Motorsåg och handhållet

Förgasarproblem på HVA242,

8 inlägg 2997 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förgasarproblem på HVA242,

Johan C  
#157438 har ett äldre HVA242. det går bra, men när jag vänder det på sidan eller håller mer mot upp och ner så ökar tomgången, vad kan det vara för fel??
Har även problem med att det läcker ut olja ur styrstiftet till svärdet, (det med en typ av saxsprint i mitten), oljan rinner mer på sidan utmed svärdet än där det ska komma, kedja och svärd är nytt.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Förgasarproblem på HVA242,

åberg  
#157442
Johan C skrev:har ett äldre HVA242. det går bra, men när jag vänder det på sidan eller håller mer mot upp och ner så ökar tomgången, vad kan det vara för fel??

När det kommer in luft där det inte ska blir bränsle/luft-förhållandet snålare och tomgången går upp. Kan vara vevaxeltätningarna som åldrats.

Användarvisningsbild

Re: Förgasarproblem på HVA242,

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157445 Du har luftläcka o bör inte köra sågen utan riva ner o renovera.
Att oljan går ut där är lufthålet till oljetanken. Inne i tanken ska det sitta ett litet rör på denna tapp som förhindrar läckage genom att mynna ut ovan ytan på oljan..

Användarvisningsbild

Re: Förgasarproblem på HVA242,

totte  
#157452 Instämmer, det troligaste är att vevaxeltätningarna är slut och då skall du under inga omständigheter köra sågen förrän den är åtgärdad, annars slutar det med att kolv och cylinder går åt pipan. Det kan vara problem i förgasaren också, men troligast tätningarna.

Användarvisningsbild

Re: Förgasarproblem på HVA242,

Johan C  
#157464 Är det svårt/mycket jobb att byte vevaxeltätningarna själv, vad kostar det ca. att lämna in det och få det gjort?? :sad:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förgasarproblem på HVA242,

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157467 Det beror på intresse mest och om du har förmåga att skruva lite.
Bara byta tätningar som ett arbetsmoment är nog inte så dyrt, kan nog vara värt o kolla.
Ska du göra nåt så gör det ordentligt, byt bränsleslang, picup/filter packningar, membran med när du är igång.
Lyft cylindern o ta en titt, rengör etc... Dessa slit delar i sig kostar inte så mycket, men arbetet o kunskapen som krävs kostar lite...

Lika bra o göra det rätt om man ska...

Användarvisningsbild

Re: Förgasarproblem på HVA242,

Johan C  
#157485 Ok, då blir det nog att skruva lite själv. Något såg måste ju bli det första.
Är ju trots allt van att laga sågmaskiner, dock modell större (sågverk) 8)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förgasarproblem på HVA242,

totte  
#157541 Knepigaste är som regel att få av svänghjulet, gör en sökning här på ordet svänghjul här så lär du hitta en hel del tips om det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).