Motorsåg och handhållet

Vilket verktyg till att slå i kilar?

63 inlägg 33814 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilket verktyg till att slå i kilar?

Job Andersson  
#152687
Kjell S skrev:
Job Andersson skrev:2 stihl kilar och det lilla brytjärnet räcker gått och väl.annars e man en sopa 8)


I skogen kanske...

Storträn vid ledning eller hus vill man nog kunna tvinga mer än så ibland...

Ofta om man inte har kil nog med sig brukar jag såga till en av, helst granbånge, (större kvist), det blir ofta så bra att de får hänga med i bilen ett tag.. om inte annat istället för nå´n "doftgran"..

bästa är ju en attack, men drygt att släpa på i djupsnön..har en träkil i bilen jag med, funkar bra det oxå, tur man är en stark jävul så oftast räcker det med handflatan :grin:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilket verktyg till att slå i kilar?

Kjell S  
#152698 Har en Pusher IV.. den duger den med vid tomtfällningar.
Gällande styrka o säkerhet är det
- vinsch på första plats
- kilar
- stalp, attack o pusher el. dyl.

Din handflata kan man kanske hyra in vid behov. :wink:

Avatar Fallback

Re: Vilket verktyg till att slå i kilar?

Job Andersson  
#152700
Kjell S skrev:Har en Pusher IV.. den duger den med vid tomtfällningar.
Gällande styrka o säkerhet är det
- vinsch på första plats
- kilar
- stalp, attack o pusher el. dyl.

Din handflata kan man kanske hyra in vid behov. :wink:


var nere i Roslagen och jobbade ifjol, så jag vet vilka grisjobb ni har där nere med tomtfällningar m m. Inte alls likt skogsarbete som här i Dalarna där jag bor och verkar. Säger bara, aldrig mera skogsarbete i Sthlms regionen, för mej är det mera som ett trädgårdsarbete, utan att vara sarkastisk 8) Dålit betalt och en chef som bara tänkte på pengar. Jag slutade efter 3 månader, fick beröm för mitt jobb, men fick oxå höra att jag var för noga i mitt jobb( alltså jag skulle fuska fick jag höra av min s.k Chef) Har du hört talas om Skärgårds skog AB? Vilket pajas företag. Handflatan finns här om du är en seriös kunnig arbetsgivare som vet vad skogsarbete innebär. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vilket verktyg till att slå i kilar?

Kjell S  
#152716 Har väl hört både det ena o andra om Leffe...

Lite långt o åka för "projektsanställning", men kul o höra att träkilar inte är bortglömda...
Nu när allt ska vara i plast o i glada färger...

Användarvisningsbild

Re: Vilket verktyg till att slå i kilar?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152776 Träkilar är underbara.
Man formar som man vill och de är nästan gratis!

När tunga träd ska lyftas går det åt lite kilar.
Banka in en plastkil i ett stort baktungt lävträd går bara med storslägga om det ska göra nån nytta.

Avatar Fallback

Re: Vilket verktyg till att slå i kilar?

Job Andersson  
#152805
Kjell S skrev:Har väl hört både det ena o andra om Leffe...

Lite långt o åka för "projektsanställning", men kul o höra att träkilar inte är bortglömda...
Nu när allt ska vara i plast o i glada färger...


kör du eget där nere i Roslagen?

Användarvisningsbild

Re: Vilket verktyg till att slå i kilar?

Kjell S  
#152807 Japp, mest "trädgårdsarbete"... Har ett par kollegor med firmor som jag samarbetar med vid större jobb. Se hemsidan.

Nu ska vi inte kapa tråden med vårt, du kan skicka meddelande internt här inom Skogsforum eller mejla mig direkt vid fler undringar..

Användarvisningsbild

Re: Vilket verktyg till att slå i kilar?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152879 Jag fäller ofta träd på tomter och har inte långt till bilen. Därför kan jag ha en storslägga att slå in mina kilar med. Jag har fyra breda plastkilar. Använder oftast bara två. Tre ibland och fyra mycket sällan.

En gång fällde jag ekar i en hage och då använde jag slägghammare till att slå in kilarna. En ek lutade så mycket bakåt att det inte gick få in kilen mer. Jag åkte hem och hämtade storsläggan och ut i skogen igen och bankade in kilarna och trädet föll. Av det lärde jag mig att det är skillnad på slägga och slägga.

Avatar Fallback

Re: Vilket verktyg till att slå i kilar?

axwell  
#152890 En skapligt tung yxa, medium eller lite större. Den kraft det ger jämfört specialverktyget slägga får i svåra lägen kompenseras med fler kilar i bredd.
Yxan är ju användbar till så mycket annat.

Brytjärn, både stora och små, ogillar jag skarpt om man skall slå på något, obehagliga vibrationer i händerna.

Användarvisningsbild

Re: Vilket verktyg till att slå i kilar?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152979
axwell skrev:Yxan är ju användbar till så mycket annat.



Jag hör en del som säger som du axwell, men har aldrig fattat till vad man har yxan. Jag har nog aldrig saknat en yxa i skogen när jag hugger med motorsåg.
(Bortsett från att ha den till att slå in kilar med.)

Användarvisningsbild

Re: Vilket verktyg till att slå i kilar?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152981
Ekhagas trädfällning skrev:Jag hör en del som säger som du axwell, men har aldrig fattat till vad man har yxan. Jag har nog aldrig saknat en yxa i skogen när jag hugger med motorsåg.
(Bortsett från att ha den till att slå in kilar med.)



Jag har ofta en yxa med i traktorn, mest bra för att hugga av ev. missade grenar när jag lastar på kärran, snabbare med yxan än att dra fram motorsågen och starta den...

Slår för övrigt i kilarna med ett slagbrytjärn...

Avatar Fallback

Re: Vilket verktyg till att slå i kilar?

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152992 Beror på var jag är & hugger. I skogen är slagjärnet med & oftast 2 kilar,
I trädgårdar står ju bilen inte långt ifrån & då finns det både kilar, puscher & vinch att tillgå.
Släggan är inte så ofta jag behövt använda. Mer än på stora ekar då.
Yxan ligger i traktorn när vi kör ut eller bort virke.

Avatar Fallback

Re: Vilket verktyg till att slå i kilar?

Belzambix  
#153000 I skogen (kör bara gallring) då blir det brytjärn vilket räcker gott. När jag hjälper grannar och bekanta med trädgårdsträd blir det kilar, stolp, vinch och fan och hans moster (kostar en del att fälla på hus och bilar).

Användarvisningsbild

Re: Vilket verktyg till att slå i kilar?

hayabusa 08  
#153232 Förr hade jag Husqvarnas slagjärn hängandes i bältet men jag tyckte den var lite tungt att bära på i längden. dessutom så slog skaftet mig på benen när man gick
Skaffade sen Swedols orange slägga tror till och med att det är den lilla..
den fungerar mkt bättre, lättare att bära, hängde den i samma hållare på bältet som slagjärnet, så man har alltid den med sig.
Skulle det inte räcka med den lilla släggan att slå med så får man ju bara gå och hämta den stora som man har i traktorn eller på fyrhjulingen..

Avatar Fallback

Re: Vilket verktyg till att slå i kilar?

Valmet830.3  
#153255 Det blev Swedols stora orange för mig med.

Tacksam färg i skogen, och mycket skonsammare mot kilarna..

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).