Motorsåg och handhållet

Svårstartad 242xpg

13 inlägg 7133 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svårstartad 242xpg

Mad  
#157542 Ja då jag sålt min Hva 353 och inte köpt nåt annat ännu fick jag ta fram 242:an igen.
Den går som en dröm när den väl startat sågh 😡 😡 😡 .etet.
Jag kan ta den från förrådet ca 15-17 grader och den startar på 3-6 drag om den inte stått länge då blir det fler.
Men stoppar man den i bilen och åker ut till skogen kan det ofta var svårt att få gång den,
och efter ett antal drag blir den så trög dragen att det inte går att ha den mellan benen när man drar, men skam den som ger sig efter många 25 drag :oops: :oops: kanske startar den sen går den hur fint som helst.
Varför blir det så trögdraget?
Kan det vara förgasaren, kan man renovera den?
Vad ska man börja titta på, det är ju ändå ett bra extra såg men då måste man ju lita på att det startar.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Svårstartad 242xpg

totte  
#157543 Börja med att kolla om inte startapparaten har gett upp i bussningen så linhjulet ligger och släpar i kåpan.

Avatar Fallback

Re: Svårstartad 242xpg

Mad  
#157547
totte skrev:Börja med att kolla om inte startapparaten har gett upp i bussningen så linhjulet ligger och släpar i kåpan.

Jag har inte tittat på det men det kan ju va nåt, finns nya bussningar att köpa och bara peta i?

   TS
Avatar Fallback

Re: Svårstartad 242xpg

Mad  
#158255 Skruvade en del med såget igår, lite mer nöjd med det nu bytte en kabel till handtagsvärmen som var av kablen till stoppknappen håll oxå på att ge upp.
Smorde upp startapparaten med lite fett, det gjorde susen.
Startade, det startade ganska lätt varm körde lite, starta igen ett drag ställde ut det (-2grader) gick och käkade går ut och drar minst 20 drag för att det ska gå i gång.

Tror mig konstatera varför den har så svårt att starta, det verkar va lite vacum i tanken som troligen tömmer soppaslangen och kanske till och med förgasaren på bensin.
Men det märks inget när man kör såget lite konstig tycker jag det brukar ju kunna gå dåligt efter en stund om luftningen till tanken är tät.
Men det får bli ny luftningsfilter, och så funderar jag på att byta bränslepickupen med.
Sitter det nån backventil i den? det är nått som rör sig i den när man skakar på den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svårstartad 242xpg

totte  
#158263 Om det som du sade inte hjälper: Låter som du behöver byta membran i förgasaren, är pumpmembranet styvt så pumpar det dåligt och blir ju styvare om det är kallt. Kolla alla slangar ordentligt också om du inte redan gjort det. Första tecknet på dåliga membran brukar vara just att man får ont i armen vid kallstart.

Avatar Fallback

Re: Svårstartad 242xpg

Mad  
#158264
totte skrev:Om det som du sade inte hjälper: Låter som du behöver byta membran i förgasaren, är pumpmembranet styvt så pumpar det dåligt och blir ju styvare om det är kallt. Kolla alla slangar ordentligt också om du inte redan gjort det. Första tecknet på dåliga membran brukar vara just att man får ont i armen vid kallstart.

Vilket är pumpmembranet? det översta membranet är bytt för nåt årsedan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svårstartad 242xpg

totte  
#158267 Minns inte hur det sitter på den sågen, men det membranet som sitter närmast där bränsleslangen går in, tror det är det övre.

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad 242xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158292 För att skapa lite tryck i tanken räcker det att vända den ett par ggr från sida till sida.
Det ska vara ett svagt tryck i tanken, men det gör inget om det är mer.

Pumpmembran, en skruv. Bränsle reglerings membran, 4 skruv.
Tror du har pumpmembran underst, minns inte riktigt..

Ofta sluter inte pumpmembranet till över hålet det sugs in igenom. Sitter en flärp som fungerar som backventil. Då blir det samma resultat som hål i bränsleledning, nästan...

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad 242xpg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158309
Mange skrev:Tror du har pumpmembran underst, minns inte riktigt..

Du har helt rätt!

Avatar Fallback

Re: Svårstartad 242xpg

Mad  
#159120 Ja efter lite översyn verkar 242:an starta lätt igen! :grin: Tack Totte för tipsen. Jag bytte bränslefilter slang luftningsfilter och pumpmembranet (sitter i botten) i förgasaren, hade nog räckt att bara byta membranet men nu är det fräscha grejer hela vägen. En ny kabel till värmen och några nya kabelskor till div kablar som höll på att ge sig, så nu hoppas jag det går i några år till.

Mange :ugeek: Vad menar du med att det ska vara tryck i tanken? hjälper det till att trycka upp bensinen? :?:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svårstartad 242xpg

totte  
#159146 Trycket bildas av ångtrycket från bensinen, man kan säga som så att ett svagt övertryck är bra, det hjälper förgasrens pumpmembran att få upp soppa. Sen beror det på hur tankventilationen är gjord, är den relativt öppen och inte har backventil blir det inget tryck. Huvudsaken är att det inte är undertryck, då kan den bli riktigt jäklig att starta, eller inte gå alls, i synnerhet om membranet börjar bli litet gammalt.

Trevligt att höra att den är i skick nu, är en av de trevligare sågarna i sin klass. :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad 242xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159181 Det lilla tryck som blir ska vara där för att underlätta för pumpen, som sagt, men även för att kompensera då bränsle tas ut.
Med lite övertryck kan nivån sjunka lite utan det blir undertryck.
När bränsle nivån/ytan skvalpar runt så blir det tryck/undertryck om vartannat o luft kommer in stötvis, lite åt gången när/om så behövs.

Om det är rätt, (allt funkar som det ska) kniper man åt bränsle ledningen innan avmontering drar av o släpper ska det komma en liten stråle på nån dm på de flesta sågarna.
Det är helt rätt o hjälper bränsle systemet få fram bränsle i rätt mängd vid rätt tillfälle.
Beroende på typ av luftning och tank form så är det olika tryck.
Är pumpmembranets läpp inte tät där det släpper in i kammaren så blir allt fel.
Ofta är det det som är felet med membranet, inte att det är sträckt.
Finns olika membran o hårdheter etc.

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad 242xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159182 Att testa om det är tryck eller undetryck är lätt med att öppna påfyllnings locket.
Vissa sågar tillåter att man har lite bränsle runt då du öppnar, då ser du om det bubblar när det säger pft (övertryck). Då är det rätt.

Säger det tfp (undertryck) så får det kollas upp.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).