Motorsåg och handhållet

Bensin?

15 inlägg 7713 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bensin?

Skog 2345  
#160637 Hej,
Har en såg som år inne på service under helgen, jag ska ut och hugga i morgon, brukar köra på vanlig 95okten bensin med 2-takt olja i denna sågen som jag ska använda underhelgen men har ingen olje blandad 95oktan bensin hemma kan jag köra aspen i denna fast jag inte köra aspen normalt i den här sågen?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bensin?

M_M  
#160638 Jag har gått från "hemblandat" till aspen utan problem. Endast justering av förgasaren behövdes.

Avatar Fallback

Re: Bensin?

Phantom  
#160644 Om det finns gamla beläggningar kvar i tank, slangar, avlagringar i cylinder eller på kolv kan dessa lossna/lösas upp av aspen. Om det är något som lossnar pga aspen så kan du ha tur att det bara går rakt ut ur sågen utan problem. Men har du en äldre såg som har gamla belgäggningar som lossnar med annan soppa så kan det ställa till svåra problem för dig.
Så ibland funkar det att byta rakt av och ibland inte. Rekommendationen är att rengöra helt från gamla beläggningar och smuts i cylinder, tank, förgasare innan man byter soppa.
Du kan ju t.ex titta hur det ser ut på ovansidan av kolven så får du en fingervisning om hur mycket "smuts" som kan finnas i resten av sågen.

Avatar Fallback

Re: Bensin?

axwell  
#160648 Har oftast gått utan missöde, ser det som en chansning.

Fick vid ett tillfälle en geléklump i förgasarsilen, sågen hade bara gått några tankningar med 95 oktan.

Användarvisningsbild

Re: Bensin?

totte  
#160664 Skulle inte rekommedera det, håller helt med Phantoms beskrivning, i synnerhet om det är en gammal ordentligt begangnad såg. Även om du inte får några skador på den så är risken mycket stor att den stannar efter ett tag, när beläggningarna i bränsleslangarna släpper och täpper inloppssilen i förgasaren. Blir som axwell skrev en geleklump.

Användarvisningsbild

Re: Bensin?

Kse  
#160669 Har blandat mellan bränslen utan problem men vet att fall likt det axwell beskriver förekommer.
Risken finns oxå att du får en såg som går bättre än den gjorde innan iom Aspens rengörande effekt. Jag hade inte iaf inte tvekat om jag stått utan bränsle, kan inte se att det skulle vara skadligt på nått sätt annat än att du får ta isär förgasaren för rengöring i värsta fall.

Användarvisningsbild

Re: Bensin?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160687 Jag rek inte att man ska prova likt Phantom och Totte.
Ser för mycket som går åt helvete o får höra gnället efter med.
Visst finns det de som gör det och i mitt tycke har tur, men inte jag.
Jag chansar inte, det är risk nog efter man sotat o rengjort.

Användarvisningsbild

Re: Bensin?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160689 En annan aspekt är att olika bränsle ska ha olika inställning för att sågen ska gå rätt och prestera bra.

Byter man frekvent mellan bränsle går det nog bättre än om man gör det någon enstaka gång.

Avatar Fallback

Re: Bensin?

röjjare  
#160807
axwell skrev:Har oftast gått utan missöde, ser det som en chansning.

Fick vid ett tillfälle en geléklump i förgasarsilen, sågen hade bara gått några tankningar med 95 oktan.

Sånt där gele hittade jag i förgasaren på en gräsklippare som stått några år.
Torkad bensin?

Användarvisningsbild

Re: Bensin?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160813 Jag tror att de där geleklumparna har med etanol att göra.
Många gräsklippare som inte startar på våren pga såna där klumpar i förgasarna, rengöring och färskt bensin i tanken räcker för att få fart på dem.

Det blir iaf inga geleklumpar av Aspen som står, inte heller av 98 oktan vad jag vet. Behöver ju inte bero på etanolen men det är min teori.

Användarvisningsbild

Re: Bensin?

