Motorsåg och handhållet

Ta av svänghjul/kopplingstrumma

47 inlägg 33703 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ta av svänghjul/kopplingstrumma

Bajk  
#152500 Hur gör ni för att ta av svänghjulet/kopplingstrumman? Behöver fixa lite med mina Partner 500/5000H. Har hört något om att använda skosnöre. Andra förslag? Bilder/filmer.

Väl mött



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152504 Skruvmejsel är ju lite brutalare, ner i t-hålet.

Användarvisningsbild

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152506 En mjuk hyfsat tjock lina är väl bäst att köra ner genom tändstifthålet, typ startsnöre eller tvättlina. Se bara till så att kolven står tillräckligt högt så att linan inte tränger ut i avgasporten.

Användarvisningsbild

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

totte  
#152518 För kopplingen ja, så kan man stoppa kolven så och sen gänga av kopplingen. Notera att de flesta kopplingar är vänstergängade. Ofta går det utan att stoppa kolven. En dorn mot lämplig punkt på kopplingen och så rappa slag med hammaren. Brukar lossna då.

Svänghjul är lite marigare, dom sitter på kona. Rekommendabelt är att skaffa avdragare. Utan avdragare finns det en bunt knep att ta till men om man gör fel är det väldigt lätt att kvadda vevaxeln, så avdragare i första hand.

Avatar Fallback

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

Bajk  
#152527 Ok, men kan någon lägga upp bilder/film på hur man gör? Undrar om någon har en låssprint att sälja?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152536 Låssprint?

Akta dig för kolvstoppar, reptricket funkar om man är försiktig som sagt.

Koppling på 5000 brukar jag inte sätta kolvstopp för. Dödare i läga av först vid allt arvete i såg!
Bara som totte beskriver, Dorn/järn o knacka till.

Avatar Fallback

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

nelson87  
#152537 mutterknackare funkar alla tiders med:)

Användarvisningsbild

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

totte  
#152540
nelson87 skrev:mutterknackare funkar alla tiders med:)


Bara man kommer ihåg att det är VÄNSTERGÄNGAT! Inte så få vevaxlar som brutits av när folk har försökt skruva av åt fel håll. Och inte alla kopplingar har en sexkant där man kan sätta på hylsan. Om inte så är det dorn och hammare som gäller, en del kopplingar har t o m särskilda små urtag i kanten avsedda för dornen.

Har du en bild på din koppling så vi ser hur den ser ut så kan du få lite mer exakta tips.

Avatar Fallback

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

Bajk  
#152544 Får bort kopplingstrumman men svänghjulet sitter hårt. Är det vänster vridet på svänghjulet oxå?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

totte  
#152553 Nej, svänghulet är inte gängat på! Slå för allt i världen inte på det! Det här skrev jag igår:

Svänghjul är lite marigare, dom sitter på kona. Rekommendabelt är att skaffa avdragare. Utan avdragare finns det en bunt knep att ta till men om man gör fel är det väldigt lätt att kvadda vevaxeln, så avdragare i första hand.

Användarvisningsbild

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152568 Komiska svänghjul är inte alltid lätt.

Kommer intr ihåg om det är gängade hål o sötta bult i eller inte just nu, men det brukar gå o få av dem hyfsat lätt på 5000.

Avatar Fallback

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

Bajk  
#152577 Totte jag läser alltid det du skriver!
Men enligt den Partner manualen jag har så visar de att man ska ta bort Låsmuttern till svänghjulet för att sedan kunna ta bort hjulet. De använder sig av en "woodruff key" om jag förstår dem rätt för att ta bort hjulet.

Ska försöka lägga upp lite bilder på allt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

viktor meck  
#152591 en riskabel lösning om du inte kan använda en avdragare är att skruva på muttern så att den är jäms med axeln. och sen slå några lätta men bestämda RAKA slag på muttern med en hammare. brukar funka. men detta gör du på egen risk. men jag har dock aldrig förstört en axel eller svänghjul å detta sett. har gjort det säkert 20-30 gånger :mrgreen: lycka till

Användarvisningsbild

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

viktor meck  
#152601 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xsYY9WmXgYw[/youtube] här ser du hur man tar loss svänghjulet. hoppa fram till 0,45 min så ser du :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

Bajk  
#152605 Victor meck! Tack för tipset. Nu är bara frågan om det är vänster eller höger jag ska dra för att få av svänghjulet?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).