecka gammalt så det ska inte vara problemet! och när det va nytt startade såget på 2a draget!

Någon som vet vad det kan vara för fel??



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 254 - Tändning

Phantom  
#161627 Har du provat med ett annat tändstift? Ibland kan även nya stift vara trasiga.
Har du rätt stift för sågen? Annars finns risk att du skadar tändspolen.
Fungerade den bra innan du började meka med den?
Ett stift kan ge bra gnista i luften, men inte klara av det i en cylinder under tryck.
Har du rätt avstånd på tändspolen och stiftet? Tändspole ska ha 0,3mm och stiftet 0,5mm.
Kolla även över så du inte har rost eller smuts på svänghjul eller tändspole, vilket ger sämre resultat. Se även över tändhatt och tändkabel om det inte redan är gjort.
Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 254 - Tändning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161635 Slår det gnista mellan stiftets sockel o cylinder är det kortslutet.
Att stift ger upp är inget ovanligt och att få dit nya stift som inte gnistrar är heller inte helt ovanligt.
Dit med ett nytt, rätt, testat stift ska du se det går.

Dra inte ojordat då kan det ta slut på gnistor, likaså med fel stift...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 254 - Tändning

FREIJAN  
#161655 En fräsch gnista skall kunna hoppa cirka 1cm (tumregel) färg på gnistan är helt ointressant... om den är blålila eller gul osv. de viktiga är att den fixar att hoppa ca 1cm.

Det absolute bästa man kan kolla gnistan med är en gnistindikator, många lägger stiften lösa på cylindern på sågen och nystar till i snöret. det som händer då är att stiftet i regel stutsar mot cylindern och man missar helt enkelt att se gnistan i och med att stiftet studsar mot cylindern.

studsar stiftet mot cylindern så är RISKEN stor att man lyckas att knäcka tändspolen/modulen!! en tändspole/modul är ganska dyr, ca: 4 - 800 spänn!!!

Så tipset är använd gnistindikator :-bd

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 254 - Tändning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161678 Ska du ha gnistindikator o jobba på olika sågar så vill det till att den går att anpassa efter de olika tändningarna. Annars kan det skada lika mycket som fel stift/ojordat.
Jag tycker att det bästa är o testa med bra jord o hylsa på sockel (alt. mörker) så man ser även ljusa gnistringar. Då testar man med rätt (för den specifika sågen) stift.
Ibland slår de, fast är så ljusa att man inte ser på bänken där man ofta har bra ljus.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 254 - Tändning

Lindianerna  
#162540 Hej igen!
har nu kollat över såget lite noggrannare!! - märkte då att jorden satt lite på tre-kvart så det skulle kunna vara den som inte jordade riktigt dom gångerna såget krånglade.
Dock har jag ett bekymmer fortfarande! - När kag värmt upp såget å drar upp det i fulla varv så sten-dör det!!??! kan då dra igång det igen å köra på 90% men när jag sedan varvar upp det igen på 100% så dör det!!? varför?????
/L

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).