Motorsåg och handhållet

nytt svärd och kedja stihl 361

9 inlägg 5459 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

nytt svärd och kedja stihl 361

Axl  
#157985 Behöver nytt svärd och ny kedja till min stihl 361. Har nu 16 tum och 325 kedja är sugen på att byta upp mig till 3/8. Tips på vilket svärd och kedja jag ska köpa? Använder sågen mestadels till att hugga grövre tall och gran och på vedbacken. Är det något mer än drivhjulet jag ska passa på att byta när jag ändå är igång? Jag måste byta kopplingsfjädrar för dom är slut. Sågen är köpt beg. av en proffshuggare men används nu ganska sparsamt (klarat mig 3 år på två kedjor...).



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: nytt svärd och kedja stihl 361

johan eriksson  
#157989 Hade jag varit som dig så hade jag nog satsat på antingen Stihl skärutrustning, eller Iggesundsvärd och windsor kedja. En 361a borde klara 3/8 galant, 3/8 är min klara favorit på vedbacken.

Avatar Fallback

Re: nytt svärd och kedja stihl 361

Axl  
#158002 Hur mycket skiljer i pris på iggesund och stihl? även om jag tycker att svärdet som sitter på nu har hållit grymt bra så ville dom ha 880 kr ink. moms för ett nytt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: nytt svärd och kedja stihl 361

johan eriksson  
#158005 Ett massivt 16-18" iggesund går nog på ca 450-550 beroende på ÅF

Användarvisningsbild

Re: nytt svärd och kedja stihl 361

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158597
Axl skrev:Hur mycket skiljer i pris på iggesund och stihl? även om jag tycker att svärdet som sitter på nu har hållit grymt bra så ville dom ha 880 kr ink. moms för ett nytt.


Jag hoppas verkligen att ditt 16" svärd är ett rollomatic es! det finns inte en möjlighet att ett vanligt 3003 16" kostar 880:- inte ens ett "es" 16 kostar det!! be handlarn fara dit medeltempen är ca 900 celcius!! + eller minus!!

Avatar Fallback

Re: nytt svärd och kedja stihl 361

Nonkan  
#158652 361 har jag för mig att man kunde välja skärutrustning på vid beställning, smo ÅF då. Vi valde alltid 3/8 iaf. Standardlängden är 15", art. nr. 3003 000 6111 och kostar 463:- inkl moms.

16" har art. nr. 3003 000 6113 och ligger på 480:-

Det är Rollomatic E (laminerat svärd med topptrissa), finns ingen anledning att välja annat när det är den svärdslängden.

Finns även Rollomatic ES (solitt svärd med utbytbar nos med topptrissa), det har bättre vridstyvhet men vi säljer det nästan enbart när det är över 20". Ett 16" ES (art. nr. 3003 000 9413) kostar 880:-, så det är nog det du fått pris på, men som sagt, det är overkill vid normal användning.

Kolla vad du har för artikelnr på svärdet. Det är inbränt så det går att se även om färgen är borta. Sen håller Stihl-svärden länge, det märker vi framför allt i jämförelse med Husqvarna original. Ett Stihlsvärd är kanske 30% dyrare, men håller dubbelt så länge och är därmed billigare i längden.

Avatar Fallback

Re: nytt svärd och kedja stihl 361

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158771 Hei syns eg har litt å bidra med her. Har nettopp vært ute og kappa ved noen timer med ei stihl 361 sag. Den sager fort (snabbt) og vibrasjonsfritt sverdet er vanligt originalt stihl sverd i 3/8 drevet på denne saga 7 kuggs og kjedet er det med runda hjørna, altså semichisel benevnelsen på kjedet er 36 RMC 50. (13 tomms) Dersom du skal ha kjede til 15 tomms sverd som saga egentlig er utstyrt med så heiter det 36 RMC 56.

Vil andbefala denne kombinasjonen her, har vel aldri prøvd stihl sitt chisel kjede i så stor grad, RSC men synes at semichisel kjede til stihl er svært bra en høgdare ;-)

Merkrer ganske stor forskjell på kapping med 3/8 mot .325 spesielt når det blir litt diameter på stokkane. ville uten tvil valgt original stihl skjæreutrustning på ei stihl sag og på ei 361 ville eg ha valgt 3/8.

Avatar Fallback

Re: nytt svärd och kedja stihl 361

Axl  
#158789 Jag blev lite bekväm när jag insåg att ajg skulle behöva köpa nya filar och filmall så jag slog till på ett nytt 16 tums stihl svärd rollomatic e (kosta runt 450) tror jag det heter och en stihl rapid super kedja (.325). Killen i affären hade inte mycket koll på olika kedjor och inte jag heller... vad är det jag köpt???

   TS
Avatar Fallback

Re: nytt svärd och kedja stihl 361

Axl  
#158790 En annan fråga, bytte kopplingsfjädrar igår och ut trillade någon som kan ha varit en packning eller bara skräp... ska det sitta en packning bakom brickan som sitter innanför låsringen?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).