Motorsåg och handhållet

Hvilken sag skal jeg kjøpe?

33 inlägg 11710 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hvilken sag skal jeg kjøpe?

4WD  
#158519 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 16:27, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hvilken sag skal jeg kjøpe?

OAA  
#158527 Ja, har forespurt, men de hadde ikke brukte sager til salgs.. De vil bare selge nytt. Det er riktig at jeg ikke sager så mye, så en brukt hadde gjort bra nytte. Ser på nettet at en brukt Hqv 345 og Sthil 250 ligger på ca kr 2800,-

   TS
Avatar Fallback

Re: Hvilken sag skal jeg kjøpe?

Phantom  
#158531 Både HVA 345 och Stihl 250 är bra maskiner enligt mina erfarenheter. Körde själv med en 345 ett tag och den var bra balanserad och bekväm att använda, perfekt som reservsåg till min 346. Likaså Stihl 250.
Båda känns som kvalitetssågar och passar bra om man inte ska jobba med sågen proffesionellt hela dagarna.

Avatar Fallback

Re: Hvilken sag skal jeg kjøpe?

4WD  
#158534 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 16:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hvilken sag skal jeg kjøpe?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158542
4WD skrev:Om du inte är ute efter lite mer råstyrka skulle jag tagit 445:an.
Kan inte din lokala handlare få fram nå´n begagnad med garanti. Du kör ju inte så mycket....


Jag skulle också rekomender en begagnad genomgången proffssåg typ Jonsered 2152, jag köpte en för 2500:- för några år sedan och den tycker jag går bättre än den jag köpte ny.

Avatar Fallback

Re: Hvilken sag skal jeg kjøpe?

OAA  
#159114 Hei, var innom en forhandler som både solgte Husqvarna 445 og Stihl 251. Han anbefalte Stihl da dette var en mere holdbar maskin - den tålte mere juling. Han sa videre at kjedene til Husqvarna var som gummistrikk! - de måtte strammes hele tiden? Hva er deres erfaring her?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hvilken sag skal jeg kjøpe?

Phantom  
#159122 Kan det kanske vara så att den verktygslösa kedjespänningen på 445 inte är riktigt bra.
Men annars så är Stihls kedjor kända för att vara av riktigt bra kvalitet som inte sträcker sig lika som de andra kedjorna.
Men sen så brukar nya kedjor sträcka ut sig lite, men de blir inte längre och längre hela tiden för då skulle de inte hålla sin livslängd utan bli tunna och gå av. Och så är det ju oftast inte.
Bara lite av mina tankar och erfarenheter!

Avatar Fallback

Re: Hvilken sag skal jeg kjøpe?

4WD  
#159968 Har du bestämt dig för nå´n såg än?

Avatar Fallback

Re: Hvilken sag skal jeg kjøpe?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160902
4WD skrev:Har du bestämt dig för nå´n såg än?

Varför skall man gyna dom svenska handlarna när man kan köpa xpg sågar i england för knappa 6000 ink moms så ser man till prisbilden så kostar en såg max 3500kr för en handlare att köpa in om man ser til vad ut priset är i sverige .

Avatar Fallback

Re: Hvilken sag skal jeg kjøpe?

4WD  
#160919 Jag som trodde OAA skulle handla i Norge....

Begagnat är ju ändå att föredra för hans behov tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Hvilken sag skal jeg kjøpe?

jan larsson  
#160921
knaggen skrev:Varför skall man gyna dom svenska handlarna när man kan köpa xpg sågar i england för knappa 6000 ink moms så ser man till prisbilden så kostar en såg max 3500kr för en handlare att köpa in om man ser til vad ut priset är i sverige .

hur tänker du att man vid behov löser en reklamation eller reparation om handlarna här konkurreras ut.

jag ger gärna fullt pris om jag vet att jag får snabb professionell hjälp när jag behöver den.
att köpa beg. genomgången såg anser jag vara säkert av samma anledning.
är man sen trogen storkund så ger det någon procent.

sen är en ny såg egentligen väldigt billigt sett till vad den klarar att uträtta under sin livstid.

Användarvisningsbild

Re: Hvilken sag skal jeg kjøpe?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160938
knaggen skrev:
4WD skrev:Har du bestämt dig för nå´n såg än?

Varför skall man gyna dom svenska handlarna när man kan köpa xpg sågar i england för knappa 6000 ink moms så ser man till prisbilden så kostar en såg max 3500kr för en handlare att köpa in om man ser til vad ut priset är i sverige .


