Motorsåg och handhållet

Ta av svänghjul/kopplingstrumma

47 inlägg 33752 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153896
Bajk skrev:När jag väl köpt avdragaren på Biltema så funkar det inte för att axeln på den var rak och inte rörlig så klorna kom inte åt under hjulet. Är det någon som vet var man kan få tag på en två armad avdragare med rörliga axlar, 10 cm i diameter måste den klara, i sverige för ett bra pris!!??


Bajk skrev:http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSjwWTfX2A7kZSo5laNby-dA1OpVEdLrNHkudcVdGjZXJ0tjw4l1g
När de tog av svänghjulet på Carlsönerna så använde typ en sådan som på bilden. Det gick väldigt bra!


Kan vara bra o ha men inget till svänghjul.
Stor risk nåt går fel.

Att sätta spänning med går bra, men de behövs en liten smäll ändå...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153897 Mitt råd är att följa Manges tips. Det är inte alla modeller som har skruvhål för avdragare, vissa som t.ex. Jonsered 510/520 har bara pressnitar som håller fast vinkeljärnen för startapparaten.

Användarvisningsbild

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

totte  
#153908 Ja man kan alltså använda en kloavdragare, men man får inte DRA av hjulet med den, bara använda den för att sätt måttlig press på hjulet. Sen knackar man på centrumbulten. Om avdragaren får dra för hårt kan hjulet brista eller deformeras. Som Mange säger, risken att nåt går fel är stor.

Avatar Fallback

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

Bajk  
#153983
totte skrev:Ja man kan alltså använda en kloavdragare, men man får inte DRA av hjulet med den, bara använda den för att sätt måttlig press på hjulet. Sen knackar man på centrumbulten. Om avdragaren får dra för hårt kan hjulet brista eller deformeras. Som Mange säger, risken att nåt går fel är stor.


Vad för avdragare menar du att man ska ha? Hur ser en sådan ut? Jag tyckte det var ett smidigt verktyg som dem använde för att få hjulet med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

totte  
#154008 Jag pratar om en sån som du tänkte köpa två eller trearmad och som jag starkt avråder ifrån. Men vet man och har erfarenhet av hur mycket man kan dra så går det förstås att använda för att sätta en viss press på hjulet och sen få lös det genom att knacka. Men jag avråder fortfarande starkt ifrån att använda en sån, risken för att dra hjulet skevt eller få sprickor är mycket stor. Och det alldeles oavsett hur de bar sig åt på verkstaden. Betänk att de som jobbar där har hållit på så mycket så de vet exakt var saker och ting tål.

Själv skulle jag aldrig sätta en sån på ett svänghjul.

Avatar Fallback

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

axwell  
#154026 En sån här i rätt storlek brukar inte skada föremålen alltför mycket.
Kostar mycket "mer än det smakar"

http://www.verktygsboden.se/avdragare/lageravdragare

Användarvisningsbild

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154052
axwell skrev:En sån här i rätt storlek brukar inte skada föremålen alltför mycket.
Kostar mycket "mer än det smakar"

http://www.verktygsboden.se/avdragare/lageravdragare


Hur ska du få den in under svänghjul?

Det finns inget behov för en massa prylar för o lossa ett svänhjul som detta på 5000.
De sitter aldrig så hårt att man behöver hela tunga vapen arsenalen!

Har lossat hundratals av dessa o har nog inte använt avdragare nån gång!

Avatar Fallback

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

axwell  
#154092
Mange skrev:Hur ska du få den in under svänghjul?

Borde kanske lagt till "där det finns möjlighet att få fast". För trådskaparen bör det vara uppenbart om något liknande kunde ha använts. Han söker ju tydligen en avdragare.

Mange skrev:Har lossat hundratals av dessa o har nog inte använt avdragare nån gång!

Det skulle nog inte jag heller ha gjort, men det är en annan femma.
Däremot har jag lagrat om hundratals elmotorer, en stor andel med hjälp av liknande avdragare.

Användarvisningsbild

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154115 För att bäst hjälpa stackarn som vill ha bort ett svänghjul kanske det är lämpligare o råda till hur han ska få bort sitt svänghjul....

Avatar Fallback

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

Bajk  
#154126 Precis Mange!

Jag är fortfarande nyfiken på den metoden som du använder dig av men skulle isåfall behöva tydligare info om verktyget som jag ska använda. Vad det heter, storlek/mått, gärna en bild/video/text på hur man gör. :geek:

Som alltid uppskattar jag era tips och trix och på något sätt så kommer svänghjulet att åka av :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154142 Hammare, körnare o en bit startsnöre eller annat lämpligt.
Slipa körnaren så den passar bra i konan på vevaxel.
Hellre något spetsig än något trubbig.
Lossa mutter.
Häng såg i svänghjul med snöret.
Sätt körnaren i det koniska hålet på vevaxelns ända.
Damma till den med hammaren. Vänligt och bestämt.


Slå direkt på veven och använda lämplig skruvmejsel för att ge spänning, likaså avdragare, är riskfyllt och stor chans o göra fel så nåt skadas.

Användarvisningsbild

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

totte  
#154181 Bara för att göra helt klart om avdragare: Om man skall använda det så bör man ha en som är avsedd för sågen, med skruv som passar till de skruvhål som finns, i de fall det går. Universalavdragare av alla typer bör undvikas.

Användarvisningsbild

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154229 Borde gå väldigt lätt att göra en egen svänghjulsavdragare som är som Hva's (tror det är deras iaf) som man gängar på veven.
Det är som ett dorn som är ihåligt och gängat.
Den skruvar man in så det sitter dikt an svänghjulet, lossar ca ett kvarts varv och drämmer till med hammaren.
Svänghjulet släpper på första slaget i 99.99% av fallen.

Borde funka att ta en svänghjulsmutter och svetsa på en rörstump så att man inte slår på gängorna. Eller tom att bara sätta dit muttern och ha en lös rörstump som distans för att sen drämma till med hammarn.
Det funkar dock att hänga i snöre också, men det tar längre tid och är lite bökigt.

Användarvisningsbild

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154246 Dornet är precis samma sak, fast funkar på mer än en sågs gänga.

Avatar Fallback

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

Ile62  
#154574 En stump av MMJ 3x2.5 elkabel är min kolvstoppare. Funkar utmärkt.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).