Motorsåg och handhållet

Husqvarna 543 XP/XPG

320 inlägg 180533 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

JensSkoog  
#307313
Jim_the_one skrev: Men när jag hjälper min kompis som kör en MS390 så gör jag det dubbla av han med min MS200, men så har han noll teknik och ingen känsla av att kedjan är slö, och jag vet inte hur ofta han behöver hjälp med fastkörd kedja/svärd :lol: :lol:

Då tycker jag att du ska lära din kompis ett å annat. Hehe


Får nog säga att jag gjort mitt bästa, men det finns någon som alldrig kann lära sig, och nu har han börjat planera en even större såg - går inte snabbt nog med den gammla :mrgreen:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307324
maskinjohnny skrev:Finns det triobrake på 543 an


Nej! Det gjorde det dock på "föregångaren" 242 XPG.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

traktorz  
#307357
JensSkoog skrev:(Och min MS192 som jag använder allt mera väger ung. 3,2kg och det känns underbart i kvistningen när jag gallrar eller tar småträd i trädgårdar)


Gillar inte den klena picco-kedjan, speciellt inte när den hoppar av och skadar innanmätet av plast inuti kedjebromskåpan. Annars är MS 192 en lätt och pigg såg, som nu ersatts av MS193. 543XP har utsatta detaljer av metall, men är väsentligt tyngre.

Ref:
viewtopic.php?f=12&t=21108&start=15#p302916

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307383 1,1mm kedjan är i mitt tycke är ett hån mot sågen (oavsett modell) och borde inte få säljas.
Jag byter ut det mot 1,3 på de som kommer hit och användarna blir bra mycket gladare av det..

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

axwell  
#307391
Mange skrev:1,1mm kedjan är i mitt tycke är ett hån mot sågen (oavsett modell) och borde inte få säljas.
Jag byter ut det mot 1,3 på de som kommer hit och användarna blir bra mycket gladare av det..

Btr. MS 192
Knappast något "vill ha" argument för den sågen, kommer inte i detalj ihåg varför jag inte bytte till 1,3 senast, fick nog inte tag på rätt kombo just då.

Tycker däremot att Oregonkedjan fungerar bättre sedan jag övergick till 4,5 mm-slipning istf. 4,0 mm.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

JensSkoog  
#307417
Mange skrev:1,1mm kedjan är i mitt tycke är ett hån mot sågen (oavsett modell) och borde inte få säljas.
Jag byter ut det mot 1,3 på de som kommer hit och användarna blir bra mycket gladare av det..

Just vad jag har planerad, men tänkte göra slut på dom två kedjorna och svärdet som kom med sågen.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

SawTroll  
#307510
axwell skrev:
Mange skrev:1,1mm kedjan är i mitt tycke är ett hån mot sågen (oavsett modell) och borde inte få säljas.
Jag byter ut det mot 1,3 på de som kommer hit och användarna blir bra mycket gladare av det..

Btr. MS 192
Knappast något "vill ha" argument för den sågen, kommer inte i detalj ihåg varför jag inte bytte till 1,3 senast, fick nog inte tag på rätt kombo just då.

.... .


Har ikke den samme svake motor-konstruksjon som MS170/180, med stempelstang i "stanset" metall?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307513 Att den har vevstake i "stansat" stål tror jag inte är något problem om de kör med 1,1 kedjan.
Då lär den inte bli belastad särskilt länge eller hårt...

Eftersom motorn inte utvecklar mycket effekt går det kanske bra.
Har inte sett nån med vevstaksbrott än.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

traktorz  
#307561
axwell skrev:...
Tycker däremot att Oregonkedjan fungerar bättre sedan jag övergick till 4,5 mm-slipning istf. 4,0 mm.

Men för Oregon 91VXL rekommenderas väl 4.0mm fildiam också? Har brutit av ett antal dessa så tunna filar, är väl också en anledning till att jag intar en avvaktande hållning till PICCO-kedjorna. Skulle därför aldrig sätta en 91VXL på en 543XP.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

axwell  
#307567
traktorz skrev:Men för Oregon 91VXL rekommenderas väl 4.0mm fildiam också? Har brutit av ett antal dessa så tunna filar, är väl också en anledning till att jag intar en avvaktande hållning till PICCO-kedjorna. Skulle därför aldrig sätta en 91VXL på en 543XP.


axwell skrev:Btr. MS 192
Knappast något "vill ha" argument för den sågen, kommer inte i detalj ihåg varför jag inte bytte till 1,3 senast, fick nog inte tag på rätt kombo just då.

Tycker däremot att Oregonkedjan fungerar bättre sedan jag övergick till 4,5 mm-slipning istf. 4,0 mm.


Missförstånd, var lite rädd för det, tråden handlar ju om Husq.543, skrev därför "Btr. MS 192"
Jag kommenterade den ynkliga kedjetyp som är original på Stihl MS 192.....

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

özach  
#307748
özach skrev:hej, jag gillar i alla fall 543, an efter inkörning och justering av munstycken går den bra.
perfekt såg till vedgallringar, grövre skog grövre såg :geek:

hoj, skulle inte ha skrutit över sågen :???: idag funkade allt bra till att börja med ,
sen villa den stanna på tomgången, svår att varva upp, att lägga den fälläge så stanna den direkt, svårstartad å allmänt dum, vad kan de va ??? reservsågen låg kvar hemma såkiart , gamla duktiga 42,an :wink:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

JensSkoog  
#307753
Mange skrev:1,1mm kedjan är i mitt tycke är ett hån mot sågen (oavsett modell) och borde inte få säljas.
Jag byter ut det mot 1,3 på de som kommer hit och användarna blir bra mycket gladare av det..

Nu är ju det här fel tråd men 1,1 kedjan är jättebra när häcken skal snyggas - lämnar mycket fina kap, så jag beholler kedja/svärd till det, men har bytat till 1,3 nu för annat arbete.

Användarvisningsbild

tom tank?

traktorz  
#307861
özach skrev:
özach skrev:hej, jag gillar i alla fall 543, an efter inkörning och justering av munstycken går den bra.
perfekt såg till vedgallringar, grövre skog grövre såg :geek:

hoj, skulle inte ha skrutit över sågen :???: idag funkade allt bra till att börja med ,
sen villa den stanna på tomgången, svår att varva upp, att lägga den fälläge så stanna den direkt, svårstartad å allmänt dum, vad kan de va ??? reservsågen låg kvar hemma såkiart , gamla duktiga 42,an :wink:

Bra att fokuset återgår till sågen enligt trådens titel.
Trist med motorstörningarna.

Tvåtaktsmotorer är rätt simpla konstruktioner, som med väldefinierade problem har ganska så rättframma lösningar. Bränsle- eller mer sällan förekommande tänd-störningar. Tändstiftet är en utmärkt diagnos-probe, kolla dess status. Förmodligen har du redan svaret på din fråga...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Tor R  
#307926 Så lenge det er muligheter med å kjøpe pent brukte 242'ere så vil jeg aldri vurdere å kjøpe 543.
Det var ihvertfall det jeg endte opp med å gjøre.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Hema  
#308147 Om jag minns rätt skiljer det 0,2kg mellan 543 och 550, så valet blir enkelt.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).