Motorsåg och handhållet

Val av lätt smidig såg?

43 inlägg 16705 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Val av lätt smidig såg?

Nonkan  
#158553
Ulf skrev:En liten undran..
Går det att få annan kedjedelning på MS201..? För den levereras väl med 3/8 som standard?
Har 325 på på alla dom andra sågarna (3 stycken) och det skulle vara praktiskt med samma överlag..
Alternativ finns ju, med 339:an, om så inte är fallet..
Mvh. Ulf


Ja, det är bara att byta trumma alt. byta till trumma med lösa drev. Dock tror jag du tappar lite hastighet då det är tyngre att dra runt en sådan kedja.

Är de övriga Stihl? Annars är det ändå olika svärd

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Val av lätt smidig såg?

Nonkan  
#158556
Månskensbonnen skrev:
Nonkan skrev:
Många som säljer Jonsered jobbar även med Hitachi, och de har några som är lätta och rappa. Kan inte deras modellbeteckningar riktigt bara..

Det var Hitachi som hette Tanaka förut va? En sån har jag provkört och gillade den men var tveksam till ett märke jag inte kände igen.


Japp.

Kvalitet behöver du definitivt inte oroa dig över. Hitachi/Tanakas tvåtaktsmotorer är extremt driftsäkra.

Nackdelen med det är det inte är så många ÅF som har delar i lager eftersom sågarna inte går sönder så mycket.

Avatar Fallback

Re: Val av lätt smidig såg?

Nonkan  
#158558
Mikael skrev:Det ska ju komma en ny såg från Husqvarna, kan ju vara värt att kolla på. Funderar själv på en med handtagsvärme.

Länk- viewtopic.php?f=12&t=12648


Jo, den verkar intressant, en rak konkurrent till Stihl MS241 och uppföljare till den saknade Husqvarna 242.

Lansering senare i år, så den är inte så aktuell i den här tråden där iaf jag fick intrycket att det var dags att köpa nu :)

Användarvisningsbild

Re: Val av lätt smidig såg?

Kjell S  
#158644
Mikael skrev:Det ska ju komma en ny såg från Husqvarna, kan ju vara värt att kolla på. Funderar själv på en med handtagsvärme.

Länk- viewtopic.php?f=12&t=12648


Ja, den är nog helt klart ett alternativ.

Avatar Fallback

Re: Val av lätt smidig såg?

Jejk  
#158689 Är själv på jakt efter en lättare såg till svågern när han fyller 30. Ingen har nämnt något om Dolmars mindre sågar, inget alternativ? Tex 5105 har ju i princip samma prestanda som 346an, tillochmed något bättre om man kollar på pappret. Priset är ju dessutom betydligt bättre.

Avatar Fallback

Re: Val av lätt smidig såg?

Månskensbonnen  
#158726
Nonkan skrev:
Månskensbonnen skrev:
Nonkan skrev:
Många som säljer Jonsered jobbar även med Hitachi, och de har några som är lätta och rappa. Kan inte deras modellbeteckningar riktigt bara..

Det var Hitachi som hette Tanaka förut va? En sån har jag provkört och gillade den men var tveksam till ett märke jag inte kände igen.


Japp.

Kvalitet behöver du definitivt inte oroa dig över. Hitachi/Tanakas tvåtaktsmotorer är extremt driftsäkra.

Nackdelen med det är det inte är så många ÅF som har delar i lager eftersom sågarna inte går sönder så mycket.

Det var vad jag fick höra av handlarn men han vill ju sälja :grin: Får ta mej en funderare, gillade verkligen den sågen.

Avatar Fallback

Re: Val av lätt smidig såg?

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158760
Nonkan skrev:
Ulf skrev:En liten undran..
Går det att få annan kedjedelning på MS201..? För den levereras väl med 3/8 som standard?
Har 325 på på alla dom andra sågarna (3 stycken) och det skulle vara praktiskt med samma överlag..
Alternativ finns ju, med 339:an, om så inte är fallet..
Mvh. Ulf


Ja, det är bara att byta trumma alt. byta till trumma med lösa drev. Dock tror jag du tappar lite hastighet då det är tyngre att dra runt en sådan kedja.

Är de övriga Stihl? Annars är det ändå olika svärd


Två Husqvarna och en Stihl finns på repertoaren i verksamheten.. :smile:
Olika svärdslängder har jag till samtliga, så det var bara en tanke om det överhuvudtaget var möjligt, att få samma delning till en MS201 som till dom övriga ..
Tack för info..Får ta mig en funderare...
Mvh Ulf

Avatar Fallback

Re: Val av lätt smidig såg?

axwell  
#158770
Månskensbonnen skrev:Det var vad jag fick höra av handlarn men han vill ju sälja :grin: Får ta mej en funderare, gillade verkligen den sågen.


Ingenting att tveka om, jag är helnöjd med min Tanaka 4501.

Stark nog som fällsåg, suverän vid kvistning.

Avatar Fallback

Re: Val av lätt smidig såg?

Storken  
#158791 Jag har fyra sågar, men den jag gillar mest är faktiskt MS 201, trots att den bara är på 35cc!
Använder man den till rätt sak, dvs gallring/vedhuggning under 20 cm i bh så är den alldeles underbar ! På grövre träd än så har man nytta av den högre effekten i en större såg...

Användarvisningsbild

Re: Val av lätt smidig såg?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158832 Jag har också fyra sågar och den jag gillar bäst är Stihl 200. De andra sågarna är Hq 346, Stihl 192T och Stihl 441.

