Motorsåg och handhållet

Sågköp för total nybörjare !

44 inlägg 18291 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sågköp för total nybörjare !

totte  
#162425 Men inte om man skall stå mycket på vedbacken och kapa, då är en så liten såg helt otillräcklig. Det går, visst gör det, men det tar tid och frestar på sågen alldeles för hårt.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Sågköp för total nybörjare !

haqvor  
#162430 Jo det är sant, men en större såg, särskilt en proffssåg, är svårare att lära sig med eftersom den lätt sågar fortare än vad en nybörjare har kontroll över. Det är lätt att hamna efter sågen och såga för långt, det kan vara ödesdigert när man fäller! Att MS200 inte riktigt räckte till vare sig på vedbobacken eller den storlek på träd som jag normalt ställs inför är också de viktigaste anledningarna till att jag skaffade mig en 357:a.
Något som jag märkte är att mer eller mindre från första skäret så ökade jag min precision med den större sågen, det tror jag till stor del beror på mitt tragglande med 200:an. Den har varit en väldigt bra "lärsåg" för mig och har gett mig en bra nivå att stå på för att hantera en rappare såg.

Jag antar att mitt råd egentligen är att skynda långsamt, ta det vackert med hälsosam respekt för redskap och träd så minskar risken för olyckor markant.

Användarvisningsbild

Re: Sågköp för total nybörjare !

totte  
#162431 Sågstorlekar kan man debattera i oändlighet, så har också gjorts här på forumet i inte så få trådar. Men sammanfattningen på slutet är det ingen diskussion om, det är ett synnerligen gott råd!

:-bd

Avatar Fallback

Re: Sågköp för total nybörjare !

Smältarn  
#176661 Får göra ett inlägg till då jag tycker att sågen blivit svårstartad. Får dra så jäkla länge nu och krångla med att hålla in gasen samtidigt för att få igång den. Har kanske kört i den 4 liter Aspen totalt med den sågningen jag gjort.

Krånglade 1 gång med choken på och av flera gånger och efter det startar den mycket sämre, och det var för att jag fick för mig att den inte fick bensin . Men efter att jag hade blåst av tändstiftet med tryckluft startade den .

När den väl startat en gång går det lätt att starta den. Har inte testat att byta tändstift men kan det vara så enkelt? Har ju köpt sågen på nätet lång hemifrån så jag är ju inte jättesugen på att skicka den?

Mvh Smältarn

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågköp för total nybörjare !

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176666 Luftfiltret?

Avatar Fallback

Re: Sågköp för total nybörjare !

Smältarn  
#176674 Luftfiltret ser ut att ha en liten oljeros närmast handtaget. Kan det vara orsaken? Är det bara att tvätta det i vatten och nåt som löser oljan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågköp för total nybörjare !

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176677 Om det är nylonfilter, varmt vatten och diskmedel och tandborste. Eller kör det i diskmaskinen. ;)

Avatar Fallback

Re: Sågköp för total nybörjare !

Smältarn  
#176685 Tack ! Nu är det som vanligt igen !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågköp för total nybörjare !

totte  
#176701 Du bör alltså kolla luftfiltret ofta. Räcker många gånger med att bara borsta av det, och så tvättning när det börjar se geggigt ut.

Användarvisningsbild

Re: Sågköp för total nybörjare !

Kjell S  
#176703 Blåser rent minst varje vecka vid veckogenomgången om den gått normalt.
Har aldrig tvättat något filter, köper nytt när det börjar samla på sig...

De som inte använder sågen så ofta - rengör efter sågningen, dra åt skruv mm
Smörj in kedja, svärd mm innan undanställning. Blir det längre än ett par
månader töm gärna den på soppa o kedjeolja oxå...

Avatar Fallback

Re: Sågköp för total nybörjare !

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176708 På min HVA339 är det lämpligt att göra rent luftfiltret en gång om dagen... :(

Avatar Fallback

Re: Sågköp för total nybörjare !

Blivande snickare  
#176719
Mangan skrev:På min HVA339 är det lämpligt att göra rent luftfiltret en gång om dagen... :(

Vad beror det på?
Dålig placering? För bra sug? :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Sågköp för total nybörjare !

totte  
#176771 Det är väldigt olika hur sågar grisar ner filtret, sen beror det mycket på vad det är för körning också.

Användarvisningsbild

Re: Sågköp för total nybörjare !

Kjell S  
#176789 Ja, den är totalt felplacerad. Likaså avgasen.
Speciellt när man klättrar så åker spånen rakt in i filtret och
avgasen bränner sönder kläderna...

Var inte den menad som Tophandle såg?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).