Motorsåg och handhållet

Sugihara svärd.

141 inlägg 59031 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sugihara svärd Super light

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263597 Sugi Hara har en model som heter Super Light, laminerat sverd.
Inte særlig "light" mot et standard sverd. Nå er dette korte 12" så det blir litt bedre på lengre sverd. Standard Stihl 425 g, Super Light 403 g og Light pro 360 g.
Til sammenligning er et Stihl 12" for 1.1 kjede ca 325 g.

Skal man ha et "light" er det vel Light pro som gjelder men prisen er dobbel i forhold til super light. Henholdsvis 22 og 44 pund + frakt.

Finishen er meget bra og kjede sporet trangere en på Stihl sverd. Litt annen profil på Sugi Hara en på Stihl, smalere i front. Inte testat dom en.

P1010719R2.jpg

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

palbin  
#263781 Är vikt viktigt för såpass små svärd - 12 tum - det är väl snarare ev
tom en fördel med inte-allt-för-liten vikt för balansens skull ... .

Inte för att jag betvivlar att Sugihara kan vara betydligt bättre än van-
liga Stihl ... .

Avatar Fallback

Re: Sugihara svärd.

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263812
palbin skrev:Är vikt viktigt för såpass små svärd - 12 tum - det är väl snarare ev
tom en fördel med inte-allt-för-liten vikt för balansens skull ... .


Nei egentlig ikke utom kanskje for arborister som klatrer. Men poenget var mer at en vektbesparelse på 5% ikke kan kalles "Super light" kanskje det andre med 15 % besparelse. Men på et 18" eller større sverd har det nok mer å si med 15 % vekt besparelse.

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

palbin  
#263814 Ja det tänkte jag också efter jag skrivit det jag skrivit att
på en MS200T (liknande) är all viktbesparing viktig - spe-
ciellt utanför "centrum" så att säga ... .

Avatar Fallback

Re: Sugihara svärd.

sparrsex  
#278711
Kenthf skrev:Någon som vet vart man enklast beställer dessa svärd?

http://www.skogsverktyg.se/Sagkedjor-Sv ... 6_181.html har har ni en bra sida jag rekommenderar :D

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

anersimyra  
#278712 Tyvärr verkar 13" i 325 inte finnas :sad:

Avatar Fallback

Re: Sugihara svärd.

åberg  
#279616
anersimyra skrev:Tyvärr verkar 13" i 325 inte finnas :sad:


http://www.skogsverktyg.se/Sagkedjor-Svaerd/Svaerd/passar-till-Husqvarna/-325-x-1-5mm/33cm-325x1-5mm-svaerd-passar-till-Husqvarna-13tum::230.html

Edit: Fast du kanske menade nåt annat märke... Sugihara Superlight kanske? Vad vet jag... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

anersimyra  
#279618
åberg skrev:
anersimyra skrev:Tyvärr verkar 13" i 325 inte finnas :sad:


http://www.skogsverktyg.se/Sagkedjor-Svaerd/Svaerd/passar-till-Husqvarna/-325-x-1-5mm/33cm-325x1-5mm-svaerd-passar-till-Husqvarna-13tum::230.html

Edit: Fast du kanske menade nåt annat märke... Sugihara Superlight kanske? Vad vet jag... :mrgreen:
Det där billiga krafset intresserar mig inte. Jag har ett 15" tum med utbytbar nos. Först efter ca 50 timmar fanns en liten antydan till grader. :smile: HVA original får man grader på efter 8 timmar hårdkörning.. :x Dock rekommenderar jag inte kedjor från Sugi Hara, i vart fall inte dem som levereras i paket med svärd och kedja. De är något för hårt härdade för att bli riktigt skarpa.

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

Norrtull  
#736106 Om man nu ska köpa ett nytt svärd som håller längre än Hva org svärd i 20", är det värt att köpa Sugihara, tänkte försöka bespara mig lite vikt också.

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736110 Det är ett helt spectrum med olik segment av pris, slitstyrka och vilket som är bäst/lämpligast och priseffekivt för dig är beroende på vad du kör. Vilken såg, vilket arbete, kedje tillverkare/hårdhet på kedjan? Timmar den körs?
Det kanske blir lika bra eller bättre med ett billigare svärd som är lite bättre för dig?
Svårt o råda rätt om man inte vet mer.

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

Norrtull  
#736115 Har en Hva 565, sågar Ek, Gran, Tall, Asp och lite björk. blir väl mest vedbacken, men 10-15 träd/år. Sen småskräp som rönn och stora hassel.
Finns rätt mycket Tall som kan komma tas ner ca 20st, men inte helt klart än. Hobbysågare som inte fäller mer än på helger och semester.

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736119 Finns bra massiva, billiga svärd som till din huggning håller några år.
Och du blir inte lika ledsen när det skiter sig o går sönder.

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

Norrtull  
#736127 DVS ett org hva svärd duger en stund för mig som hobbysågare? Läser man här så är endast proffsnivå det som gäller 😀

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

totte  
#736134 Proffsnivå är förstås det som gäller för anersimyra, han är nämligen ett av våra riktiga huggarproffs. Sågar förmodligen mer vissa dagar än vad du gör på ett år. Så skulle nog tro att ett ganska ordinärt svärd håller för dig i flera år.

Men Sugihara är fina grejor med mycket hög "vill-ha-faktor". Bara en fråga om vad du har lust att lägga ut.

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

anersimyra  
#736138 Skogma har, eller hade möjligen solida GB svärd i 0,325 till HVA. Risken är att jag köpte hela lagret då de enbart kostade 75:- kronor inkl moms..🤑 skogsverktyg borde ha kvar solida Tsumura av den tyngre varianten ( inte light ) som garanterat håller i många år för sällananvändaren. Annars finns Tsumura light, eller ännu hellre ett Canon.. 😀 självklart så köper man sen Husqvarnas H25 kedja vilken går att finna för lite drygt 100 kr inkl. moms. De säljs nu tämligen billigt då HVA satsar hårt på sitt x-cut system med 1,3 mm drivlänk vilket jag själv överget då jag ännu inte ägt något 1,3 mm system där noshjulet inte spruckit..🤥

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).