Avatar Fallback

Re: Val av lätt smidig såg?

senmathal  
#158845 Jag köpte en Hitachi för ett par år sedan och är mycket nöjd med den. Den var då klassledande då det gäller effekt viktförhållande. Det den har fått lite kritik för är att den vibrerar lite mer än andra märken. För en vedhuggare som jag är det inget som stör då jag inte kör sågen så frekvent som en yrkeshuggare.

Nu har jag tur att ha en representant för Hitachi på nära håll. Men jag köpte den på Sibro och priset är konkurenskraftigt. Den fanns dock inte att få med värme i hanteget.

http://sibro.jetshop.se/tanaka-4501-cs3 ... c-133.aspx

/Mats

Avatar Fallback

Re: Val av lätt smidig såg?

stefan elvis  
#158853 Hej, en begagnad Hq 242 kan vara ett vettigt alternativ.Själv har jag en Hq 351g Och en Hq 246g. Har inte upplevt dom som besvärande tunga. Provade min brors Stihl ms201 för någon vecka sedan då vi började ta reda på några hundre granar som storman Dagmar fällt för oss, för den sortens jobb funkade den inget vidare tycker jag, dessutom är den ganska dyr.Ska köpa en till såg under året och valet står mellan Hq 550xpg som bör komma i handeln snart eller Hq 543xpg som kommer senare under året.En outsider är dolmar 5105h som en ny firma börjat sälja här i trakten, 6490kr får man en sådan för just nu och det gör ju det hela lite frestande.Måste nog åka dit och klämma och känna lite

Avatar Fallback

Re: Val av lätt smidig såg?

PeterJeffrey  
#158888 jag har kört med svärmors Stihl 200 flera dagar, första (?) gallring och kvistning.
men skulle vilja ha en egen såg för att slippa låna hela tiden till våran tomt som vi ska köpa ut och gallra skogen på.

min lokala handlare har en stihl ms192 som jag får köpa för 2695 (+moms?!). tror ni 192'an kommer upplevas för klen för gallring (max 20cm) och kvistning? svärmor tyckte 200'an kändes klen och tog lång tid att ta sig igenom trädet - men det har nog mer med bristen av filning och spänna kedjan att göra..

har inte haft möjlighet att känna på 192'an än för att jämföra med den gamla stihl ms010 (? tror den heter så, har den inte framför mig) som jag får låna hur mkt som helst, men jag har svårt att se att 192'an skulle kunna va segare än den gamlingen..

men men.. frugan är svår att övertyga.. Hjälp mig är ni snäll! Kommer jag "skjuta mig i foten" med en Stihl ms192 om man jämför den med vad man får för pengarna? eller är det bättre o lägga på 2000:- och leta en beg. Stihl 200?

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av lätt smidig såg?

Kenthf  
#158889
PeterJeffrey skrev:jag har kört med svärmors Stihl 200 flera dagar, första (?) gallring och kvistning.
men skulle vilja ha en egen såg för att slippa låna hela tiden till våran tomt som vi ska köpa ut och gallra skogen på.

min lokala handlare har en stihl ms192 som jag får köpa för 2695 (+moms?!). tror ni 192'an kommer upplevas för klen för gallring (max 20cm) och kvistning? svärmor tyckte 200'an kändes klen och tog lång tid att ta sig igenom trädet - men det har nog mer med bristen av filning och spänna kedjan att göra..

har inte haft möjlighet att känna på 192'an än för att jämföra med den gamla stihl ms010 (? tror den heter så, har den inte framför mig) som jag får låna hur mkt som helst, men jag har svårt att se att 192'an skulle kunna va segare än den gamlingen..

men men.. frugan är svår att övertyga.. Hjälp mig är ni snäll! Kommer jag "skjuta mig i foten" med en Stihl ms192 om man jämför den med vad man får för pengarna? eller är det bättre o lägga på 2000:- och leta en beg. Stihl 200?

Jag gav min far en ms192 som han använder vid klen gallring. Kan bara säga att han är lyrisk.
Såvida man inte skall jobba på ackord ser jag inga nackdelar med denna otroligt prisvärda såg.

Avatar Fallback

Re: Val av lätt smidig såg?

Naders  
#158901
PeterJeffrey skrev:jag har kört med svärmors Stihl 200 flera dagar, första (?) gallring och kvistning.
men skulle vilja ha en egen såg för att slippa låna hela tiden till våran tomt som vi ska köpa ut och gallra skogen på.

min lokala handlare har en stihl ms192 som jag får köpa för 2695 (+moms?!). tror ni 192'an kommer upplevas för klen för gallring (max 20cm) och kvistning? svärmor tyckte 200'an kändes klen och tog lång tid att ta sig igenom trädet - men det har nog mer med bristen av filning och spänna kedjan att göra..

har inte haft möjlighet att känna på 192'an än för att jämföra med den gamla stihl ms010 (? tror den heter så, har den inte framför mig) som jag får låna hur mkt som helst, men jag har svårt att se att 192'an skulle kunna va segare än den gamlingen..

men men.. frugan är svår att övertyga.. Hjälp mig är ni snäll! Kommer jag "skjuta mig i foten" med en Stihl ms192 om man jämför den med vad man får för pengarna? eller är det bättre o lägga på 2000:- och leta en beg. Stihl 200?

Jag undrar om du inte ska satsa på 200:an istället för 192.
Kollade lite på 192 och den låg i kategorin hobby å fritid typ.
Det användningsområdet torde vara enstaka grenar på något fruktträd eller dylikt.
Utrustad med den något klenare kedjan s.k "hobbykedja".
Med en 200 tror jag nog att du har effekt att dra till skogs och ta hand om gallringen.
Men men..... det är vad jag tycker.
Om du väntar lite bara så ska du se att någon annan tycker annat :grin:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).