Motorsåg och handhållet

Lurade just döden med 1/100 sekund.

225 inlägg 94041 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

axwell  
#161891
Mangan skrev:I vi skogsägare visar de en bild på en professionell losskapare. Gissa vilken sida han står på?


Om bilden är lika hårt beskuren som i ATL så står han väl inte på "säkra sidan" på ett sånt sätt att han kan känna hur rotvälta beter sig samtidigt som stammen ev inte slår sågen ur händerna honom och sedan mot benen (hemskt vilken lång mening).

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Naders  
#161900 Jaha...
Då har man lurat döden likt ni andra :wink:

Ett träd under dagens stormrensning höll på att bli det sista både far och jag gjorde.
Hur går man till väga här?
DSC_1433.JPG

DSC_1434.JPG

I vilket fall som helst konstaterade vi att det inte skulle fällas "bakåt" iaf då det skulle slå ihop som en fällkniv.
"Framåt" skulle inte heller funka då topparna skulle stretat emot.
Alltså fick det bli åt sidan.
Alternativet var att låta det stå tills det ramlar av sig självt. Men det var allra sista utvägen :???:
Skar fällskär åt "vänster" och slog i kil men inget händer.
Jaha.... vad göra?????
Traktorn var med idag så vinschen fick bli lösningen.
Häktades på ca 3 meter upp, säker position intogs, trodde jag i min enfald.
Hade man bara tänkt till en gång till så kanske man hade upptäckt vad man var på väg att göra....
På denna bild syns traktorns position i förhållande till trädet...
DSC_1436.JPG

DSC_1438.JPG

Den "säkra" position som intogs kan ses på denna bild.
På bilden syns ett brytjärn och lite av såget. Där stod jag och såg den ena toppen komma farande och alldeles bredvid stod min far och lyckades undkomma den andra toppen.
Huvet skrek spring men inte åt vilket håll så resultatet blev att stå stilla och det räddade oss nog båda.
Tog skydd bakom träna som syns intill.
Men i vilket fall som helst ska man inte stå här iaf.
Det är därför man har fjärrkontroll till vinschen :x
Nåväl....
Har härigenom upptäckt att man blir inte smartare genom att bolla ideer iaf :lol:

Efteråt stod vi båda två och tittade på varandra utan att yttra ett ord.
Det syntes nog att bägge var skärrade och hur idiotiskt det hela gick till.
Vi skar upp trädet och styrde sedan hemåt.
Bägge kom hem med livet i behåll iaf.
Denna gången.....

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Kjell S  
#161903 Skulle kanske lagt ett annat träd på det eller bara "dragit" av det... Stepcut typ (_-)

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161915 Usch vilket äckel träd.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Blivande snickare  
#161917 Konstigt hur naturen kan ställa till det ibland :shock:

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

totte  
#161939 Otäckt, men väldigt glädjande att du kunde berätta det för oss nu.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Homo abies  
#161953
Torgny skrev:måste protestera
går ju inte se på en bild om han gör fel eller rätt när man bara inte ser helheten
sen har han ju inte ens börjat såga , han har mycket tid att byta arbetställning innan trädet är genom sågat

kan vara svårt att få tag på en maskin som har tid att hjälpa till vid rätt årstid

NU kommer jag långt i efterhand men rent generellt omträdet är neutralt i sida står man bäst på motsatta sidan -och, jag använder allra oftast stormkapet man sparar virke och arbete..

