Motorsåg och handhållet

Lurade just döden med 1/100 sekund.

225 inlägg 93862 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lurade just döden med 1/100 sekund.

mooos73  
#160719 Är egentligen färdig med vedhuggningen men en fin dag fick mig att ta skotern och timmerdoning att fara till skogen för att ta några torrgranar.
Skulle prova säkra hörn för första gången men missbedömde sågdjupet och sågade av hörnet. Omedveten om att säkra hörnet var avsågat gick jag bakom trädet, en gran på ca 25 cm i diameter för att ta brytjärnet som stod på andra sidan trädet då trädet går baklänges och faller just bakom ryggen på mig.
Man tror ju att man är kapabel att fälla träd och "det händer ju inte mig" så dumt nog hade jag skotern 10 meter bakom granen!
Så nu har jag en skoter med krossad huv och ruta, krokigt styre och en nästan avbruten nyckel.
För ca 2 veckor sedan omkom en ytligt bekant till mig vid skogsarbete trots att han ansågs vara mkt van vid skogsarbete.
Detta får en onekligen att fundera vad fan man håller på med?
Älskar ju skogen och får väll försöka lära av detta mkt dumma misstaget och kan bara uppmana alla att vara jävligt försiktiga där ute!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

ryared  
#160722 Tackar för det inlägg. Kan vara bra att bli påmind i bland. Beklagar sorgen för din vän.

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

viktor meck  
#160732 man ska vara försiktig i skogen. men även den bästa kan göra misstag... beklagar sorgen :cry:

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160737 Får dela med mig av mitt misstag förra helgen då, nu när mooos73 var modig och erkände att han ej är ofelbar.

Men mitt misstag var kanske inte så allvarligt att jag riskerade livet...

Skulle ha ner ett träd, sågade, låg snö där fällskäret gick och skulle bara borsta undan snön med handen så att jag kunde se bättre var jag var och sågade, kjedjan hann inte stanna och jag satte ena fingerspetsen mot kjedjan.
Som tur var blev det bara ett väldigt ytligt sår på fingerspetsen, men man inser ju hur dum man var och är glad att det inte blev värre, fingrarna är ju rätt bra att ha hela...

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

totte  
#160738 Tråkigt med han som omkom. Och vi får vara glada att du lever och är oskadd moos73. Det är dom där "små" dumma misstagen som kan ställa till det ordentligt, en liten felsågning, handen på fel ställe vid feltidpunkt. Kommer inte ihåg nåt exakt, det var länge sen jag jobbade i skogen, men har klara minnen av känslan när man just gjort nåt dumt och klarat sig på ren tur, det hände allt några gånger.

Det är bra och berömvärt att du skriver om det, det behövs ständiga, konkreta påminnelser om vad som kan hända när man sysslar med nåt som är såpass riskfyllt som skogsarbete med motorsåg. Det här tar mycket bättre än alla välmenande råd i säkerhetsbroschyrer och tillspetsade videor och annat, för det här var verklighet.

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

halvproffs  
#160740 Men då måste du väl ha kapat av fällkammen när det gick baklänges?

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160741 De som inte gör fel gör i regel nåt rätt heller....
Gör man mycket blir det fel ibland.

Oavsett hur mycket kunskap och erfarenhet man har så händer grejer.
Har man tur kallas det tillbud, otur benämns ofta som olycka.

Bra tråd!

Ta det nätt i skogen!

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

mooos73  
#160742
halvproffs skrev:Men då måste du väl ha kapat av fällkammen när det gick baklänges?

Jag hade brytmånen kvar men det var mkt grenverk på baksidan så den var nog övertung. Brytmånen gick av som en tändsticka så det hjälpte föga!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

towes  
#160743 Tack för påminnelsen. Hade själv ett som gick "på fel håll" idag. Detta efter jag vet inte hur många pefekta fäll. Man får aldrig tro man är ofelbar. Jättebra berättat och tack för uppriktigheten.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

mooos73  
#160745
towes skrev:Tack för påminnelsen. Hade själv ett som gick "på fel håll" idag. Detta efter jag vet inte hur många pefekta fäll. Man får aldrig tro man är ofelbar. Jättebra berättat och tack för uppriktigheten.

Tänkte först inte skriva för man skäms och vet inte hur mkt skit man kan få på ett forum men kände samtidigt att alla kan behöva en påminnelse om hur fort saker händer.
Tycker tonen och stämningen här är bra så jag tog chansen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160748 Torrträd har inte alls den seghet i virket som ett färskt träd har!
Var nog därför brytmånen inte höll.
En grej som är farlig är i vindfälld skog är att såga ner en stubbe säg 5m hög.
Beter sig inte alls som ett vanlig träd när den faller

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

mooos73  
#160752
Röjkvist skrev:Torrträd har inte alls den seghet i virket som ett färskt träd har!
Var nog därför brytmånen inte höll.
En grej som är farlig är i vindfälld skog är att såga ner en stubbe säg 5m hög.
Beter sig inte alls som ett vanlig träd när den faller

Håller med dig till 100% om torrträden, är dom dessutom innanrutten är dom jävligt vanskliga.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Storken  
#160759 Gråt inte över skotern, tänk på att det kunde varit ryggen som var krossad istället...

Jag känner en entrepnenör som fick bäckenet krossat av en stor ek förra året. :sad:

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

mooos73  
#160760
Storken skrev:Gråt inte över skotern, tänk på att det kunde varit ryggen som var krossad istället...

Jag känner en entrepnenör som fick bäckenet krossat av en stor ek förra året. :sad:

Nä då, jag gråter inte över skotern. Det är bara materiella ting.
Klantigt bara att parkera den så nära, men jag lärde mig mkt idag!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

santatorp  
#160762 att göra misstag är ett sätt att lära
göra samma misstag 2ggr det är dumt ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).