Motorsåg och handhållet

Lurade just döden med 1/100 sekund.

225 inlägg 93987 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

totte  
#162051 Lämnar man ett hängande träd skall riskområdet spärras av med tydliga markeringar och varningar.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

mooos73  
#162058
Naders skrev:Jaha...
Då har man lurat döden likt ni andra :wink:

Ett träd under dagens stormrensning höll på att bli det sista både far och jag gjorde.
Hur går man till väga här?
DSC_1433.JPG

DSC_1434.JPG

I vilket fall som helst konstaterade vi att det inte skulle fällas "bakåt" iaf då det skulle slå ihop som en fällkniv.
"Framåt" skulle inte heller funka då topparna skulle stretat emot.
Alltså fick det bli åt sidan.
Alternativet var att låta det stå tills det ramlar av sig självt. Men det var allra sista utvägen :???:
Skar fällskär åt "vänster" och slog i kil men inget händer.
Jaha.... vad göra?????
Traktorn var med idag så vinschen fick bli lösningen.
Häktades på ca 3 meter upp, säker position intogs, trodde jag i min enfald.
Hade man bara tänkt till en gång till så kanske man hade upptäckt vad man var på väg att göra....
På denna bild syns traktorns position i förhållande till trädet...
DSC_1436.JPG

DSC_1438.JPG

Den "säkra" position som intogs kan ses på denna bild.
På bilden syns ett brytjärn och lite av såget. Där stod jag och såg den ena toppen komma farande och alldeles bredvid stod min far och lyckades undkomma den andra toppen.
Huvet skrek spring men inte åt vilket håll så resultatet blev att stå stilla och det räddade oss nog båda.
Tog skydd bakom träna som syns intill.
Men i vilket fall som helst ska man inte stå här iaf.
Det är därför man har fjärrkontroll till vinschen :x
Nåväl....
Har härigenom upptäckt att man blir inte smartare genom att bolla ideer iaf :lol:

Efteråt stod vi båda två och tittade på varandra utan att yttra ett ord.
Det syntes nog att bägge var skärrade och hur idiotiskt det hela gick till.
Vi skar upp trädet och styrde sedan hemåt.
Bägge kom hem med livet i behåll iaf.
Denna gången.....

Ja, fyfan. Välkommen hem iaf!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162066
Torgny skrev:skulle nog också lämnat trädet åt vind o snö


Vad händer då om toppen ramlar i nacken på en svampplockare, eller annan "allemansrättsnytjare"?
Har man som skogsägare ansvar för detta då? Eller beträder man skogen på egen risk?

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Torgny  
#162074 "allemansrättsnytjare kan ju halka o riskera att bryta ett ben också menar du att markägaren har ansvar för det också

om du fäller fast ett träd har du skyldighet att märka det men o väder eller vind gör det så har inte du som skogsägare skyldig att märka ut det
hur skulle det sett ut i småland efter gudrun om alla farliga träd skulle märkas ut

"allemansrättsnytjare ska ju ha allt serverat eller?

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162079 Lämnas ett sånt här träd medvetet, hoppas jag ni inte har ungar som har kul i skogen.

Att få upp vajer en bit o dragit, kanske det hade knäckts, om inte så i alla fall topparna kom väck först (de ser ut att hänga rätt löst innan sågen kom fram) är nog ingen dum ide.

Kast boll, slangbella, till o med fiskespö är inga dumma grejer o prova med.
Ibland for man dra upp i steg, tex Björntråd sen rep o sist vajern.

Spenderar hellre lite tid på det än o står under detta, det kan inte varit kul...

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

rokon  
#162081 Där jag har min skog;
Med en åldrande befolkning, inga telningar eller för den skull andra människor där, utpräglad glesbyggd och snödjup över 75cm nu snarare ca en meter, så överlåter jag med gott förtroende åt snön att trycka ned de fåtal vindknäckta träd jag har. När traktorn Med bra frigångshöjd börjar gå som en anka i snön får alltså skogen sköta sig själv resten av vintern.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

nicklas_andreasson  
#162113 fick ett kast förra veckan rätt ner i huggarstöveln gick precis bakom stålhåttan igenon strumpan men gick inte in i foten snacka om änglavakt!

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162116
nicklas_andreasson skrev:fick ett kast förra veckan rätt ner i huggarstöveln gick precis bakom stålhåttan igenon strumpan men gick inte in i foten snacka om änglavakt!


Sån´t är ju jäkligt lurigt. Det är ju mycket fotfinesser man kan repa av just där :((

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Homo abies  
#162174
Mäki skrev:Detta är ingen pik till någon men lämna inte dessa träd i gallringar utan ta bort dom.

Håller med, MEN inte med livet som insats..

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Homo abies  
#162177
Zixten skrev:
Torgny skrev:skulle nog också lämnat trädet åt vind o snö


Vad händer då om toppen ramlar i nacken på en svampplockare, eller annan "allemansrättsnytjare"?
Har man som skogsägare ansvar för detta då? Eller beträder man skogen på egen risk?

Du har inget ansvar förrän du börjar grejja med trädet...

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

lodjuret  
#162382
Homo abies skrev:
Zixten skrev:
Torgny skrev:skulle nog också lämnat trädet åt vind o snö


Vad händer då om toppen ramlar i nacken på en svampplockare, eller annan "allemansrättsnytjare"?
Har man som skogsägare ansvar för detta då? Eller beträder man skogen på egen risk?

Du har inget ansvar förrän du börjar grejja med trädet...



min åsikt i frågan, problemet är att om du vet om det så kan det tolkas som oaktsamhet om du inte gör något att förhindra ex. personskada genom att lösa problemet/varna.

nu är ju det inte så troligt att bli dömd för det men det är möjligt om än långsökt.

visst ska till mycket otur om det är mitt ute skogen men ändå.

bland annat därför fastighetsägare är skyldig att sanda och varna för snöras.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Torgny  
#162391 efter sista inlägget spårade tråden ur

o tänk va mycket med varningskyltar det blir i skogen för halka o risk för snöras från träd för att inta tala om alla grenar som kan trilla ner i huvudet på stasingarna :shock:

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Blivande snickare  
#162393
Torgny skrev:efter sista inlägget spårade tråden ur


På ett bra eller dåligt sätt?

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

lodjuret  
#162400
Torgny skrev:efter sista inlägget spårade tråden ur

o tänk va mycket med varningskyltar det blir i skogen för halka o risk för snöras från träd för att inta tala om alla grenar som kan trilla ner i huvudet på stasingarna :shock:


problemet är att du inte kan dra alla hängande/lutande träd över samma kant, det har med sannolikhet att göra.

lämnar du ett träd som riskerar att falla som befinner sig 10 mil från närmaste hus bör inte det jämföras med ett träd där folk kan tänkas uppehålla sig ofta.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Torgny  
#162407
Blivande snickare skrev:
Torgny skrev:efter sista inlägget spårade tråden ur


På ett bra eller dåligt sätt?


på ett dåligt sätt , började bra med att försöka kunna lära sej av andra misstag till att bessevisernas marknad

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).