Motorsåg och handhållet

Val av lätt smidig såg?

43 inlägg 16699 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Val av lätt smidig såg?

PeterJeffrey  
#157807 Jag har länge funderat på en lätt och smidig såg som komplement till min Stihl ms390 som jag använder när de ska kapas ved o träd i 25cm+ i diameter.

Har läst om några alternativ, men undrar vilken som skulle passa mig bäst till första gallring och kvistning m.m lättare jobb där man inte vill ha en tung o otymplig såg.

Kom gärna med specifik information som för o nackdelar mellan olika modellerna i den storleken. Kan nämnas att jag fått låna svärmors Stihl 200 och blev överlycklig i min kropp! :lol:

Så nu äre bara o börja tipsa :P



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Val av lätt smidig såg?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157811 Har en ms260 som jag är mycket nöjd med men vill ha också ha en lätt extrasåg med mig till skogen. Ser att ms390 är en såg för vedbacken, inte framtagen för skogsarbete även om det naturligtvis går.

Stihls ms200/201 är väl den bästa sågen i den klassen.. bara priset som gör att man tvekar lite.

Avatar Fallback

Re: Val av lätt smidig såg?

PeterJeffrey  
#157814 är en stihl 192 ett alternativ? vad är det som gör en såg speciellt lämpad för skogsarbete?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av lätt smidig såg?

totte  
#157821
PeterJeffrey skrev:är en stihl 192 ett alternativ? vad är det som gör en såg speciellt lämpad för skogsarbete?


Att den inte väger mer än den absolut behöver i relation till den skog det handlar om, och samtidigt är tillräckligt stark för ändamålet. Vad det är i siffror beror ju helt på hur grov skogen är, men man kan säga att de största och tyngsta sågarna går nästan alltid bort. En stor del av skogsarbete är att kvista och då är smidighet och låg vikt prioritet. En kvistningssåg behöver inte heller vara särskilt stark, men den skall ha bra "bett", högt varvtal och snabb acceleration, och föstås tillräcklig styrka för fällning och kapning. Sålunda är det nästan alltid en kompromiss.

I svensk normalskog innebär det att du vanligtvis hamnar på en såg i 40 - 50-kubiksklassen, men en mindre såg fungerar också bra i klenare bestånd.

Användarvisningsbild

Re: Val av lätt smidig såg?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157830 Ja det var en svärmor det!
Jag har en MS201 och hade inte öronen tagit emot så skulle smajlet gå runt huvet.
Man ska vara medveten om att det finns en billigare modell åxå: MS192 och den
duger nog alldeles nog för de flesta.

Avatar Fallback

Re: Val av lätt smidig såg?

Naders  
#158214 Jag tycker du ska titta närmare på en Hqva 339XP.
Lätt och smidig såg som passar utmärkt för 1:a gallringen och kvistning.
Står mycket att läsa om denna och Stihls motsvarande, MS 201 på forumet.
En nackdel med den oranga är priset :wink:

Användarvisningsbild

Re: Val av lätt smidig såg?

totte  
#158284 Upplysningsvis så har jag rensat ut allt från tråden som handlade om att rekommendera en topphandsåg för skogsbruk, sådana rekommendationer är flagrant emot säkerhetstänkandet och hör inte hemma i ett seriöst motorsågsforum. Säkerhet går ALLTID före bränsleförbrukning. Dessutom finns den rekommenderade sågen inte att köpa förrän tidigast i augusti.

Användarvisningsbild

Re: Val av lätt smidig såg?

Kjell S  
#158388 Om man ska ha något att såga med så är nog 346:an den bästa allroundsågen, även för hemmabruk.
Speciellt om man sågar mer än vad man orkar med en bågsåg.

Annars är ju knappt kostnaden försvarbar.

Aldrig sett något "toppskydd" jag heller... Måste vara bökigt att göra instick då...

Avatar Fallback

Re: Val av lätt smidig såg?

Nicke Nyfiken  
#158440 Har man hållt i en MS 200 så vill man knappt ha någon annan såg, se bara till att ha välfilat så funkar den till det mesta utom ren slutavverkning om det nu är någon som håller på med det manuellt.
Förstår inte varför folk släpar runt på massa tunga åbäken till sågar i onödan, iofs så är det lite macho speciellt om man kör med bar överkropp.

H/Nicklas

Avatar Fallback

Re: Val av lätt smidig såg?

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158441 Jag har en 339xp och är mycket nöjd :grin:

Avatar Fallback

Re: Val av lätt smidig såg?

Månskensbonnen  
#158515 Mata inte trollet mer nu :mrgreen: Jag är också ute efter en lätt men rapp såg, så alla råd mottages tacksamt. Helst inte Stihl då dom enda som säljer sånt häromkring är granngården, å det är ingen billighetsinrättning :| Den jag brukar göra affärer med säljer jonsered och jag fortsätter gärna som kund där.

Avatar Fallback

Re: Val av lätt smidig såg?

Nonkan  
#158517 Jonsered har inte så mycket att erbjuda i klassen HVA 339/ Stihl MS201. Jonsered ägs av Husqvarna och behandlas lite styvmoderligt ibland. Det märks på att sortimentet är ganska begränsat när det gäller lite "smalare" produkter som specialsågar och större åkgräsklippare.

Många som säljer Jonsered jobbar även med Hitachi, och de har några som är lätta och rappa. Kan inte deras modellbeteckningar riktigt bara..

Avatar Fallback

Re: Val av lätt smidig såg?

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158520 En liten undran..
Går det att få annan kedjedelning på MS201..? För den levereras väl med 3/8 som standard?
Har 325 på på alla dom andra sågarna (3 stycken) och det skulle vara praktiskt med samma överlag..
Alternativ finns ju, med 339:an, om så inte är fallet..
Mvh. Ulf

Avatar Fallback

Re: Val av lätt smidig såg?

Månskensbonnen  
#158524
Nonkan skrev:
Många som säljer Jonsered jobbar även med Hitachi, och de har några som är lätta och rappa. Kan inte deras modellbeteckningar riktigt bara..

Det var Hitachi som hette Tanaka förut va? En sån har jag provkört och gillade den men var tveksam till ett märke jag inte kände igen.

Användarvisningsbild

Re: Val av lätt smidig såg?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158539 Det ska ju komma en ny såg från Husqvarna, kan ju vara värt att kolla på. Funderar själv på en med handtagsvärme.

Länk- viewtopic.php?f=12&t=12648

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).