Motorsåg och handhållet

Husqvarna 560xp på Logosol?

20 inlägg 18035 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 560xp på Logosol?

Skog 2345  
#159947 Hej,
Jag undrar om styrkan på Husqvarna 560xp ca 4,7hästar räcker till Logosol M5?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp

totte  
#159975 För liten såg för sågverk är min bedömning. Den håller inte länge för det bruket.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp

Skog 2345  
#159991 Är Stihl MS391 mer lämplig?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp

viktor meck  
#159993 köp en på minst 70cc tex Hva 576XP http://www.husqvarna.com/se/forest/prod ... -autotune/ eller Stihl MS 441. hittade ej direktlänk till Stihlen.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp

Robertberg  
#160000
viktor meck skrev:köp en på minst 70cc tex Hva 576XP http://www.husqvarna.com/se/forest/prod ... -autotune/ eller Stihl MS 441. hittade ej direktlänk till Stihlen.


http://www.stihl.se/isapi/default.asp?c ... %26src%3D0

Det enda sättet jag hittat för att göra direktlänkar till stihls produkter, är att söka på produkten och sedan kopiera länken därifrån.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp

viktor meck  
#160001 tack för tipser :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp

totte  
#160005 Håller med Viktor, 70 cc, gärna mer. Sågverk är bland den värsta plåga du kan utsätta en såg för så det krävs kubik och bottendrag för att den inte skall arbeta ihjäl sig ganska fort. Om det nu inte är så du skall såga en enstaka planka nån gång ibland och inte har brått, då går det med hygglig 60-kubikare om du kör varligt.

Sen skulle jag säga att jag är misstänksam mot Hq:s Autotune när det gäller sågverksbruk, man vill gärna köra sågen med lite extra soppa då för att den skall gå svalare, vilket jag inte tror går med autotune.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp

Nonkan  
#160013 Logosol är mest anpassat för Stihl när det gäller svärdsfästen och liknande. Det är inget krav, men det är enklare att få hjälp med rätt längd på klyvkedjor och så.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp

axwell  
#160019 Den minsta Stihl som Logosol rekommenderar är 391.

Själv använder jag Stihl mse 220, ca 3 hp men den motsvarar nog vridet för en "starkare" bensinsåg.

http://www.logosol.se/sagverk/sagaggregat/motorsag.html

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp

Skog 2345  
#160024 Borde inte 560xp reka till max 50-60cm stockar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp

totte  
#160029 Som sagt, om du inte skall såga mycket, bara några enstaka plankor då och då kan det kanske funka. Men det är inte en såg som är lämplig för sågverk vad jag kan bedöma. Du kommer att köra slut på den fort om du kör mycket och hårt. Sen har du det Nonkan påpekade, Logosol är mer anpassat för Stihl än för Husqvarna. Frågan är varför du nödvändigt skall ha en 560xp till sågverket. Köp nåt som passar.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp

Naders  
#160045 Alla har inte möjlighet att gå och handla sågar hela tiden..... :wink:

Såg att "Skog 2345" redan har en 560 XP. Kanske därför han undrar om den funkar INNAN han kör slut på den :???:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160070 Det låter klokt o fråga först. Öppna för diskussion o se vad andra tror o tycker är aldrig fel.

Allting går. Klart du kan såga timmer med en Partner 351 för 1500 på närmsta varuhus, men risken att det håller bra är inte stor. Ju mindre såg man har destu mer tid o kunskap behövs för att göra samma sak.

Hur duktig du är på att köra och inte över belasta sågen är nog det som avgör, kan jag tro.

Jag hade nog frågat den som får in den om det skulle krångla, din ÅTF.
Säger han att det går bra så får du ju hjälp efter om det skulle vara problem.

Jag hade kanske provat lite försiktigt, men kommer aldrig att råda nån o sätta denna såg i timmer jigg.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp

totte  
#160076
Naders skrev:Alla har inte möjlighet att gå och handla sågar hela tiden..... :wink:

Såg att "Skog 2345" redan har en 560 XP. Kanske därför han undrar om den funkar INNAN han kör slut på den :???:


Ah, missade att det stod i signaturen :oops: , ber om ursäkt om jag lät uppkäftig!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp

sgt  
#160094 Har kört min M5a med en HVA266 tidigare. Min erfarenhet av det var att det fungerar men att den sågen ger för lite olja till svärd/kedja även på högsta inställningen. Nu har jag en HVA288 ist vilken är både starkare ock ger nära dubbelt så mycket olja vilket gör att slitaget på svärd/kedja nästan blir obefintligt.

/sgt

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar