Sida 19 av 22

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Postat: ons 02 dec 2015, 23:05
av Mettämies
Mange skrev:
traktorz skrev:
Mange skrev:Även sågar hade denna motorprincip på sent 20'tal.


Det dokumentet skulle jag gärna vilja se :grin:

De dokumenten vill jag med ha...
Har nog bilder på motorn har jag om du verkligen är intresserad av gamla sågar.


Har du en sån motor i delar så skulle jag väldigt gärna vilja kika lite på hur det är byggt!

Vet inte om "folk" vet vad det är för magiskt med de här nya tvåtaktarna, men som så ofta så är det rätt simpelt ändå.
Tycker att friskluftsmotor är ett bra ord för de här "stratified scavenging engine", eller strato som de verkar kallas på andra sidan pölen.
Teorin bakom är väldigt enkel, man använder två "laddningar" luft till cylindern via två olika insugskanaler med egna spjäll, där den ena inte blandas med bensin utan bara är ren luft, den går helt utanför förgasaren. Den rena luften sugs in till överströmningskanalen för att vara före den luft som är blandad med bensin/olja när avgaserna ska tryckas ut och följer med avgaserna och används inte i förbränningen. Det blir som en kudde med friskluft mellan avgaser och bränsle/luftblandning och då slipper man förluster som normalt finns i en tvåtaktare när en del av insugsluften åker raka vägen ut tillsammans med avgaserna.

I praktiken misstänker jag att det kan bli lite variationer på bränsle/luftblandningen pga det extra luftskiktet, kan ju vara en del i förklaringen till varför så pass många 550/560 skär???

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Postat: tor 03 dec 2015, 11:03
av Mange
Som jag förstår det så är denna princip baserad på att tryck och flöden är konstanta. Det är de inte i en tvåtaktare som inte är ventilstyrd.
Det som är problemet i största grad är nog målsättningarna på emissioner. Jag tror det finns gränser för var principerna tål, och de har nu hittats igen.
Jag tror inte dessa friskluftsmotorer presterar bättre om man ser till = kilo motor / Effekt / Emissioner / Kostnad.

Tvåtaktarens princip är: Låg vikt med få rörliga delar i förhållande till sin effekt.
Inte bränsleeffektiv om man ser till infört bränsles potential.

Den teknik och de bränsle och tändsystem idag som finns borde skapa andra möjligheter.

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Postat: tor 31 dec 2015, 15:16
av Vardon
Har nu kört några dagar till med 543an och tänkte ge lite mer erfarenheter.

Oavsett ursprung verkar den iallafall fall ha 2 ärvda egenskaper från 42 och 242, nämligen tanklock som kräver verktyg och ska ha minst 5 drag innan den startar.

Jag tycker den är seg att svara på gasen. När den är kall är den hopplös. 242 upplever jag som att från kallstart så kan jag varva upp den på fullgas så går den sen, det gör inte 543 om man försöker varva den igen strax efter.

Jag köpte den med argumentet att den var lättast och hade värme i handtagen. Kanske inget köp jag ångrar men det var utifrån min argumentation.

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Postat: tor 31 dec 2015, 15:18
av Hema
Inte alla som är villiga att erkänna brister i de saker man köpt. Hatten av. Gott Nytt!

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Postat: tor 31 dec 2015, 17:00
av özach
hej ! har ni nå tips på min 543 ? har klagat förr :???: den startar men svarar inte på gas bluddrar å stannar efter en stund . sen vill den inte starta alls ! funka bättre i sommras på vedbacken !

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Postat: tor 31 dec 2015, 17:16
av Vardon
Hema skrev:Inte alla som är villiga att erkänna brister i de saker man köpt. Hatten av. Gott Nytt!


Det är.ju inte värre än man får en såg till. På detta forum är det ett sätt att passa in...

Özach har du provat montera det blå snöskyddet eller vad det är?

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Postat: tor 31 dec 2015, 17:52
av Ferguson system
özach skrev:hej ! har ni nå tips på min 543 ? har klagat förr :???: den startar men svarar inte på gas bluddrar å stannar efter en stund . sen vill den inte starta alls ! funka bättre i sommras på vedbacken !


Har du prøvd å justere på L skruen? Kan kanskje tyde på at den vil ha litt mer drivstoff nå som lufta er kald. Prøv å skru L skruen mot klokka til saga har bra akselerasjon.

