Motorsåg och handhållet

Vad har ni för utrustning i skogen?

52 inlägg 26213 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

Qkeeper  
#158183 Vet jag faktiskt inte, har kikat runt lite men man får ju ingen uppfattning om vilka som är slitstarka ..

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

Phantom  
#158300
Qkeeper skrev:Om någon har bra tips på en bra huggarjacka med lite längre rygg är dom tipsen gärna välkomna :)

Här är lite tips:
http://www.orkesta.se/e-handel/index.ph ... path=40_42

Jag använder Fiordlandjackan och tycker den är riktigt bra. Den har längre rygg och gott om fickor :smile:

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

Qkeeper  
#158328 Har också kikat lite på fiordland jackan verkar va vettig jacka med bra pris :)

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

Potatischips  
#163514 Jonsereds huggarbälte med följande: Massavedsax, Krok, 15m måttband, Förstaförband, Kil(allt jonsered)

Kläder: Jonsered huggarbyxor, Jonsered jacka, Jonsered stövlar, Jonsered hjälm, ett par vanliga handskar och extra strumpor!

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

betula-kolarn  
#165251
henkperz skrev:Sha har lite att göra nu, så gör en tråd om vad ni har för utrustning i skogen :smile:

Själv har jag:

Jonsered bälte utrustat med:
3st fällkilar 2st 8" och en 6". massavedsax, krok, 15m måttband, kombinyckel till tändstift och kåpa, liten plattmejsel till förgasaren, extra kedja, yxa "50cm", första hjälpen kitt.


Jonsered huggarbyxa, Windstor huggarkängor, samt flanellskjorta, vanlig röd plasthjälm utan visir och hörselskydd. "använder öronpluggar"

Mvh/ Henrik


HEJ. En undran bara om du har koll på skyddklasserna eftersom du skriver ju senare : "Jodå, har ju full utrustning i högsta skyddsklass". Hjälm utan visir låter inte som högsta skydd..
Högsta sågskyddklass är ju klass 3. Klass 1 skyddar ju "bara" mot kedjehastighet 20 m/s. 3:an ända upp till 28 m/s. Det är sällan man ser klass 3 kläder hos försäljarna eller på någon annan.

Själv kör jag i standard klass1 byxor Stihl comfort och Hqva-kängor. Hjälm med Hellbergs ljusgenomsläppliga visir och hörselkåpor. Första förband i jackan-bröstficka (använt 1 gång för många år sedan.)
Hellbergsvisiret är kanon i gryning o skymning och andra dåliga ljuslägen. Det är bara att fortsätta 20 minuter till när man annars gärna börjar fälla upp standardvisiren.

Huggarbälte med krok. måttband och sax. Ett första förband till (aldrig använt -ta i trä!). Kombinyckel o fil (rund o flat).
Påse med 3 kilar och vändband samt slagjärn för fällning och ev fastfällning. Osså en såg och dunk.
Vill inte ha för mycket med i skogen även om det finns mer hjälpmedel hemma.

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165261 HUsqvarna hjälm Med allt...
HUsqvarna standard byxor (tror jag att det är )
HUsqvarna HUggar Blus
Husqvarna stövlar
Husqvarna huggar bälte med Massa sax 2 kilar 15m måttband slagbrytjärn
Mobil förbandspaket

Strax utanför fällzonen alltid fiat 70/90 med Patu Vagn
I denna har jag depå med Filar bränsle och olja extrakedjor och en eller flera extra sågar.
Mikael ~o)

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

tallkotte  
#165325 Husqvarna hjälm
Meindl huggar kängor
Husqvarna Technical både blus och byxor
Bälte med 15m måttband en kil, slagbrytjärn, två krokar
Förstaförband
Mobil
Bensin
Flat och rundfil
Kaffe och lite mat

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

foton  
#165371 Jag vet inte vilken klass mina kläder har. Vanliga kängor jeans, jula jacka, skärmössa, hörlurar med radio, stickade vantar, Meec motorsåg.

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

Obon85  
#165376 Sågbyxor kängor å jacka från husq, Bälte med slagjärn tre kilar måttband, första förband, runf flat fil ocn kombinyckel.

Ihop med dunken en rejäl yxa att bonka kil men vid lite överhäng eller liknade....

hjälm men radion som endast e på om jag är ensam ute....

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

santatorp  
#165410
foton skrev:Jag vet inte vilken klass mina kläder har. Vanliga kängor jeans, jula jacka, skärmössa, hörlurar med radio, stickade vantar, Meec motorsåg.



skärmmössan kan bytas ut mot en dumstrut 8-}

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165413 Kul läsning detta!
Jag brukar ha med mig två sågar, en stihl ms260 samt en hva 345 som reservsåg.

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

Konult  
#165418
foton skrev:Jag vet inte vilken klass mina kläder har. Vanliga kängor jeans, jula jacka, skärmössa, hörlurar med radio, stickade vantar, Meec motorsåg.


@"Foton": du bör avhålla dig från arbete med motorsågen...

:D :D

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

foton  
#165462 Började i skogen när jag var 11 år är nu 68år. Befinner mej i skogen minst 300 dagar per år. Om det skulle hända mej något så vore väll det det naturligaste som kunde hända.

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

4WD  
#165463 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 17:02, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

skruva  
#165505 Läderkänorna har revolutionerat arbetsmiljön på jobbet...dom gamla gummi dito va som två betongsuggor i jämförelse? :grin:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).