Motorsåg och handhållet

Sthil026 får inget bränsle! *LÖST*

15 inlägg 7017 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sthil026 får inget bränsle! *LÖST*

Per brand  
#153676 Hej!

Har en sthil 026 som inte startar. Den startar när jag ger den en sup rakt ner i förgasaren.
Har andrygt haft i gång sågen innan utan fick den av en vän som i sin tur fick med den i ett husköp. Är det någon här som har tips? Kan det vara bränsle slangen?
Tack på förhand. Per


Senast redigerad av Per brand tis 10 jan 2012, 17:33, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sthil026 får inget bränsle!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153679 Nästan säkert spricka i slangen.

Avatar Fallback

Re: Sthil026 får inget bränsle!

Per brand  
#153681 Det var en av mina tankar med. Blir att köpa en ny slang och testa!
Per

   TS
Avatar Fallback

Re: Sthil026 får inget bränsle!

Phantom  
#153684 Har den stått länge så skulle jag kolla upp bränslefiltret samtidigt med bränsleslangen.
Sen tror jag att du behöver rengöra förgasaren då den verkar ha stått länge. Men börja med filter och slang, sen rengör du och byter membran i förgasaren som jag tror är ditt problem. Men se även till att byta tändstift när du ändå håller på.

Avatar Fallback

Re: Sthil026 får inget bränsle!

Midgård  
#153686 Jag skulle dra igång en HVA-såg i somras men inte ett liv i den. Drog först av fjädern och efter fjäderbyte fortfarande inget liv. Det visade sig att bränsleslangen i princip var upplöst mellan tanken och förgasaren. Det var inte ens en slang, bara kletig sörja. Sågen hade stått några år, visserligen torrt, mörkt och i c:a 15 plusgrader men ändå..

Avatar Fallback

Re: Sthil026 får inget bränsle!

Per brand  
#153690 Kul med så stort gensvar. Vet ni om något bra företag eller näthandel med bra priser eller så får det bli ett besök hos ÅF i stan. Per

   TS
Avatar Fallback

Re: Sthil026 får inget bränsle!

peter399  
#153773 Ta du ÅF i stan. De ska ju leva de också.

Avatar Fallback

Re: Sthil026 får inget bränsle!

242xpg  
#153855 vi har ett 242 som dagen till ära verkar få vakum i tanken . rev i sär förgasaren och rengjorde samt kollade membran(både uppe och i botten) efter att jag bytt sugsilen och kollat bränsleslangen. upptäckte att det var vakum när jag rev ur förgasaren. men hur funkar luftningen till tanken? tanklocket verkar inte innehålla någon luftning!? :???: är det de två hålen i botten på förgasaren? det går ca en minut (beroende på belastning), sen får det ingen soppa. öppnar tanklocket sen går det en minut osv osv. operationen verkar inte haft någon effekt.... 😡

Avatar Fallback

Re: Sthil026 får inget bränsle!

242xpg  
#153856 kanske skulle startat en ny tråd...? är inte vaner med såna häringa forum

Användarvisningsbild

Re: Sthil026 får inget bränsle!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153877 Får du inga svar så starta ny tråd, med tydlig rubrik.

Användarvisningsbild

Re: Sthil026 får inget bränsle!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153882 Om du kollar på 242:ans IPL http://www.husqvarna.com/ddoc/HUSI/HUSI ... 269-66.pdf så hittar du tankluftningen.

Avatar Fallback

Re: Sthil026 får inget bränsle!

242xpg  
#154000 man tackar ! nu ska de skruvas i kväll!

Avatar Fallback

Re: Sthil026 får inget bränsle!

Ingoberra  
#154141 Kolla impulslangen till förgasarn med

Användarvisningsbild

Re: Sthil026 får inget bränsle! *LÖST*

viktor meck  
#154579 Vad var felet?

Avatar Fallback

Re: Sthil026 får inget bränsle! *LÖST*

Per brand  
#154587 Hade loss bränsleslangen och bränslefilter och blåste rent. Verkade ligga en backventil i bränsleslangen som kanske hade kärvat. Gjorde även rent förgasaren.
Nu går sågen fint.
Per.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).