Motorsåg och handhållet

temperaturer i cylindern på motorsåg

25 inlägg 9871 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: temperaturer i cylindern på motorsåg

New holland patu  
#156978 Beror på vad i cylindern, när jag jobbade på husqvarna mätte vi oftast under tändstiftbrickan och vid avgasporten. Jag vill minnas att det låg mellan 160-190 grader.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: temperaturer i cylindern på motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157028 Det blir resultat efter värme avleds då.

Undras varför det aldrig blivit vätskekylt?
Det hade ju sparat en massa strul...

Avatar Fallback

Re: temperaturer i cylindern på motorsåg

Kalven  
#157033
totte skrev:Nej, det händer aldrig, när det blir för varmt, långt under dom 6 - 700 grader det pratas om här så nyper kolven fast i cylindern och sågen tvärstannar, vanligtvis är då cylinder och kolv förstörda.


Ja, den värmenyper ju.
Men undrar i vilken temperatur.
Kan det vara så att gjutjärn tål mer pisk tro?
Eller att stålrörs foder tål mer pisk än nikasilbeläggning på aluminium.

Avatar Fallback

Re: temperaturer i cylindern på motorsåg

rob34  
#157068 Cylindern blir c:a 250 grader i godset i toppen och över avgasporten under full belastning. Avgasstråletemperaturen ut i ljuddämparen är ca 500-600 grader. Lite gråzone för olika modeller och inställning på förgasaren...men på ett ungefär

Användarvisningsbild

Re: temperaturer i cylindern på motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157073 Även detta är ju med fungerande kylning om jag förstår rätt.
Temperaturer under drift i fungerande såg.
Har jag fattat rätt då?

Om man ser lite såg som gått lite o har inte samma kylning som nytt, ytor fulla med skit som hindrar avledning, kanske helt blockerar luftström så är det inte konstigt att det händer grejer.

Att överbelasta sågar o sen kanske inte ha 100% kyl effekt ger skador.

Om man hade effektivare kylning kunde det kanske gå att få jämnare temperaturer i sågarna.
Under kvistning kallnar dom om de varit lite varma.

Vedsåg är de som får mest stryk och höga temperaturer. Bara tunga kap, inga rusvarv utan större belastning.

Avatar Fallback

Re: temperaturer i cylindern på motorsåg

utvecklingsingenjör  
#157095
New holland patu skrev:Beror på vad i cylindern, när jag jobbade på husqvarna mätte vi oftast under tändstiftbrickan och vid avgasporten. Jag vill minnas att det låg mellan 160-190 grader.


Hur menar du med tändstiftsbrickan, utsidan av cylinderhuset eller inne i tändstiftshålet :?:

Om det stämmer att det blir ca 250*c i övre delen av cylinderns innersida så kyls temperaturer ca 60*c, undra varför det inte görs mer flänsar på ovansidan av godset, har mest sett flänsar på sidorna. Tycker att det borde gå att avleda mer värme :!:

   TS
Avatar Fallback

Re: temperaturer i cylindern på motorsåg

utvecklingsingenjör  
#157097
Mange skrev:Kan vara lite klurigt o få rätt på detta. Det var några år sen jag sökte, men hittade då en avhandling som påvisade en hel del om förbränning och temperaturer. Olika bränsle, tryck och effekt var väl förklarat....
Jag hittar inte den nu, men var helt säker på att jag sparat den.


Det hade ju varit guld värt om du hittade den :o

   TS
Användarvisningsbild

Re: temperaturer i cylindern på motorsåg

totte  
#157103
utvecklingsingenjör skrev:
New holland patu skrev:Beror på vad i cylindern, när jag jobbade på husqvarna mätte vi oftast under tändstiftbrickan och vid avgasporten. Jag vill minnas att det låg mellan 160-190 grader.


Hur menar du med tändstiftsbrickan, utsidan av cylinderhuset eller inne i tändstiftshålet :?:

Om det stämmer att det blir ca 250*c i övre delen av cylinderns innersida så kyls temperaturer ca 60*c, undra varför det inte görs mer flänsar på ovansidan av godset, har mest sett flänsar på sidorna. Tycker att det borde gå att avleda mer värme :!:


Man vill inte ha mer kylning, därför att man behöver en tillräckligt hög arbetstemperatur i motorn för att få bra förbränning även vid mindre belastning. Det är det generella problemet med luftkylning, en mycket svår kompromiss för att få tillräcklig kylning vid hög belastning och inte för mycket kylning så den går illa vid lägre. Den skall dessutom fungera vid vitt skilda omgivningstemperaturer.

Användarvisningsbild

Re: temperaturer i cylindern på motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157125 Jo, det blir mycket toppar med hög värmeutveckling.
Vid ved kapning tätt mellan topparna o inte så mycket kylning med höga varv utan hög belastning.

Avatar Fallback

Re: temperaturer i cylindern på motorsåg

åberg  
#157135 Om man har dekompressionsventil kanske man kan skruva ur den och skruva i en pt100-givare?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).