Maskiner och fordon: Stiga Villa, 346xpg timmad, 245r, Honda UMK435, hs80, klippo pro S, saab 9-3 Ttid - 08, Yamaha Grizzly 600 - 98
trislc skrev:Tror att Totte menar att själva SVÄNGHJULET inte är gängat!
Däremot är självfallet LÅSMUTTERN till svänghjulet gängad och skall således skruvas av.
en riskabel lösning om du inte kan använda en avdragare är att skruva på muttern så att den är jäms med axeln. och sen slå några lätta men bestämda RAKA slag på muttern med en hammare. brukar funka. men detta gör du på egen risk. men jag har dock aldrig förstört en axel eller svänghjul å detta sett. har gjort det säkert 20-30 gånger lycka till
totte skrev:Ja det är en av de metoder som funkar om man inte har avdragare. Viktigt är att muttern skall vara Exakt i plan med axeländen. Sen funkar det betydligt bättre om man kan hänga upp sågen i en lina i själva svänghjulet. Genom att sågen hänger i hjulet och därmed axeln så skjuts axelns lilla sidospel så att kraften i slagen inte överförs till lagren och genom att den har en liten rörelsemån så lossnar den också lättare. Linan kan man hänga runt nacken så sågen hänger framför kroppen.
Sen är det som Viktor säger viktigt att slå rakt och inte för hårt. Rappa slag med måttlig kraft funkar bäst och gör minst skada. Minsta aning om att du börjar deformera nåt, sluta och skaffa avdragare.
Ofta bra att värma svänghjulet först med gasol eller värmepistol, lagom nånstans mellan för varmt att hålla i och tills vatten fräser.
Då flyttas hela axeln i sidled, lager osv får på fan.