Motorsåg och handhållet

Lurade just döden med 1/100 sekund.

225 inlägg 93895 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Blivande snickare  
#160763 Visst ligger det något i det du skriver santatorp.

Beklagar sorgen.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Dane  
#160785 Inom industrin finns ett verktyg som kallas tillbudsrapportering, ett av de viktigaste verktygen i skyddsarbetet där en sådan rapportering granskas av skyddskommitén för att liknande tillbud ej ska upprepas.
Den som anmäler tillbud får heller inte bli utsatt för misskreditering av arbetsgivaren.

All heder åt dej att du i detta forum skrev denna "tillbudsrapport".

Själv dristar jag mej att kalla det för "Änglavakt" och det har även jag haft.

//Dane

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Blivande snickare  
#160786
Dane skrev:"Änglavakt" och det har även jag haft.

//Dane


Have´nt we all?

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160789 Det är farligt att jobba manuellt i skogen. Jag känner själv att jag börjar gå från att vara otroligt försiktigt nybörjare till att bli lite väl självsäker. Inte blir det bättre av att jag är lite stressad.

Bra att bli påmind!

Man borde ha en liten komihåglapp klistrat på motorsågen/traktorn:

"Det är farligt att jobba i skogen. Ta det lugnt!"
Senast redigerad av Mangan lör 11 feb 2012, 21:17, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Blivande snickare  
#160792
Mangan skrev:Det är farligt att jobba manuellt i skogen. Jag känner själv att jag börjar gå från att vara otroligt försiktigt nybörjare till att bli lite väl självsäker. Inte blir det bättre av att jag är lite stressad.

Bra att bli påmind!

Man borde an ha en liten komihåglapp klistrat på motorsågen/traktorn:

"Det är farligt att jobba i skogen. Ta det lugnt!"


Ingen dålig idé!! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Kjell S  
#160793 Dane : "Själv dristar jag mej att kalla det för "Änglavakt" och det har även jag haft."

Samma här!
Tillbud sker oftare än vad man ofta själv tänker på. De gånger man blir medveten om dem
väcks man ur sin "odödlighets" slummer och det är dags att ta en paus.

Trötthet och överdriven självklarhet är bidragande orsaker,
men det som jag tänkt till på allt oftare nu för tiden är -
- ren o skär bekvämlighet och lathet.

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Mäki  
#160833
mooos73 skrev:
Storken skrev:Gråt inte över skotern, tänk på att det kunde varit ryggen som var krossad istället...

Jag känner en entrepnenör som fick bäckenet krossat av en stor ek förra året. :sad:

Nä då, jag gråter inte över skotern. Det är bara materiella ting.
Klantigt bara att parkera den så nära, men jag lärde mig mkt idag!


Detta påminner mig om när jag skulle snabbt fälla ett träd som stod i vägen för grävmaskinen när vi byggde och det gick fel väg och kom rakt mot bilen men klarade sig men någon cm.

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Torparn79  
#160917
Mangan skrev:Det är farligt att jobba manuellt i skogen. Jag känner själv att jag börjar gå från att vara otroligt försiktigt nybörjare till att bli lite väl självsäker. Inte blir det bättre av att jag är lite stressad.

den farligaste tiden i skogen är, enligt mig, tiden mellan "försiktig nybörjare" och "rutinerad", det är då man gör dumheterna..
sen har jag ett standardtips, GÖR ALDRIG DET SISTA, dvs kör aldrig sista tanken/trädet/lasset m m, det är då olyckan kommer och knackar en på axeln..

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

mooos73  
#160936 Tror jag ska börja använda fällkilar, en sådan i plast kan nog vara en billig livförsäkring och inget väger dom heller!

   TS
Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Robertberg  
#160945 Kilen sätter du i så fort du kan, innan du har sågat färdigt fram till brytmånen.
En annan fördel med kilar är att man sällan behöver hämta en andra såg när man kört fast, bara att slå i en kil.
Det har räddat mig många gånger i vinter :grin:

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

haqvor  
#161120 Det är bra att dela med sig av sina misstag, förhoppningsvis kan någon undvika att göra likadant.
Jag är till stor del självlärd och har passerat nybörjarstadiet och börjar få lite självförtroende. Träden ramlar ganska bra där jag tänkt och för det allra mesta verkar jag gissa rätt hur spänningar ligger i stammar och grenar. Mitt i den farligaste delen av utvecklingskurvan alltså...

Den här dagen var det dags att plocka ner en avblåst tall. Det var fem-sex meter stam kvar och den lutade lite. Om jag gjort som jag lärt mig så vore det en busenkel fällning. Det självklara vore naturligtvis att ta den i den riktningen den lutade, det var gott om plats och ingenting i vägen, men den står mitt i ett kärr och även om det är fruset så vet jag att det finns en del surhål åt det hållet som jag inte har någon större lust att trampa igenom. Däremot om jag fäller den vinkelrätt mot lutningen så hamnar den på torr mark och som bonus så blir det inte lika långt att bära för att samla ihop kubbarna efteråt. Jag kollar och tycker att den nog borde kunna gå åt det hållet också...

