Motorsåg och handhållet

Stihl 211

10 inlägg 11746 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl 211

cato  
#160979 Är det någon som har erfarenhet av Stihl 211? Den är tänkt att användas till fällning av träd med en diameter på ca 15 cm, kvistning o kapning. Ca 15 kubik/år.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl 211

viktor meck  
#160985 om du ska stå och kapa mycket ved så ska du ha en såg på minst 50cc annars är denna bra. en vi har såld mycket av är ms 192. men den är bara på 30,1cc medan 211'an är på 35,2cc

Avatar Fallback

Re: Stihl 211

cato  
#160991
viktor meck skrev:om du ska stå och kapa mycket ved så ska du ha en såg på minst 50cc annars är denna bra. en vi har såld mycket av är ms 192. men den är bara på 30,1cc medan 211'an är på 35,2cc

jag har en sthil 260 men den blir lite klumpig när jag fäller vekare ved

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 211

viktor meck  
#161029 ja det kan den bli. men om han ska stå på vedbacken mycket så ska han ha en med minst 50cc

Användarvisningsbild

Re: Stihl 211

totte  
#161033 Till fällning, kvistning och kapning i skogen av träd som är upp till 15 cm så bör den vara perfekt i storlek.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 211

viktor meck  
#161036 där håller jag med totte :mrgreen: om han inte ska stå på vedbacken. har ej testat den, men hållit och klämt på den på jobbet. har även sett en beg sån såga. en fin såg tycker jag

Avatar Fallback

Re: Stihl 211

cato  
#161078
totte skrev:Till fällning, kvistning och kapning i skogen av träd som är upp till 15 cm så bör den vara perfekt i storlek.

ja tack det var det jag funderade på för på vedbacken har jag kap,klyv, transportband.jag är ute efter en lite smidigare såg i skogen då 260 blir otymplig när det är vekt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 211

totte  
#161111 Det är också frågan om du inte skall ta en titt på 192:an, ännu mindre och smidigare, mycket passande för såpass klen huggning. Skillanden i vikt mellan 260 och 211 är inte jättestor, men till 192 är det ett stort steg nedåt. Som jag ser det så skulle jag satsa på den mindre, eftersom du ju har 260:n att ta till dom gånger du behöver lite mer pulver.

Och jag utgår från att du är medveten om att det här inte är proffssågar, tillhör "fritids-segmentet", dock bland det bästa som finns i den kategorin. Kör du väldigt mycket skall du förstås ta en titt på 201:an, men den är ju några lappar dyrare.

Avatar Fallback

Re: Stihl 211

cato  
#161114 jodå jag är fullt medveten om att de är fritids sågar,min reservsåg har gått sönder det var en liten jonsered så det är därför jag kikar efter en ny behändig såg. skall åka å kika på 192 oxå.tack för tipset.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 211

Initium  
#161166 Jeg så på MS192 når jeg handlet sag i fjor. Mye plast, syns hele konstruksjonen virket vek. Vil si den føltes skral. Kjøpte i stedet MS200, en helt annen konstruksjon. Er budget et tema, sjekk om du får tak på ECHO sag lokalt. C[url]S351[/url]er rapp, og veldig lik MS200 saga i fasong. Koster ca 4000NOK.

http://www.safemotor.no/Avdelinger/Prod ... 66056.aspx

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).