Motorsåg och handhållet

Sågar åt vänster??

17 inlägg 9835 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sågar åt vänster??

vetinte  
#155851 A


Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 13:41, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Sågar åt vänster??

Mariaskogsrået  
#155856 Kan det ha att göra med att man oftast sågar med dragande kedja?

Användarvisningsbild

Re: Sågar åt vänster??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155859 Sånt här är inte lätt...
Slitet drev, skadad botten på sidolänk, troligen i bak kant på ena sidan.
Det är hur det slits i förhållande till ryttarställning och sågvikt.
Vanligast är nog lite lägre ryttarställning/kortare skärtand på ena sidan som slöar lite fortare.

Avatar Fallback

Re: Sågar åt vänster??

Dane  
#155861 Har du provat med ett annat svärd?
Om bommarna inte är lika höga på bägge sidor om kedjan lägger sej kedjan snett.

Försök att kolla med en bra vinkelhake mot en ljuskälla (lampa).
Kontr. att det inte är grader på bommarnas utsidor, samt att svärdet är rakt och plant.

//Mvh. Dane

Avatar Fallback

Re: Sågar åt vänster??

axwell  
#155863
vetinte skrev:Alldrig åt höger! Har testat (när det uppträder) att vända svärdet. Men det drar fortfarande vänster. Snittet i en 25cm stam blir ca 7-8cm skilnad från överkant mätt.
När jag sedan slipar kedjan etc........ så försvinner det givetvis.


Låter som om kedjan har haft markkontakt då du sågat rikt- eller fällskär.
När sågen ligger horisontellt är oftast höger sida av kedjan närmast marken, ytterkanterna på tänderna blir slöa, överdelen mindre slö.

Lånade ut en av mina sågar vid ett tillfälle, sen gick den som du beskriver.

Syntes tydligt på tänderna, det krävdes rejäl slipning.

Det kan även vara så att svärdet sitter fel så att kedjan skaver mot något i sågen, det har jag råkat ut för på en äldre Partner.

Avatar Fallback

Re: Sågar åt vänster??

Dane  
#155868 Hej igen.

Manges inlägg ovan gav mej ytterligaare en teori.

Om drivhjulet är mycket slitet kan det ha en förstörande effekt på sidolänksbotten så att kedjan lägger sej snett.
Sedan att den alltid drar åt vänster är ju lite svårare att förklara om det har varit så jämnt.

Kolla alltså att drivhjulet är i gott skick.

// Dane

PS. axwell han in med ett inlägg före som kanske är den mest troliga orsaken.
Intressant spörsmål detta. DS.

Avatar Fallback

Re: Sågar åt vänster??

Nonkan  
#155873 Det kan vara så okomplicerat som att kedjan är felfilad. Själv är jag vänsterhänt och tycker det är enklare att få vinklar och hårdhet i filtagen bättre när jag från högra sidan av sågen. Från andra hållet blir det lätt lite trubbigare vinkel så där måste jag koncentrera mig mer.

Användarvisningsbild

Re: Sågar åt vänster??

totte  
#155892 Tror på axwells teori om det är fällning du sysslar med. Ofta när du fäller så tar högersidan stryk för den är nedåt.

Nonkans idé är inte dum, men du säger ju: "När jag sedan slipar kedjan etc........ så försvinner det givetvis." Så det är nog inte det alltså.

Avatar Fallback

Re: Sågar åt vänster??

foton  
#155915 När det blir så kolla längden på varje tand med ett skjutmått, du kommer då att märka att tänderna på ena sidan är lite kortare, fila varje tand som den kortaste. Man har ofta lättare att fila ena sidan därför blir det så. Det går att undvika om man drar ett extra fildrag på den sidan som man har svårt för varje gång man filar.

Avatar Fallback

Re: Sågar åt vänster??

Nonkan  
#155918
totte skrev: "När jag sedan slipar kedjan etc........ så försvinner det givetvis." Så det är nog inte det alltså.


Ah, den raden missade jag, då tror jag mer på din teori :)

Användarvisningsbild

Re: Sågar åt vänster??

Kjell S  
#156032
axwell skrev:Låter som om kedjan har haft markkontakt då du sågat rikt- eller fällskär.
När sågen ligger horisontellt är oftast höger sida av kedjan närmast marken, ytterkanterna på tänderna blir slöa, överdelen mindre slö.

Lånade ut en av mina sågar vid ett tillfälle, sen gick den som du beskriver.

Syntes tydligt på tänderna, det krävdes rejäl slipning.

Det kan även vara så att svärdet sitter fel så att kedjan skaver mot något i sågen, det har jag råkat ut för på en äldre Partner.


Håller med om skadade tänder... eller felfilat.
Märks oxå tydligare om kedjan är lite för spänd.

Avatar Fallback

Re: Sågar åt vänster??

Nicke Nyfiken  
#156067 Det är lättare att fila kedjan på ena hållet beroende på om man är höger eller vänsterhänt, kanske avverkar du mer vid filning då, mät tänderna med ett skjutmått så får du svaret på det.

H/Nicklas

Användarvisningsbild

Re: Sågar åt vänster??

vetinte  
#156081 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 13:42, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågar åt vänster??

åberg  
Användarvisningsbild

Re: Sågar åt vänster??

vetinte  
#156458 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 13:42, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).