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Postat: tor 31 dec 2015, 18:03
av traktorz
Gissar också på att sågen är för snålställd, kanske för att prioritera miljökraven. Men med nackdelen att prestanda blir lidande. Ta även bort gnistskyddet för att kolla om "luftningen/andningen" blir bättre hos sågen. En tvåtaktsmotor behöver oftast en förgasarjustering för att gå optimalt, med skillnad i inställning för sommar och vinter.

Den blå luckan över startkåpan är huvudsakligen för att hindra att snö dras in i förgasarhuset, med isningsrisk som följd. Torde inte behövas.

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Postat: mån 04 jan 2016, 19:42
av özach
ta ck för tips :smile: är så lite man kan justera på l skruven , skruva en milledrill motsols så vart det slut med justermån !
ska man prova h skruven också vid nämnda problem ??lägger man sågen i fälläge går den som sämst ! det börja så när jag gallra att sågen storkna när jag skulle fälla !(fälläge ) känns som det är ett fel på sågf...n men vad ????

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Postat: mån 04 jan 2016, 20:29
av traktorz
özach skrev: är så lite man kan justera på l skruven , skruva en milledrill motsols så vart det slut med justermån !
ska man prova h skruven också vid nämnda problem ??

- Enligt IPL verkar det vara några hattar påsatta över justernålarna? Kan du enkelt ta bort dessa hattar, för att kunna göra bränsleblandningen fetare?

özach skrev: lägger man sågen i fälläge går den som sämst ! det börja så när jag gallra att sågen storkna när jag skulle fälla !(fälläge ) känns som det är ett fel på sågf...n men vad ????

- Det låter skumt, på en ny såg! Kan du repetitivt få sågen att alltid storkna i "fälläge", så ta med den till närmaste verkstad och visa upp det skumma beteendet. Men om sågen är kall, det är mellan 10 och tjugo minusgrader här nu, så måste du låta sågen bli varm, innan du kan ge en ordentlig diagnos. Sågen kan även behöva en omjustering av förgasarnålarna, när utetemperaturen är kylig som nu.

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Postat: lör 07 jan 2017, 17:20
av Astrix1
Någon som provat

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Postat: sön 08 jan 2017, 19:56
av özach
nu går 543 an bra :smile: efter byte av bensinslang ! spricka i den så att blandning bränsle luft blev fel ! jag tror den var defekt från början för sågen går bäst nu !

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Postat: sön 08 jan 2017, 21:43
av Sågomanen
Astrix1: Jag har "tomkört" en trimmad 543 hos Bengt men inte testat den under belastning. Då kan man avgöra skillnad mot t ex 550. Dock var det bra tryck i den och snabb och kraftfull uppvarvning.

Jag har precis köpt en ny otrimmad 543:a. Har för avsikt att skriva ett omdöme om den när jag kört den ett tag. Se min blogg framöver.

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Postat: tis 10 jan 2017, 01:04
av traktorz
özach skrev:nu går 543 an bra :smile: efter byte av bensinslang ! spricka i den så att blandning bränsle luft blev fel ! jag tror den var defekt från början för sågen går bäst nu !


Tänk att ett så simpelt problem, oftast skall vara så svårt att inse och upptäcka. Borde ju vara det första man kollar, men t.ex. jag har flera gånger först letat orsaken på annat ställe. Bytt bränsle, blåst rent tanklodet, bytt tändstift, lossat och rengjort förgasare, vridit på inställningsnålarna utan förbättring, ...

40cc till 45-kubikare torde ha en given framtid, eftersom effekten mer än väl räcker till för de vanligaste behoven, speciellt med den nya förbättrade kedjan X-CUT i smalprofil. En önskan till Husqvarnas produktplanering blir därför två nya proffs-modeller, 540XP(G) & 545XP(G). Den senare kan gärna motormässigt baseras på dagens 543XP(G), men med AutoTune förgasare!

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Postat: sön 12 nov 2017, 12:39
av traktorz
Ser att Husqvarna förbättrat sin 543XP(G) på ett flertal punkter:

1. Change the MANIFOLD & O-RING & AIR FILTER & CARUBURETOR & GROMMET and add PIPE,
because improving performance on hard rainy days and improving acceleration after warm up.
2. Change the STARTER ASSY & AIR CONDUCTOR, because improving performance for dust.


Attributen XP(G) betyder väl att den vänder sig till mer krävande användare. AutoTune skulle förmodligen ge denna modell en kick försäljningsmässigt, ifall den nu är tillräckligt attraktiv i övrigt förstås.

Ref:
Ny IPL daterad Aug 2017
http://www.husqvarna.com/ddocdownload/H ... 017-08.pdf