Motorsåg och handhållet

Migsvets?

104 inlägg 86425 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Fisketorp  
#12798 Lite bilder..
Fick ju även ta med renoveringsobjektet, om man nu kan kalla det objekt=P

Bild

Bild

Bild

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Fisketorp  
#12967 Ja godagens igen gott folk!

Då var man med migsvets också då..
hämtade idag en styck Esab Miggy 125 3-fas. kostnad 0kr=toppen, en alltför snäll granne som man börjar få välldigt svårt att gengällda=/

Den har ju stått ett bra tag så blir väl till att smörja lite här och där?

Tänkte mest höra ifall det är någon som är haj på elektrisitet 3-fas,

Har själv glömt kunskaperna ifrån el-skolan=(

Är iallafall så att handsken saknas, anntar att det är en 16amp handske.

Någon som minns hur man kopplar kablarna till handsken?

jorden är ju enkel samt den blåa ska sitta på N(minns jag rätt)

men de 3övriga faserna, hur ska de kopplas?

//Martin

   TS
Avatar Fallback
Fisketorp  
#12969 Hittade detta på nätet..
verkar ju stämma?

Brun mellan L1
Svart mellan L2
Vit mellan L3
Blå mellan N
Gul/grön mellan PE/jordsymbol

//Martin

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12977 OBS Ingen smörjning!!!! det skall vara rent rent rent! ev kan du om du skärmar av allt annat lägga lite el-spray på drivhjulen. Ett gott tipps är att motionera motorn genom att "torr" köra maskinen innan du kopplar på strömen.

Se även till att kontrollera så att ventilen för gasen stänger i värsta fall får du byta eller använda lite smörjande effekt på de.

Vet faktiskt inte riktigt vad man skall smörja med? Eftersom det är el och argon gas som kan reagera med silikon o silikon vill man ju helst inte ha i svetsfogen så skall man nog höra med en svetsfirma eller esab innan man ger sig på allt för mycket.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#12979 Jasså..
vilken tur att jag inte hade en handske samt ork att börja greja med den idag då=P

Saknar gasflaskan så har skaffat mig flusstråd att börja leka med.
ska nog inhandla en begflaska i framtiden, men å andra sidan kanske man blir helnöjd med flusstråden =)

mm hur menade du med "torrköra"??

El-spray sadu, ingen man har hemma iallafall.. blir nog till att inhandla en handske och sedan provköra den som den står..

eller är det dumt?

//Martin

   TS
Avatar Fallback
Fisketorp  
#12992 Hmm nun är jag inhandlat handske och skruva ihop saken så märker jag att det bara är en 4-ledadkabel..

N,jord,svart & brun..

Anntar att detta blir en 2-faskabel?

och man använder N,jord samt svart och brun på L1 & L2???

Ska iallafall ut och prova nu, så hoppas att jag har rätt=P

//Martin

   TS
Avatar Fallback
Fisketorp  
#12993 gokväll på er alla!

Vart ute och prova migen nu, funkade inget bra=(

Trycker in "matarknappen" och då hör det där durandet från transformatorn? men inget mer händer varken matning eller tändning av befintlig tråd.

Haft loss matarmotorn och sett att den funkar som den ska(koplade separat ström till den)

Mätt med multimeter och det kommer ej ström till motorn, ej heller ström mellan de grova +&- polerna(möjligen dålig kontakt)

Det kommer ju ström till handtaget och vidare?(eftersom det "durar")
strömmen till handtaget kommer väl från +polen eller går det separat ledare? ser nämligen bara en liten kabel, gasslang samt grova pluss som enda kontakter till handtaget.

Någon som har några ideer på vad man ska felsöka, möjligen ett kopplingsschema hade nog inte varit dumt om man nu förstår det då=P

Kan jag ha kopplat fel i dosan, spelar det någon roll?
kopplat blå-N,jord-jord,brun-L1,svart-L2
L3 är okopplad då det bara fanns 4kablar.

Kan det bli fel ifall man provar att byta plats på faserna?

Tacksam för alla svar, då glädjen över svetsen sjönk lite =(
//Martin

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#12996
Fisketorp skrev:gokväll på er alla!

Vart ute och prova migen nu, funkade inget bra=(

Trycker in "matarknappen" och då hör det där durandet från transformatorn? men inget mer händer varken matning eller tändning av befintlig tråd.

Haft loss matarmotorn och sett att den funkar som den ska(koplade separat ström till den)

Mätt med multimeter och det kommer ej ström till motorn, ej heller ström mellan de grova +&- polerna(möjligen dålig kontakt)

Det kommer ju ström till handtaget och vidare?(eftersom det "durar")
strömmen till handtaget kommer väl från +polen eller går det separat ledare? ser nämligen bara en liten kabel, gasslang samt grova pluss som enda kontakter till handtaget.

Någon som har några ideer på vad man ska felsöka, möjligen ett kopplingsschema hade nog inte varit dumt om man nu förstår det då=P

Kan jag ha kopplat fel i dosan, spelar det någon roll?
kopplat blå-N,jord-jord,brun-L1,svart-L2
L3 är okopplad då det bara fanns 4kablar.

Kan det bli fel ifall man provar att byta plats på faserna?

Tacksam för alla svar, då glädjen över svetsen sjönk lite =(
//Martin


Låter ju helskumt att det bara är 2 faser-nollan och jord.
Dessutom verkar du ha någon funktion (fas), borta när inte trådmatningen går i sitt (rätta),inkopplat läge i svetsen.

