Motorsåg och handhållet

Bästa röjklingan?

8 inlägg 7007 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bästa röjklingan?

Skogshuggarn  
#11894 Låt höra!

Vilken är er favorit och varför?.

Maxi - EIA/Scarlett - XRT,,,,,



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
XP  
#11897 Har scarlett på min 343f,har inte så mycket erfarenhet av röjning men när jag röjde 3-5 meters träd så han man knappt nudda förrän dom var av så jag ger scarletten högt betyg.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11898 Vill säga att Maxi avverkar snabbast,men nu har jag tre olika klingor som alla heter Maxi...

Rakslipad håller skärpan bra, men är knepig att fila i skogen.Den ska nog slipas maskinellt, så jag väljer den rundfilade Maxi.Nackdelen är att den kastar värre.

9" klinga är jättebra om sågen orkar. 345 är för klen i botten.480 är gränsfall. Nya 355 låter som gjord för denna klinga,så jag hoppas mycket på tomten i år..

/Nisse

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11985 Det finns en annan konstig attan med jag har inte provat den än men så här skriver dom som säljer den !

• Hög skäreffekt
• Självslipande
• Lång livslängd
• Används på båda sidorna, lämpar sig utmärkt för professionella sågnings- och röjningsarbeten.
• FÖRDEL: Tack vare den speciella skär- och skrapargeometrin blir röjsågsklingan knappt varm vid användningen och slits därför mycket mindre.
• Röjsågsklingan skärpa håller längre, man kan arbeta väsentligt effektivare och längre. Denna nya konstruktion gör att sidan som inte används genomgår en självslipning. Vid slitage av ena sidan behöver kniven bara vändas och sedan kan man genast fortsätta med arbetet.

• OBS! Går ej att montera fel
http://www.ratioparts.com/ansicht/Ratio ... iewer=true

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11989 Hmmm..

"Hyveltand" ??

Att den inte blir slö tror jag inte ett smack på.
Denna tand typ är inget nytt direkt. Det har funnits väldigt länge.
Skär säkert bra, men tål nog inte mycket bus om det inte är mirakelstål i den.

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11991 Den är nog hopplös att fila rätt när du väl klappat den i ett stenröse.

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12006 Jag har i allafall beställt 2 stycken för att prova :D :D Åter kommer i detta ämne

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12012
Skogsola skrev:Den är nog hopplös att fila rätt när du väl klappat den i ett stenröse.


Problemet är väl även lite obalans i klingan, har försökt rikta upp en klinga efter en ordentlig käftsmäll det går men man får ha kunskap o tålamod.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).