Du får nog ner en bra bit i modeller för att hitta en såg med 3500:- i inköpspris.
Kollade igenom lite gamla prislister för att hitta ett bra exempel.
Tror inte de har mer and några hundra för att sälja en såg.
Det är inte att sälja sågar man tjänar pengar på som många tror..

Avatar Fallback

Re: Hvilken sag skal jeg kjøpe?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160943
Mange skrev:
knaggen skrev:
4WD skrev:Har du bestämt dig för nå´n såg än?

Varför skall man gyna dom svenska handlarna när man kan köpa xpg sågar i england för knappa 6000 ink moms så ser man till prisbilden så kostar en såg max 3500kr för en handlare att köpa in om man ser til vad ut priset är i sverige .


Du får nog ner en bra bit i modeller för att hitta en såg med 3500:- i inköpspris.
Kollade igenom lite gamla prislister för att hitta ett bra exempel.
Tror inte de har mer and några hundra för att sälja en såg.
Det är inte att sälja sågar man tjänar pengar på som många tror..

Räkna om kursen men använd inte forex sen lägger du på 19% i moms på priset och frakten är ungefär som i sverige med posten.
http://www.honeybros.com/index.php?app= ... n387a9tokv

Användarvisningsbild

Re: Hvilken sag skal jeg kjøpe?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160950 Jag pratar inte om import priser o skillnader utan försöker förklara för dig att de inte har 3500:- i inköpspris på en 6000:- såg.

Moms som läggs på är beroende på köpställe. 12,5% kommer man inte ifrån, sen övrig är beroende på köpställe.
Jag har köpt en hel del grejer utomlands handlat många gånger i USA, men gett upp för det är så jäkla krångligt.
Nu kan det ha att göra med antalet ggr jag handlat men jag tror det är krångligt för alla.
Att priserna skiljer i olika länder är marknads politiska grejer. Helt fel i mitt tycke efter som det drabbar konsumenten i slutändan.

Tittar man på hur det ser ut i USA nu kan man se hur det blir om det fortsätter så här.

Folk vill inte köpa det eller detta för det inte finns nåt service ställe i närheten eftersom de satsar på online butiker och web handel i stället. De vill heller inte gynna handlaren som ska leva på det...

Det blir som postorder handel förr här. De köper såg o sen går de till de händer nåt sen står de där med en såg och ingen service. Anledningen att Husqvarna blev så populärt så snabbt var för sitt ovanligt fina servicenät. De andra märkena blev efter direkt i samma stund som produkten släpptes eftersom företaget hade så otroligt många service ställe i jämförelse.

Avatar Fallback

Re: Hvilken sag skal jeg kjøpe?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160951
Mange skrev:Jag pratar inte om import priser o skillnader utan försöker förklara för dig att de inte har 3500:- i inköpspris på en 6000:- såg.

Moms som läggs på är beroende på köpställe. 12,5% kommer man inte ifrån, sen övrig är beroende på köpställe.
Jag har köpt en hel del grejer utomlands handlat många gånger i USA, men gett upp för det är så jäkla krångligt.
Nu kan det ha att göra med antalet ggr jag handlat men jag tror det är krångligt för alla.
Att priserna skiljer i olika länder är marknads politiska grejer. Helt fel i mitt tycke efter som det drabbar konsumenten i slutändan.

Tittar man på hur det ser ut i USA nu kan man se hur det blir om det fortsätter så här.

Folk vill inte köpa det eller detta för det inte finns nåt service ställe i närheten eftersom de satsar på online butiker och web handel i stället. De vill heller inte gynna handlaren som ska leva på det...

Det blir som postorder handel förr här. De köper såg o sen går de till de händer nåt sen står de där med en såg och ingen service. Anledningen att Husqvarna blev så populärt så snabbt var för sitt ovanligt fina servicenät. De andra märkena blev efter direkt i samma stund som produkten släpptes eftersom företaget hade så otroligt många service ställe i jämförelse.

Hmm har du hört att EU så är det inga avgifter i mellan dom länder som är anslutna till handelsavtalet man betalar den summa som det landet man handlar i från .
När det gäller usa så kommer det till tull och moms på priset och även på frakten
svårare är det inte
Och varför gynna en svenska handlare när man kan ha roligare för mellan skillnaden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).