Motorsåg och handhållet

Hur är HVA 339XP

15 inlägg 6737 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur är HVA 339XP

Johan C  
#153977 Någon som har erfarenhet av HVA 339XP??



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hur är HVA 339XP

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153984 Ja, första versionen. Luftfiltret blir fort smutsigt och avgasröret bränner lätt hål på byxorna. Tror de har ändrat rörets utlopp på senare versioner. Annars lätt och rapp.

Användarvisningsbild

Re: Hur är HVA 339XP

Johan C  
#153991 Ok det e farsan som vill ha ett lite mindre såg sen han kände på mitt Stihl 201. Men han har ett HVA sen innan och vill inte blanda fabrikat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur är HVA 339XP

FREIJAN  
#154003 Har vart ute med min i skogen idag, helt enkelt lysande maskin, lätt,smidig, hyffsat rapp... ja är helnöjd, köpte den förra året i slutet så de är NE model på den, så tror att den är åtgärdad me trubblet att den satte igen luftfiltret ialf

Avatar Fallback

Re: Hur är HVA 339XP

Naders  
#154011 Köp en 339 till far din och han kommer garanterat att bli nöjd ;)
Köpte själv ett ex av första modellen efter Gudruns härjningar då min sambo önskade hjälpa till....
När inte hon var med så skulle min farsgubbe alltid "låna" 339:an som sedermera blev hans....

Som ovan nämndes så täpptes luftfiltret igen ganska snabbt och det här med att den eldar upp byxor kan jag instämma i.
Nu köpte jag en av den nya modellen häromåret och där har de gjort ändringar av ovanstående.
Dessutom är det lite mera pulver i den.
Nu kanske denna såg lämpar sig mest för förstagallring och klenare huggning.
Det är ju ingen 346:a ;)

Användarvisningsbild

Re: Hur är HVA 339XP

Johan C  
#154023 å passar den bra, för till det grövre har han en 350 att leka med 8)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur är HVA 339XP

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154031 Jag har en och det är en mycket trevlig såg att använda. :grin:

Avatar Fallback

Re: Hur är HVA 339XP

PeterN  
#154034 Ser att dom flesta är nöjda med sitt 339. Då är väl jag undantaget då! Köpte ett tidigt 339, och hoppas att det blivit bättre. 339-an är det enda såg som jag nånsin bytt bort. Jag har haft många av Husqvarnas sågar och varit nöjd med dom, men när det gäller ett litet såg som 339 så är mitt råd, köp ett Stihl MS201 istället. Har inte provkört just 201-an men föregångaren MS 200 är ett fantastiskt bra såg. //Peter

Avatar Fallback

Re: Hur är HVA 339XP

botte  
#154035 Jag har en senare version och den har krånglat lite. Fick bytt tändspolen på garantin och drabbades av skit i förgasaren vilket troligen var självförvållat. Att luftfiltret lätt blir igensatt håller jag med om, men annars är det en lätt och smidig såg som jag sätter i händerna helst av mina sågar. Jag har två jonsesedssågar (2152 och 2054) också och en stor fördel är att det är samma skärutrustning till alla sågarna.

Avatar Fallback

Re: Hur är HVA 339XP

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154050 viewtopic.php?f=12&t=6401

Gammal tråd om 339 xp. Och om sågar med tändekulemotorer. ;)

Avatar Fallback

Re: Hur är HVA 339XP

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154051 Och en till tråd

viewtopic.php?f=12&t=2249

Avatar Fallback

Re: Hur är HVA 339XP

Homo abies  
#154623 Provkör en Stihl ms200 eller ms201 först och jämför själv! personligen har jag avverkat ett par 339 av äldre modell och sedan jag gick över till Stihl ms 200 så upplevde jag något intressant, Driftsäkerhet!

Användarvisningsbild

Re: Hur är HVA 339XP

Kjell S  
#154702 Har en äldre modell som klättersåg m 16" pixel på.
Funkar utmärkt!
Bränner brallor och jackor dock...

Användarvisningsbild

Re: Hur är HVA 339XP

vetinte  
#154783 Haft min i 2 sasonger. Anväder den vid röjning o kvistning. Träd över 20cm får den gammla 55-an fixa.
Inga problem, låg vikt o samma grejer till bägge.
Nöjd.

Avatar Fallback

Re: Hur är HVA 339XP

mattiasc  
#155910 Jag har också en 339 av en äldre modell. Sätter igen luftfilter vilket jag inte ser som något problem, då det funkar en lång dag iaf. Har haft mycket små krångel med den också. Smörjningen till kedja mm. Jag är också irriterad över att förgasarinställningarna är "spärrade".
Men i övrigt en helt gudomlig såg för vedhuggning och klenare gallring. Hade den att kvista mycket med också efter en storm. Kapade dock loss med 346:an.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).