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Homo abies  
#161958
Naders skrev:Jaha...
Då har man lurat döden likt ni andra :wink:

Ett träd under dagens stormrensning höll på att bli det sista både far och jag gjorde.
Hur går man till väga här?
DSC_1433.JPG

DSC_1434.JPG

I vilket fall som helst konstaterade vi att det inte skulle fällas "bakåt" iaf då det skulle slå ihop som en fällkniv.
"Framåt" skulle inte heller funka då topparna skulle stretat emot.
Alltså fick det bli åt sidan.
Alternativet var att låta det stå tills det ramlar av sig självt. Men det var allra sista utvägen :???:
Skar fällskär åt "vänster" och slog i kil men inget händer.
Jaha.... vad göra?????
Traktorn var med idag så vinschen fick bli lösningen.
Häktades på ca 3 meter upp, säker position intogs, trodde jag i min enfald.
Hade man bara tänkt till en gång till så kanske man hade upptäckt vad man var på väg att göra....
På denna bild syns traktorns position i förhållande till trädet...
DSC_1436.JPG

DSC_1438.JPG

Den "säkra" position som intogs kan ses på denna bild.
På bilden syns ett brytjärn och lite av såget. Där stod jag och såg den ena toppen komma farande och alldeles bredvid stod min far och lyckades undkomma den andra toppen.
Huvet skrek spring men inte åt vilket håll så resultatet blev att stå stilla och det räddade oss nog båda.
Tog skydd bakom träna som syns intill.
Men i vilket fall som helst ska man inte stå här iaf.
Det är därför man har fjärrkontroll till vinschen :x
Nåväl....
Har härigenom upptäckt att man blir inte smartare genom att bolla ideer iaf :lol:

Efteråt stod vi båda två och tittade på varandra utan att yttra ett ord.
Det syntes nog att bägge var skärrade och hur idiotiskt det hela gick till.
Vi skar upp trädet och styrde sedan hemåt.
Bägge kom hem med livet i behåll iaf.
Denna gången.....
Det är mycket enkelt, upp med en lina i den övre delen och dra ned den från behörigt avstånd, det finns otroligt bra grejor men de verkar tyvärr i det närmaste okända i svenskt skogsbruk.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Homo abies  
#161962
Kjell S skrev:Skulle kanske lagt ett annat träd på det eller bara "dragit" av det... Stepcut typ (_-)

"Påfällning" är av goda skäl inte en rekommenderad metod... tillika sågning i eller under hängande träd eller trädträddel. skogspysslet ger 50-70 invalider varje år och då är det i situationer som denna.. Ta en fika, värdera situationen tänk fritt, ta en kopp till, skaffa erfoderlig utrustning INNAN första snittet. Det är aldrig bråttom!

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

åberg  
#161982
Homo abies skrev:Det är mycket enkelt, upp med en lina i den övre delen och dra ned den från behörigt avstånd, det finns otroligt bra grejor men de verkar tyvärr i det närmaste okända i svenskt skogsbruk.

Kastlina?

Mange skrev:Usch vilket äckel träd.

Tänkte ungefär detsamma när jag såg bilden.


Grattis till Naders som klarade sig undan.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161986
Zixten skrev:Får dela med mig av mitt misstag förra helgen då, nu när mooos73 var modig och erkände att han ej är ofelbar.

Men mitt misstag var kanske inte så allvarligt att jag riskerade livet...

Skulle ha ner ett träd, sågade, låg snö där fällskäret gick och skulle bara borsta undan snön med handen så att jag kunde se bättre var jag var och sågade, kjedjan hann inte stanna och jag satte ena fingerspetsen mot kjedjan.
Som tur var blev det bara ett väldigt ytligt sår på fingerspetsen, men man inser ju hur dum man var och är glad att det inte blev värre, fingrarna är ju rätt bra att ha hela...


Inte med motorsåg men väl med vedmaskinen, skulle BARA peta bort en klabb och stoppar in näven i kedjan som roterar full fart. Tur i oturen så tog den bara handsken och jag blödde knappt men det hade kunnat gå riktigt illa :!:

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

rokon  
#161987 Där jag har skogen skulle jag lämna ett sådant träd över vintern, sedan fixar snötyngden resten, hellre död ved i skogen än att själv dö i förtid.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Blivande snickare  
#161992 Hellre död gran i skogen, än en död huggare under den!

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Mäki  
#161996 Detta är ingen pik till någon men lämna inte dessa träd i gallringar utan ta bort dom.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Torgny  
#162002 skulle nog också lämnat trädet åt vind o snö

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).