Kse  
#160820 Ja det kanske är bäst att lyssna på proffsen, är trots allt bara amatör när det kommer till sågmek.
När jag började köra på Aspen för några år sedan pga att Sveaskog krävde det så bytte jag rakt av i alla sågar och röjare och det gick faktiskt helt utan problem. Vissa av röjarna hade gått i 4 år på hemmablandat. Körde bara på hemblandat innan för att det var billigast, idag inser man fördelarna för miljön ,sågen och sig själv som man inte viste innan. Vet andra som gjorde likadant utan problem men visst har även jag hört talas om att problem kan uppstå men aldrig själv råkat ut för det.
Har därför sett risken som liten vid byte till aspen men som sagt, bygger bara detta på mina egna och några i min närhets erfarenheter.
En annan sak jag annars brukar hitta i silarna är hårstrån av olika slag, hittade nått som närmast kan liknas vid en Lovikka vante eller iaf en rejälhårboll i en av röjsågarna.
Hårstrån har en fenomenal förmåga att leta sig genom filter och munstycke, inte bara i sågar.
Så för att slippa svåra problem och att inget går åt helvete för dig så kanske det är bäst att inte blanda.

Användarvisningsbild

Re: Bensin?

totte  
#160824 Jomen det är så Kse, för det mesta går det bra. och kan kanske rendera en förgasarrengöring eller inget problem alls. Men det är faktiskt en hel del sågar som skurit efter att man bytt bränsle.

Så frågan är, hurpass mycket värderar man sågen man har, är det så att det inte är nån större katastrof om den skulle gå åt fanders så kan man ju chansa. Är det en riktig gammal favoritsåg som skulle ge djupa sår i själen så chansar man inte. Sammaledes om det är den enda såg man har och har gnetat och snålat för att få råd till.

Det är alltså traditionell riskvärdering det handlar om, väga risk mot konsekvenser. Om konsekvenserna är förödande kan man gå långt för att minimera risken, om dom inte är förödande är kostnaden att förebygga kanske för hög.

Avatar Fallback

Re: Bensin?

M-F  
#160847 Efter att ha läst olika trådar om bensin här på forumet så verkar det som jag är dum i huvudet som kör på handelsbensin.Har kört på handelsbensin i 18 år utan problem så nu undrar jag om jag är verkligen så dum :???:

Användarvisningsbild

Re: Bensin?

Kse  
#160869
M-F skrev:Efter att ha läst olika trådar om bensin här på forumet så verkar det som jag är dum i huvudet som kör på handelsbensin.Har kört på handelsbensin i 18 år utan problem så nu undrar jag om jag är verkligen så dum :???:

Ingen fara, berätta bara inte till nån för då skär den :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bensin?

bmbamse  
#161481
M-F skrev:Efter att ha läst olika trådar om bensin här på forumet så verkar det som jag är dum i huvudet som kör på handelsbensin.Har kört på handelsbensin i 18 år utan problem så nu undrar jag om jag är verkligen så dum :???:


Då har nog jag varit lika dum å ännu längre än du! Jag körde på macksoppa i allt som brummade här hemma, och var lycklig med det. Tyckte (tycker) inte oljeblandandet var (är) betungande heller. men för ett par vintrar sedan, när jag började ge mig på att hugga runt åkerkanterna här hemma, så ledsnade jag slutligen på den där väldigt irriterande rethostan som alltid infann sig på eftermiddagen/kvällen när man kommit in i värmen. Så eftersom alkylaten prisas i alla tonarter, inte minst på detta forum, å jag är nyfiken av mig så provade jag på en såg som jag plockat isär och rengjort. Och si!! -Ingen rethosta... :grin:

Nu går alla sågar på alkylat, några har jag gått igenom fullständigt, andra har jag bara plockat av ljuddämparen och kikat in för att se att det inte finns tjocka lager av sot. Nån har jag fått gjort ren förgasaren på osv, men inga haverier än.

Jag blandar fortfarande själv, köper 4-t alkylat i pump på en ok-mack och någon hyfsad (i mitt tycke) 2t-olja.

Gräsklipparna går fortfarande på macksoppa, för jag tankar lilltraktorn (T-22:an) från samma dunkar...)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).