Den har en rotdiameter på ca 30 cm och jag bestämmer mig för att använda säkra hörnet. Jag har iofs inte fått med mig någon kil men det borde nog funka. När jag tar hörnet så visar sig att jag missbedömt fullständigt och trädet går bakåt och hänger kvar i brytmånen... Nu börjar det bli obekvämt, istället för en enkel fällning skaffade jag mig en farlig situation. Dags att ta en paus och fundera lite.
Jag bestämmer mig för att lägga ett nytt rikt och fällskär åt det naturliga hållet en bit upp. Det är ganska nervöst att stå intill ett träd som väldigt gärna vill ramla och bara hålls kvar av några centimeter brytmån. Nytt hörn 20 cm över det misslyckade skäret. När jag tar hörnet så faller trädet rakt i lutningsriktningen men inte i mitt nya fällskär utan det spjälkar från den övre brytmånen till det nedre fällskäret och i praktiken har jag förlorat all kontroll över vart det går någonstans. Allt går bra den här gången men nog fick man sig en ordentlig tankeställare...

Vad lär man sig då av detta?
Försök inga onödiga tricks, det är bättre att trampa igenom isen och bli blöt om fötterna än att få ett träd i skallen.
Ha alltid ordentlig utrustning med, även om det bara är en liten löjlig tallstump.
Om det går åt helvete och du måste göra ett nytt skär lämna minst en halvmeter så att det inte spjälkar lika lätt.
Säkra hörnet är väldigt bra, även när det inte går som tänkt så har du bra kontroll tills du tar hörnet. Använd det om trädet har tillräcklig rotdiameter!

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

ryared  
#161130 Hellre långsamt och rätt än fort och fel. Kom i håg det in i döden!!!!
(kan användas till andra aktiviteter än skogsarbete också)

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Homo abies  
#161131 -STRÄCK PÅ ER-!!!

Ni levererar kloka ord i mängder!

Ni har insett vikten av att hålla sig till rekommenderade säkra metoder oavsett om man är yrkesman sedan länge eller nybörjare.

En förutsättning för att få hålla på med skogen länge i livet är att man lär av det som händer och reflekterar samt anpassar sig efter varje ny situation.

om jag räknade rätt så dog tre män i förrförra veckan.... det finns många tänkbara orsaker.. -det värsta är att alla olyckor utreds inte så noga som de borde vad gäller använd sågteknik, tekn utrustning och kunskaper i utfört arbete.. (-S.K. privatolycksfall utreds inte av AV. och polisen utreder endast om misstanke om brott föreligger)
-Det kan betyda att den sista information som en död man lämnar i livet inte tas tillvara av någon som kan tolka den och använda den för att förhindra att samma sak sker igen!

Vad vi inte behöver är machograbbar som är självsäkra och "kan själv" där "kan " står för att de inte har något mer att lära, -speciellt inte av någon annan.
Det finns ALDRIG skäl att hacka på någon som berättar om sina malörer!
om ni vill se ett skräckexempel på sågning så kolla denna länk!

tilläggas bör att vederbörande är mkt stolt över prestationen och har gått till mycket hårt motangrepp när vi belyst farligheter och visat på alternativ han handlar efter "noggranna beräkningar" mm mm se och ryyys!!


Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Jimmy_Nilsson  
#161133
mooos73 skrev:
Röjkvist skrev:Torrträd har inte alls den seghet i virket som ett färskt träd har!
Var nog därför brytmånen inte höll.
En grej som är farlig är i vindfälld skog är att såga ner en stubbe säg 5m hög.
Beter sig inte alls som ett vanlig träd när den faller

Håller med dig till 100% om torrträden, är dom dessutom innanrutten är dom jävligt vanskliga.

Ja fy fan för innanruttna träd. Hjälpte en att hugga stormfällen efter adventsstormen i hagmark för några veckor sen. Stod en rönn i en slänt och rönnen lutade också så jag bestämde mig för att fälla den. Såg att den inte såg helt frisk ut men att den var så röten trodde jag inte. Så jag hann inte såga så långt in i den förrens det sa pang och det blev en fin barberar stol av den men som tur var fick jag ingen smäll. Den var så röten att det var jord inne i mitten av rotstocken

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161135
Homo abies skrev:-STRÄCK PÅ ER-!!!

Det finns ALDRIG skäl att hacka på någon som berättar om sina malörer!
om ni vill se ett skräckexempel på sågning så kolla denna länk!

tilläggas bör att vederbörande är mkt stolt över prestationen och har gått till mycket hårt motangrepp när vi belyst farligheter och visat på alternativ han handlar efter "noggranna beräkningar" mm mm se och ryyys!!



:shock: :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).