Motorsåg och handhållet

Sågköp för total nybörjare !

44 inlägg 18255 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sågköp för total nybörjare !

foton  
#152859 Jag vet att alla kommer att ropa fy och usch, men jag kann medela att min Meec som köpptes på Jula för 795 kr. sommaren 2009 och är med till skogen varje dag har inte krånglat någon gång än.Den annvänds till att fälla och delvis kvista dom träden som är över 35 cm. som min stegmatare inte når om.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Sågköp för total nybörjare !

Smältarn  
#152875 Har ingen aning om vad en stegmatare är men det är kanske lite för avancerat för mig :) Men du är kanske en jävel på att fila kedjan. Det jag kan säga om Arbetskamraten är ju att han hade väldiga problem att såga ner några "adderträn" åt grannen men det kan ju ha med filandet att göra. Kunskap är väl minst halva jobbet antar jag och då är det väl förmodligen bättre att ha bra verktyg om man är ovan. Nu hoppas jag bara att svenskarna kan vända 0-3 till vinst..... Gott nytt år allihop !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågköp för total nybörjare !

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152876
foton skrev:Jag vet att alla kommer att ropa fy och usch, men jag kann medela att min Meec som köpptes på Jula för 795 kr. sommaren 2009 och är med till skogen varje dag har inte krånglat någon gång än.Den annvänds till att fälla och delvis kvista dom träden som är över 35 cm. som min stegmatare inte når om.

Inte illa!
Det är på detta vis de dyra märkena blir tvungna att skärpa sig och bli både bättre och billigare!
Mkt trevlig läsning.

Användarvisningsbild

Re: Sågköp för total nybörjare !

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152887 Det säger inte mycket om hur den är i jämförelse med en såg av högre kostnad.
Däremot säger det mycket om hur mycket såg han behöver.

Man får vad man betalar för.

Avatar Fallback

Re: Sågköp för total nybörjare !

jannee  
#152936 Gå in till en handlare (maskinaffär eller liknande) som du har förtroende för. Köp en begagnad, väl genomgången proffssåg, märke Husqvarna Stihl eller Jonsered helst 55 cc.
Att sågen kanske blir lite tung spelar inte så stor roll på vedbacken, viktigt med stark motor eftersom du snabbt lär få ganska ovass kedja.
Fil och filmall + att någon visar dig hur du ska fila, detta är a och o.
Skyddsbyxor, skyddsstövlar och hjälm med RIKTIGA hörselkåpor.
Hur viktigt det är med byxorna och stövlarna lär du märka den dagen du trasslat in kedjan i byxorna eller ovassat kedjan på stövlarna.

Användarvisningsbild

Re: Sågköp för total nybörjare !

viktor meck  
#152980 Få tag på en beg hva 242xp eller en 346xp. finns till hyfsat bra pris och håller länge. annars har vi sålt många stihl Ms250. Vi har inte fått in många reklamation. Som många andra säger här är att om du ska såga ved så ska du hälst ha en såg på minst 50cc.

Avatar Fallback

Re: Sågköp för total nybörjare !

peter399  
#153048 För vedkapning har du en stabil såg i HVA 359 som många handlare tycks kampanja nu för 4995:-.
Begagnat: 346, 353, 357 etc. Eller jonsered 2152, 2153, 2156 osv. Ska du titta på Stihl så se till att andra nuffran i modellnumret är en jämn siffra (= proffskvalitet). ex241, 261, 362 osv. Undvik modeller som 250, 310, 390 ... Råder dig att satsa på ny såg, den håller i många många år. Min 262a har varit med om det mesta men vägrar strula så det lär aldrig bli någon 560 ...

Avatar Fallback

Re: Sågköp för total nybörjare !

Smältarn  
#154506 Ja det blev till slut en Husqvarna 359. Får den väl kanske i slutet på veckan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågköp för total nybörjare !

Storfot  
#154512 Beställde nyaste Husqvarna 346xpg med triobrake och den verkar vara en populär allroundsåg med kraft att kapa och lätt så man kan kvista utan problem :)

Avatar Fallback

Re: Sågköp för total nybörjare !

Smältarn  
#154515 Ja den verkar ju ypperlig men en anings dyrare än vad jag hade tänkt mej.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågköp för total nybörjare !

Storfot  
#154516 ja den kanske inte är i rätt prisklass men är värd priset för körde sådana sågar första året här på skogs, bekväma och starka men endå lätta :)

Användarvisningsbild

Re: Sågköp för total nybörjare !

totte  
#154520
Smältarn skrev:Ja det blev till slut en Husqvarna 359. Får den väl kanske i slutet på veckan.


Grattis! Då har du en såg som nog blir billig i längden, den är såpass stor att du sällan behöver pressa den, den kommer att hålla.

Avatar Fallback

Re: Sågköp för total nybörjare !

Naders  
#154532
Storfot skrev:Beställde nyaste Husqvarna 346xpg med triobrake och den verkar vara en populär allroundsåg med kraft att kapa och lätt så man kan kvista utan problem :)

Du menar efterföljaren son skall heta 550 och kommer i Februari?

Avatar Fallback

Re: Sågköp för total nybörjare !

Smältarn  
#161766 Tänkte bara berätta att jag har införskaffat fil och filmall (stihl) byxor,stövlar och hjälm (Oregon). Så bara vädret blir fint så ska jag börja på och bearbeta björkarna på tomten.......

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågköp för total nybörjare !

haqvor  
#162421 Jag skulle föreslagit en mindre lättare såg, som Stihl MS200 eller Husqvarna 339XP.
En mindre såg är lättare att hantera, skär lite långsammare och ger mer tid att göra rätt. De stora nackdelarna är att det är lätt att skaffa sig ett oergonomiskt arbetssätt eftersom den går att "slänga runt" lite som man vill utan att man blir så trött i armarna och att man växer ur den efter ett tag om man fäller och kapar mycket över 20-25 cm. Man lär sig också att även en liten såg klarar av mer än man tror! När man skaffar större så har man kvar en bra kvistningssåg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).