Motorsåg och handhållet

390xp-drev

20 inlägg 7143 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 390xp-drev

Kenthf  
#157314
palbin skrev:Har skaffat en (ett?) 390xp-"powerhead" (sågskalle :) ) - den borde
vara bra köra med .404-kedjor i kombination med inte allt för långa
svärd tänker jag (24-28 tum eller så, eller?) - vad skaffar man för att
dreva om den (ty den kommer väl med 3/8-drev orginal) - passar vil-
ket som helst Hva 0.404 drev eller? (Är föresten 0.404-filarna samma
som för 3/8?) Mvh

Grym såg(tror jag) har en xpg med 24" som jag ej kört än pga att jag vill mysa med den inne ett tag till.
Tänkte prova den när det blir lite varmare/ljusare för snart är nog frugan ganska less på att ha den tillsammans med 372:an i vardagsrummet. :mrgreen:
Skriv gärna lite om den om du kör din före.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 390xp-drev

Kalven  
#157318 Jaha, var det en 90cc :are.
Den ska nog orka dra den kedja med mest tänder på.
Av någon anledning trodde jag du hade en liten skitsåg.
Min stiga 35cc segar så fort man trycker det allra minsta i ett 40 cm i diameter träd, och då är det 3/8 kedja hobby på, men svärdet är i alla fall 16".
Har å andra sidan inte så brottom, så 35 cc fungerar fint.

Användarvisningsbild

Re: 390xp-drev

totte  
#157339 Att du fyller dina egna trådar med mer eller mindre märkliga resonemang må vara hänt, och jag har t o m försökt att svara sakligt där med den lilla kunskap jag har i ämnet motorsågar.

Men var så vänlig att inte komma med komplett irrelevanta synpunkter i trådar där andra personer försöker få svar på konkreta frågor. Och du kan inte med fog hävda att det du kom med var relevant, eftersom du inte ens visste något om motorstorleken på sågen det handlade om.

Avatar Fallback

Re: 390xp-drev

Kalven  
#157456 Motorsågsstorleken såg jag inte för än i efterhand, ja det är ju klart det blir annat med en sådan såg.
Det tar jag på mig.

Själv skulle jag valt .404 kedjan enbart för att jag kör med den filisofin att ju mindre detaljer och rörliga dela ju bättre.

Men här var det ju så marginellt så jag kunde ju lika gärna hålla käften från början.
Hur som helst gör det mig glad om fler följer samma filosofi eller vad man nu ska kalla det.
Helst skulle jag ha sett en gigantisk tigersåg med slaglängd på minst 60 cm och en liten 30 cc motor.
Men dom skrotades ju på 60 talet tydligen, kanske för alltid.

Användarvisningsbild

Re: 390xp-drev

johan eriksson  
#157536
Mange skrev:Gör som jag.. Ignorera o var glad...

ucp.php?i=168


Är med i den klubben med nu.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).