Vore jag som du, så skulle jag låta någon elfirma/behörig elektriker undersöka saken.

Avatar Fallback
BMC  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12997 Hej,
Kan det inte vara så att den som bytte kabel på svetsen sist var lite snål och tog en fyr-ledar kabel och använde den blåa ledaren till tredje fasen.
Öppna svetsen och se om det är tre faser in och om den blåa är ansluten som fas (vilket ju inte är att rekomendera, pga förväxlingsrisken).
Det kan ju vara som så att du bara behöver tre faser och ingen neutral, vilket ju är vanligt på rena trefasmaskiner (det enda som skulle tänkas behöva 220V är ju kontrollampan eller kanske matarmotorn).

En trefasmotor som bara går på två faser brukar ju bara stå och brumma.
Ofta sitter det ett kopplingschema på insidan av höljet.

Lycka till
BMC

Avatar Fallback
Fisketorp  
#13000 Ahh underbart med snabba svar=P

Kabeln är ej bytt(verkar då lika sliten som övriga kablar) utan handsken är tagen(varför vet jag inte)

Så det kan mycket väl stämma att blå går som den 3e fasen.

Men måste man inte ha 5ledad kabel när det är 3fas ifall det nu vore org kabeln?

Sedan så kräver ju själva matarmotorn bara 12v så den borde ju funka ändå?

Kan jag koppla in blå som 3e fas utan att det händer något?
eller bör man byta mot en 5ledad kabel och koppla det rätt.
för det ska väl alltid finnas en N-annslutning?

Hur ser jag ifall N är kopplad som 3e fas i maskinen, utmärker det sig på något vis? hur ska N egentligen vara kopplad ifall man byter kabeln.
tyvärr så hittade vi inte luckan under all bråte så saknar nog kopplingsschema, sålänge det inte sitter under någonannan plåt..

Som ni märker så är inte mina el-kunskaper det bästa, minnet är så kasst sedan skolan. lämna in vore väl det bästa, men vill inte ödsla massa pengar på felsökning också få ett svar att maskinen är skrot.

//Martin

   TS
Användarvisningsbild
Per Gustavsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13003 hej lite råd från en som jobbar med el...

finns det någon typskylt på maskinen? där kan du se om det är två fas eller trefas. trefas är en "3" med ett liggande "s" efter.

har du ingen skylt kan jag ju meddela att förr kopplades maskiner så här:

svart=L1
Blå=L2
Vit=L3

Naturligtvis bara om maskinen är 380V (tänker på den blåa)
en maskin som går tvåfasigt men ska ha trefas funkar inte trådmatning mm alls på så jag skulle koppla in den enligt ovan!

Avatar Fallback
Fisketorp  
#13007
Per Gustavsson skrev:hej lite råd från en som jobbar med el...

finns det någon typskylt på maskinen? där kan du se om det är två fas eller trefas. trefas är en "3" med ett liggande "s" efter.

har du ingen skylt kan jag ju meddela att förr kopplades maskiner så här:

svart=L1
Blå=L2
Vit=L3

Naturligtvis bara om maskinen är 380V (tänker på den blåa)
en maskin som går tvåfasigt men ska ha trefas funkar inte trådmatning mm alls på så jag skulle koppla in den enligt ovan!


Hmm inte sett någon sådan typskylt, men bara snabbkollat iofs.
ska kolla bättre imorgon!!!

Den vita kabeln saknas.

gult/grön
brun
svart
blå

är de som finns, men jag anntar att brun går istället för vit då=P

Somsagt ska kika efter en sådan skyllt.

kan något gå riktigt galet ifall jag flyttar blå från N till L2 istället?

Spelar det egentligen någon roll hur man kopplar faserna, om den ändå ska ha 3fas?

tackar för alla bra svar

mvh//Martin

   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13010 Här finns en som har mycket gammalt kvar. Det fungerade ju på fars tid och fungerar nu också. Alltså har jag en del gamla fyrkantiga trestifts (325 och 316) handskar kvar. De fungerar men inte någon större vits med femledarkablar till dem. Nej, tre faser samt noll och skyddsjord sammankopplade. Så gjorde man förr och det fungerade och var inga problem så länge jordningen fungerade. I annat fall kunde man få en smäll i fingrarna. 😡

Avatar Fallback
Fisketorp  
#13013
Ernst skrev:Här finns en som har mycket gammalt kvar. Det fungerade ju på fars tid och fungerar nu också. Alltså har jag en del gamla fyrkantiga trestifts (325 och 316) handskar kvar. De fungerar men inte någon större vits med femledarkablar till dem. Nej, tre faser samt noll och skyddsjord sammankopplade. Så gjorde man förr och det fungerade och var inga problem så länge jordningen fungerade. I annat fall kunde man få en smäll i fingrarna. 😡


Godagens Ernst, eller natt ska man väl säga=P

fyrkantig metallhandske syftar du på?
menar du att nollan(N) ska kopplas ihop med jorden?

//Martin

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13018 Du måste nog kolla ordentligt hur anslutningen ser ut i maskinen. Finns det en anslutning för 0an där? Om inte så glöm den helt. Då ska det vara 3 faser + jord.
Den färgen som sitter på jord där sätter du på jord i handsken å dom andra tre på faserna.
Har den en anslutning för N i maskinen ska du skaffa en 5ledare.

En bild på själva anslutningen i svetsen vore bra!

Tänk dock på att det är ganska farliga saker du pillar med så är du osäker så be nån som kan(elektriker).

Magnus M

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).