Motorsåg och handhållet

Val av röjsåg

23 inlägg 11260 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Val av röjsåg

Qkeeper  
#155091 Som sagt letar röjsåg som skall fungera bra till framförallt röjningsarbete i skogen, den ska gå i många år då vi inte kommer använda den extremt mycket men man ska kunna gå på ganska tuffa områden emellanåt. Kvalité skall det givetvis va och har räknat med att kanske få lägga ut mellan 8-11 000?

Alla tips är intressanta inom Jonsered, HVA eller Sthil är det jag är intresserad av att veta mer om då det är de återförsäljare med bra service inom lagom avstånd.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Val av röjsåg

wiktor  
#155097 rekomenderar en jonsered fc2245 med hantags värme

Användarvisningsbild

Re: Val av röjsåg

laggar  
#155140
wiktor skrev:rekomenderar en jonsered fc2245 med hantags värme


Jag kan bara hålla med! Jag är själv mycket nöjd med min FC2245W.

Värmen i handtagen uppskattas även om man inte röjer vintertid, en regnig höstdag så känns det mycket trevligare att jobba om man slipper frysa om händerna.

Avatar Fallback

Re: Val av röjsåg

Qkeeper  
#155150 Okej, var faktiskt in och kikade på den på jonsereds hemsida förut och de va den som jag tyckte verkade mest rätt för ändamålet.. Hur grovt röjer ni med era 2245?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av röjsåg

laggar  
#155156 Jag har nog röjt upp till 15 cm grova stammar, men då rör det sig om enstaka vargar som har dragit i väg om man jämför med beståndet i övrigt.

Användarvisningsbild

Re: Val av röjsåg

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155159 Är nyfiken på Stihls nya modell fs 460, skulle kolla upp den innan jag bestämde mg om jag var du!

Avatar Fallback

Re: Val av röjsåg

Qkeeper  
#155203 Laggar: okej, då räcker den helt klart till mina behov.

OAS-forests: Okej, har du nån mer beteckning för såg att det fanns tre varianter? Men skall helt klart kolla på alla tre märkena innan jag bestämmer mig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av röjsåg

karlastrid007  
#155286 Jag har en ny Stihl 450 till salu för ca 4000:-

Avatar Fallback

Re: Val av röjsåg

Redalsrusken  
#155423 Hei, er veldig fornøyd med min Stihl FS460 (C-EM K). Kjørt den siden i høst og er meget fornøyd. Rask akselerasjon og kraft nok. Drivstoffsnål, nesten så man lurer på om det er noe feil :grin: Utrolig lettstartet uansett om den er varm eller kald.

Användarvisningsbild

Re: Val av röjsåg

Kse  
#155438 Alltid svårt att få några vettiga svar på såna här frågor. Frågar du mig så kör jag Husqvarna och kommer att rekommendera dig att göra det samma. Frågar du nån som kör Sthil kommer du bli rekommenderad en sån. Alla tre märkena du nämner har kvalitet i toppklass och i den prisklassen du nämner får du i stort sett vilken såg du vill. Känn lite på dom olika märkena och se vad du får för bemötande hos återförsäljarna, kanske inte lika viktigt för Svensson än för en som kör på heltid men ändå. Roligare att ha en engagerad åf som man kan kika in hos på en kaffe och prata sågar än en som bara suckar när man kommer in med en såg som krånglar.
När du väl valt märke så vet åf precis vilken såg du ska ha för att tillfredsställa dina behov.
Har som sagt själv kört enbart med Husqarna i 15 år just för att jag varit nöjd med grejerna och haft en mycket bra åf. http://www.husqvarna.com/se/forest/prod ... essionals/
Jonsered är ju i stort sett samma som Husqvarna och valet där är väl mest en smaksak. Sthil är världens största tillverkare av röj och motorsågar så nog gör dom bra grejer dom med. Håller du dig till dessa tre märken och frågar din åf om råd så lovar jag dig att du kommer att bli nöjd.

Avatar Fallback

Re: Val av röjsåg

peter399  
#155452 Köp kedjeröjsågen om du inte absolut behöver en vanlig för betesmarker och gräskörning.
När dagen är slut har du röjt bra mycket mer än de andra och du känner ingenting i kroppen.

Avatar Fallback

Re: Val av röjsåg

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155454 Själv köpte jag stihl 460 för pekfinger gasen, mycket nöjd med acc och förbrukning.
Plus att man slipper ställa in förgasaren om man byter mellan aspen och vanlig bensin

Avatar Fallback

Re: Val av röjsåg

Hema  
#155456
peter399 skrev:Köp kedjeröjsågen om du inte absolut behöver en vanlig för betesmarker och gräskörning.
När dagen är slut har du röjt bra mycket mer än de andra och du känner ingenting i kroppen.


Du menarinte att man kör med en flera kedjor som hänger o slår sönder alltsomkommer i dess väg? Totalt livsfarligt.

Jag har kollat lite på Hva, fanns både med fingergas eller tumgas (kanske tumgas är standard påde nya?) Jag tyckte fingergas verkade skönast,dock av vad jag såg, så kan det inte vara så svårt att låta åf byta, förde lär ju ha fingergasvarianten i lager. Jag ska nog kolla in Jonsereds.

Användarvisningsbild

Re: Val av röjsåg

totte  
#155458
Du menarinte att man kör med en flera kedjor som hänger o slår sönder alltsomkommer i dess väg? Totalt livsfarligt.


Nej det menar han inte, han menar Husqvarnas nya röjsåg med ett litet sågsvärd.

http://www.husqvarna.com/se/forest/prod ... ws/535fbx/

Avatar Fallback

Re: Val av röjsåg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155480 Funderar också på en kedjeröjare men i så fall bara som ett komplement till klingsågarna. Det är ju ingen allroundsåg utan en specialmaskin för speciella jobb. Jag är lite tvivlande till de som säger att de röjer mera med den än med en konventionell såg. Man kanske springer över större ytor men jobbet blir lite halvgjort och man måste snart dit tillbaka.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).